Terveys

Vitamiinit voivat aiheuttaa myrkytyksen – tällaisia oireita vitamiinien liiallinen syöminen voi aiheuttaa

Vitamiineista voi saada yliannostuksen. Asiantuntija kertoo, millaisia oireita vitamiinien liiallinen syöminen voi aiheuttaa.
12.7.2017 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Työterveyshuollon ja yleislääketieteen erikoislääkäri Tanja Vuorela Terveystalosta kertoo, että vitamiineista voi saada yliannostuksen.

– Pahimmillaan tiettyjen vitamiinien yliannostus voi aiheuttaa myrkytyksen, jonka oireena on maksan tai munuaisten vajaatoiminta, josta taas seuraa pysyvä maksa- tai munuaisvaurio. Huonoimmassa tapauksessa voidaan joutua tekemään esimerkiksi maksansiirto sen takia, että maksa lakkaa toimimasta. Se on kuitenkin hyvin harvinaista. Tavallisempaa on kärsiä jonkin vitamiinin puutoksesta, Vuorela sanoo.

Oireita voi olla vaikea tunnistaa

Jos vitamiineja syö liikaa, oireet riippuvat paljolti siitä, mitä vitamiinia syö liikaa. Esimerkiksi C-vitamiini ei ole liikaakaan nautittuna vaarallinen, mutta voi ärsyttää suolistoa sekä aiheuttaa vatsavaivoja ja ripulia. Vakavammissa tapauksissa oireita voi olla vaikea tunnistaa.

– Yleensä oireet ovat melko epämääräisiä, esimerkiksi vatsakipua, turvotusta, huimausta ja päänsärkyä. Vitamiinien puutosoireista tiedetään paljon, mutta yliannostus- ja myrkytysoireista vähän, koska ne ovat paljon harvinaisempia, Vuorela kertoo.

Tietyt vitamiinit haitallisempia kuin toiset

Rasvaliukoiset vitamiinit jäävät elimistöön, kun taas vesiliukoisten vitamiinien ylijäämät poistuvat pääsääntöisesti elimistöstä eritteiden mukana. Siksi rasvaliukoisten vitamiinien liika syöminen on haitallisempaa ja aiheuttaa herkemmin yliannostuksen kuin vesiliukoisten vitamiinien liiallinen popsiminen.

Rasvaliukoisista vitamiineista liikaa syötyinä haitallisia ovat A, D, E ja K. Vesiliukoisista terveydelle vakavampia haitallisia oireita aiheuttaa vain B6-vitamiini.

Jotta liiallisesta vitamiinien napsimisesta muodostuu todellinen terveysuhka, täytyy vitamiineja kuitenkin syödä huomattava määrä yli suositusten.

– Karkeasti arvioiden rasvaliukoisia vitamiineja täytyisi syödä 10-kertainen annos suosituksesta ja vesiliukoisista vitamiineista eli B6-vitamiinista 20-kertainen annos, jotta liikakäyttö aiheuttaa oireita, Vuorela sanoo.

Laske, kuinka paljon vitamiineja syöt

Syötkö monivitamiinitabletin lisäksi yksittäisiä vitamiinivalmisteita ja luonnontuotteita, jotka saattavat sisältää vitamiineja?

– Varmin tapa varmistua siitä, että ei syö liikaa vitamiineja, on tutustua pakkausselosteisiin ja laskea, kuinka paljon vitamiineja syö. Jos jonkun tai joidenkin vitamiinien saanti on yli suositusten, niiden syömistä kannattaa vähentää suositusten mukaisiin rajoihin, Vuorela neuvoo.

Lue myös:

Estävätkö aurinkosuojat riittävän D-vitamiinin saannin? Näin kauan auringossa pitäisi olla ilman aurinkorasvaa

Saako luustosi riittävästi K-vitamiinia? Vitamiinivaje voi aiheuttaa osteoporoosia – 21 tärkeää ruoka-ainetta

Tehostaako sinkki C-vitamiinin imeytymistä? Vitamiinien imeytymisestä liikkuu paljon uskomuksia – kysyimme asiantuntijalta, mitkä niistä pitävät paikkansa

Syö itsesi kauniiksi – näin vitamiinit vaikuttavat ihosi kuntoon