Ria Kataja haluaa puhua palkkoihin liittyvästä epätasa-arvosta, jotta asiat muuttuisivat.
Ria Kataja haluaa puhua palkkoihin liittyvästä epätasa-arvosta, jotta asiat muuttuisivat.
Ihmiset ja suhteet

Ria Kataja on kieltäytynyt kolme kertaa isosta roolista, koska hänelle aiottiin maksaa vähemmän kuin mieskollegalle: ”Epätasa-arvo on systeemin valuvika”

Freelance-näyttelijä ja ohjaaja Ria Katajalle, 46, on periaatekysymys kieltäytyä roolista, jos hän saisi pienempää palkkaa kuin samaan tuotantoon ja vastaavaan rooliin palkattu mies. 
Teksti: Minna Juti Kuvat: Liisa Valonen

Ria Kataja on tunnustettu näyttelijä ja teatterintekijä. Hänen tuoreimpia onnistumisiaan on päärooli Kansallisteatterin viimesyksyisessä Dosentit-näytelmässä. Ria on työskennellyt freelancerina koko uransa valmistuttuaan Teatterikorkeakoulusta vuonna 2000.

Hänet on nähty kymmenissä kotimaisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa. Freelancerina hänellä on paljon kokemusta myös työsopimusten neuvottelemisesta.

Aina kaikki ei ole mennyt parhaalla mahdollisella tavalla.

– Kolme kertaa olen kieltäytynyt isosta roolista, koska en ole saanut työstä samaa palkkaa kuin samaan tuotantoon ja vastaavaan rooliin palkattu mies.

Ensimmäisestä kerrasta on jo vuosikymmen, viimeisestä vasta pari kuukautta. Huonommin palkatusta työstä kieltäytyminen on Rialle periaatteen kysymys, ja hän haluaa puhua kokemuksistaan, sillä hän uskoo keskustelun voimaan.

– En puhu ollakseni hankala. En halua synnyttää eripuraa tai syyttää ketään. Puhun saadakseni aikaan keskustelua, jotta korjaisimme yhdessä epäkohdat.

Ensimmäiset kymmenen vuotta näyttelijänä Ria oletti, että hänen palkkansa määräytyi kokemuksen ja työtehtävien vaatimusten perusteella. Nyt 20 vuotta myöhemmin hän tietää, että on tahoja, jotka maksavat parempaa palkkaa miehelle kuin saman kokemuksen ja taidot omaavalle naiselle. Lisäksi naiset käyvät usein pidempiä ja henkisesti raskaampia sopimusneuvotteluja kuin miehet.

Rian mukaan Suomessa on kymmenkunta asemansa vakiinnuttanutta miesnäyttelijää, jotka voivat määritellä oman hintansa. Vastaavassa asemassa olevia naisia on ehkä yksi tai kaksi.

– On hienoa, että meillä on tekijöitä, jotka saavat itse määritellä palkkansa, Ria sanoo, mutta hänen on vaikea hyväksyä sitä, että monessa tuotannossa miesnäyttelijät valitaan ensin, heidän palkkionsa lyödään lukkoon ja sen jälkeen heidän rinnalleen ruvetaan etsimään naisnäyttelijöitä.

– Kun nainen siinä tilanteessa haluaa saman palkan kuin mies, tuottajataho etsii tilalle toisen naisen, kunnes joku tekee roolin tarjotulla summalla.

Ria Kataja Annan kuvauksissa

Ria Kataja on kokenut pitkän uransa aikana monenlaisia yllätyksiä. Palkkaerimielisyyksien lisäksi hän on menettänyt kaksi elokuvaroolia raskauden takia, vaikka raskaus ei vielä näkynyt kuvauksissa. Tapahtumasta on nyt parikymmentä vuotta.

”En ota huonoa tarjousta enää henkilökohtaisesti”

Muutaman kerran Ria on myös onnistunut palkkaneuvottelussa.

– Pitkän keskustelun jälkeen tuottajataho on myöntänyt, että olen oikeassa, eikä heillä ole perusteita maksaa minulle vähemmän kuin miesnäyttelijälle. Usein on kuitenkin käynyt niin, etten ole saanut kunnollista vastausta siihen, miksi miehelle halutaan maksaa enemmän kuin minulle.

Ria uskoo, että taustalla ovat vanhat valtarakenteet, jotka kaikilla elämän alueilla ovat suosineet miehiä ja kaventaneet naisten mahdollisuuksia. Teatterissa miesten tarinat on koettu naisten tarinoita tärkeämmiksi. Miehille on kirjoitettu rooleja, joissa he ovat päässeet loistamaan ja ottamaan asemansa. Naisille vastaavia rooleja on ollut vähemmän. Naisten tarinoita on alettu arvostaa vasta viime aikoina.

– Vasta Me too -kampanjan myötä haitallisiin rakenteisiin on alettu kiinnittää kollektiivisesti huomiota. Ilman sitä monen tämän päivän naistekijän ääni olisi yhä kuulematta.

Ria itse tunsi pitkään, ettei voinut tuoda työssään koko potentiaaliaan turvallisesti esiin. Me too sai hänet tajuamaan, että nainenkin saa ottaa itselleen tilaa ja tehdä juuri sellaisia töitä kuin haluaa. Ria rohkaistui kokoamaan omia työryhmiä, kirjoittamaan ja ohjaamaan.

Näyttelijänä hän törmää edelleen palkkojen epätasa-arvoon niin teattereissa kuin tv- ja elokuvatyössä.

– En kuitenkaan ota huonoa tarjousta enää henkilökohtaisesti. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä paremmin näen epätasa-arvon systeemin valuvikana, joka pitää korjata.

Luit juuri lyhennelmän Annan kansijutusta 3/2022. Jutussa myös näyttelijät Elina Knihtilä ja Oona Airola kertovat kokemuksiaan palkkaukseen liittyvästä epätasa-arvosta ja naisnäyttelijöitä kuormittavista käytännöistä: Elinalle on esimerkiksi ehdotettu 100 euroa pienempää päiväpalkkaa kuin hänen kanssaan näyttelevälle miehelle ja Oonan miespuolinen kollega on joutunut puolustamaan häntä palkkaneuvotteluissa. Lue koko juttu numerosta 3/2022 tai digilehdestä. Voit tilata digilehden täältä!

X