draamaa parisuhteessa
Ihmissuhteet

Ovatko suhteesi yhtä itkua ja riitaa? 7 keinoa vähentää draamaa ihmissuhteista

Tuntuuko sinusta, että elämäsi on täynnä hankalia draamakuningattaria? Konfliktit voivat johtua myrkyllisistä ihmissuhteista tai omasta temperamentistamme. Lue, miten vähennät uuvuttavia kriisejä ja tunnepurkauksia.
Teksti: Janica Brander Kuvat: iStock

Ystävä petti, kumppani jätti, työkaveri kiusaa ja naapuri tuittuilee. Joidenkin ihmisten elämä tuntuu olevan täynnä draamaa. Tämä voi johtua siitä, että hakeudumme toistuvasti vääränlaisten ihmisten seuraan. Voimme myös luokitella elämän normaalit kärhämät turhan helposti draamaksi.

Listasimme 7 vinkkiä, jotka tyynnyttävät myrskyjä ja auttavat välttämään raskaita ihmisiä:

1. Älä syytä aina muita, vaan tarkastele omaa toimintaasi

Kukaan ei ymmärrä sinua, ihmiset ovat hankalia ja ilkeitä. Vaikka kokisit asian näin, kärhämät voivat johtua osittain itsestäsi.

Kun joku kohtelee sinua huonosti, mieti, onko tämä fakta. Yritätkö ymmärtää toista vai tulkitsetko hänet tahallisesti väärin? Joskus muiden sanomiset tuntuvat pahalta, koska heidän sanoissaan on totuuden siemen. Emme halua kuulla kipeää totuutta ja tuomitsemme toisen ilkeäksi.

Mieti myös reagointitapaasi. Joskus draama johtuu omasta temperamentistamme ja puutteellisista tunteidenkäsittelytaidoistamme. Suututko helposti ja korotatko ääntäsi? Vedätkö asioista negatiivisia johtopäätöksiä ennen kuin selvität, mistä on kyse?

2. Ota vastuu tunteistasi ja tarpeistasi

Konfliktit vähentyvät, kun opit hallitsemaan tunteitasi. Vaikka olisit helposti kiihtyvä tyyppi, voit oppia rauhoittamaan itsesi. Poistu kuohuttavasta tilanteesta, laske mielessäsi sataan, keskity hengittämiseen, ota kylmä suihku tai lähde lenkille.

Ota vastuu tarpeistasi ja aseta itsellesi rajat. Älä tee muille palveluksia, jos olet uupunut ja lähellä kiukuttelupistettä. Älä myöskään velvoita muita tekemään itseäsi onnelliseksi. Parisuhteessakaan oma hyvinvointi ei saa olla kumppanin vastuulla.

3.Valitse ystäväsi ja luovu energiasyöpöistä

Draama ei johdu aina omasta äkkipikaisuudestamme. Jos kommunikointi tiettyjen ihmisten kanssa on mahdotonta, suhteen jatkamista kannattaa harkita. Kenenkään ei tarvitse olla astia, johon toinen kippaa roskansa.

Epävarmat, tunteensa kätkevät ihmiset hakeutuvat joskus draamailijoiden seuraan. He käyvät omia tunteitaan läpi ekstrovertimpien ihmisten avulla. Pahimmillaan ylikiltti alistuja elää temperamenttisen läheisensä kautta ja näännyttää itsensä.

4. Viesti selkeästi, sinnikkäästi ja rauhallisesti

Monet riidat ja sydänsurut johtuvat väärinkäsityksistä. Voit välttää ne olemalla avoin ja selväsanainen. Suosi kasvokkain puhumista nopeasti kirjoitettujen viestien sijaan. Älä arvaile tai vihjaile, vaan ole suora ja kysy, jos et ymmärrä.

Yritä olla riitatilanteessa rauhallinen. Älä anna toisen hypätä sivupolulle äläkä vie keskustelua epäolennaisuuksiin. Pysyttele nykyhetkessä ja ohjaa keskustelu sinnikkäästi takaisin raiteilleen.

Älä kiroile tai huuda. Jos toinen tekee näin, sano jämäkästi, ettei sinun tarvitse sietää asiatonta kielenkäyttöä. Pyydä myös kunnolla anteeksi, jos käyttäydyt huonosti.

5. Ole empaattinen ja kunnioita muita

Draamalta on vaikea välttyä, jos ajattelee olevansa aina oikeassa. Empatia ehkäisee konflikteja tehokkaasti. Yritä ymmärtää toisen näkökulmaa ja asetu hänen saappaisiinsa. Ihmiset ovat harvoin tahallaan ilkeitä. Äksyilyn takaa löytyy usein inhimillisiä syitä.

Näytä muille, että ymmärrät heitä, vaikka olisitte asioista eri mieltä. Tule puolitiehen vastaan ja kohtele toista kunnioittavasti, vaikka ette pääsisi yhteisymmärrykseen.

6. Älä ruoki juoruja ja riitoja

Draamaan voi koukuttua. Rähinä voi tuntua helpommalta tavalta purkaa tunteita kuin asiallinen keskustelu. Juoruilu voi olla keino saada suosiota ja luoda yhteisöllisyydentunnetta.

Rähjääminen, manipulointi ja juoruilu ovat inhimillisiä, pahoja tapoja. Niistä voi onneksi vieroittautua kuten sokerikoukusta. Kun juttelet ihmisten kanssa, yritä pysyä tyynenä, rehellisenä ja reiluna. Jos toinen provosoi sinua tai jostakin toisesta pahaa, älä tartu syöttiin, vaan vaihda keskustelunaihetta.

7. Älä luokittele kaikkia konflikteja draamaksi

Riidat, mielipaha ja tunnepurkaukset ovat osa normaalia elämää. Myös omaa käsitystään siitä, mitä draama tarkoittaa, kannattaa kyseenalaistaa.

Tunteiden näyttäminen voi ehkäistä ongelmia enemmän kuin niiden kätkeminen. Älä pakota itseäsi ja muita ylläpitämään onnellisia kulisseja. Itku on joskus edellytys sille, että ihminen jaksaa nauraa.

Lähteet: Doctor Nerdlove, Do You Yoga, Tiny Buddha

X