Selvitimme julkkisten hajuvedet. KuvassaGwyneth Paltrow, herttuatar Meghan ja Rita Hayworth
Tunnettujen henkilöiden tuoksuvalinnat kiinnostavat. Gwyneth Paltrow'n, herttuatar Meghanin ja Rita Hayworthin on tiedetty käyttävän tiettyjä tuoksuja. 
Kauneus

Moni julkkis on paljastanut, mikä hajuvesi on juuri hänen tuoksunsa – näitä klassikkoja ja trendituoksuja kuninkaalliset, leffatähdet ja huippumallit käyttävät

Hajuvesi seuraa trendejä, mutta tietyt raaka-aineet pysyvät kestosuosikkeina vuodesta toiseen. Unisex-buumin jälkeen jako miesten ja naisten tuoksuihin on vain voimistunut. Moni tunnettu tähti on paljastanut, minkä tuoksun nimeen vannoo.
Teksti: Mirva Saukkola Kuvat: MVphotos ja valmistajat

Tuoksujen maailma koskettaa tunteitamme enemmän kuin koskaan voisimme kuvitella. Usein hajuvesi tuo mieleen muistoja lapsuudesta: kemian tohtori Jari Tuomisen mukaan erityisesti 5−12 vuoden iässä tuoksut jättävät tavallistakin vahvemman muistijäljen aivoihimme. Tuoksu kulkee aivoissa erityiseen hajukeskukseen, joka on vahvasti yhteydessä limbiseen järjestelmäämme – samaan, jossa käsitellään tunteita.

Tuoksujen suosikkiraaka-aineet harvoin muuttuvat radikaalisti, vaikka tuoksumarkkinoille tulviikin loputtomasti uutuuksia.

– Naisten tuoksuissa valkoiset kukat, kuten tuberosa ja appelsiininkukka, ovat olleet viime vuosina pinnalla. Ne ovat kuitenkin myös kestosuosikkeja, jotka tuoksuivat jo sata vuotta sitten luoduissa hajuvesissä, alan harrastaja Emil Hein toteaa.

Valkoiset kukat tuoksuvat tämän hetken suosikeista muun muassa Guccin Bloomissa, YSL Libressä ja Givenchyn L’Interditissä.

YSL Libressä ja Givenchyn L’Interdit'ssä tuoksuvat valkoiset kukat.

YSL Libressä ja Givenchyn L’Interdit’ssä tuoksuvat valkoiset kukat.

Kuninkaallisten, Hollywood-tähtien ja huippumallien hajuvedet ja lempituoksut

Kun rakastettu julkkiskasvo avautuu lempituoksustaan, se voi merkitä kosmetiikka-alan yritykselle lottopottia. Esimerkiksi lontoolaislähtöinen Jo Malonen tuoksutalo voi iloita siitä, että Ison-Britannian palvotuimpiin kuninkaallisiin kuuluva Cambridgen herttuatar Catherine on tunnustautunut raikkaan Orange Blossom -tuoksun faniksi ja suosii sitä niin hajuvetenä kuin tuoksukynttilöissä. Tosin myös vähemmän suosittu kuninkaallinen eli skandaaleja nostattanut Sussexin herttuatar Meghan on tuoksutalon kanta-asiakas ja noutaa sen myymälästä usein merellisen Wood Sage & Sea Salt -tuoksun.

Sekä herttuatar Catherine että herttuatar Meghan ovat mieltyneet lontoolaisen Jo Malonen tuoksuihin. 

Sekä herttuatar Catherine että herttuatar Meghan ovat mieltyneet lontoolaisen Jo Malonen tuoksuihin.

Valkokankaan ja tuoksutalojen suhde on ollut tiivis jo mykkäelokuvien ajoista lähtien, ja moni hajuvesi tunnetaankin sen filmitähden mukaan, joka sitä kerran kantoi. Katharine Hepburn rakasti Guerlainin eleganttia Vol de Nuitia (1933), Gilda-elokuvassa hurmannut Rita Hayworth puolestaan Guerlainin mausteisen viettelevää Shalimaria (1925). Entä nykytähdet? Moni heistä on sitoutunut mainostamaan mittavasta korvauk­sesta tiettyä tuoksua, joten meidän on mahdotonta selvittää, hurmaantuuko Lady Gaga todella Valentinon Voce Vivasta tai Charlize Theron Diorin J’Adoresta.

Guerlainin elegantti Vol de nuit oli Hollywood-tähti Katharine Hepburnin suosikki. Rita Hayworth puolestaan rakasti mausteisen viettelevää Shalimaria.

Toisaalta on monia tähtiä, jotka avoimesti julistavat rakkauttaan tiettyä tuoksua kohtaan ilman, että raha vaihtaa omistajaa. Saksalainen supermalli Heidi Klum vannoo mausteisen YSL Opiumin ja Gwyneth Paltrow yhtä tyrmäävän seksikkään Tom Fordin Black Orchidin nimeen. Huippumalli Rosie Huntington-Whiteleyn ja näyttelijä Kate Bosworthin suosikki on ruotsalaisen Byredon aromaattinen Gypsy Water. Guerlainin vuonna 1959 lanseeraama miestentuoksu Vetiver puolestaan on miellyttänyt vuosikymmenten mittaan Paul McCartneyn, Harrison Fordin – ja, vastoin sukupuolijakoa, uimapukumallina tunnetun Elle Macphersonin nenää.

Gwyneth Paltrow vannoo seksikkään Tom Fordin Black Orchidin ja supermalli Heidi Klum YSL Opiumin nimeen. Ruotsalaisen Byredon aromaattinen Gypsy Water on huippumalli Rosie Huntington-Whiteleyn ja näyttelijä Kate Bosworthin suosikki.

Guerlainin elegantti Vol de nuit -hajuvesi oli Hollywood-tähti Katharine Hepburnin suosikki. Huippumalli Rosie Huntington-Whiteley pitää ruotsalaisen Byredon tuoksusta. 

Huippumalli Rosie Huntington-Whiteleyn, herttuatar Catherinen  ja aikanaan filmitähti Katharine Hepburnin tuoksuvalinnat inspiroivat ihmisiä.

Luksusta pullossa voivat ostaa nekin, joilla ei ole varaa muotitalojen luomuksiin.

Hajuvesi: unisexistä takaisin perinteisiin

Neurotieteitä opiskeleva Emil Hein on harrastanut ja keräillyt tuoksuja jo teini-ikäisestä lähtien, ja hän kirjoittaa tiuhaan niistä palkittuja arvioi­ta Fragrantica-sivustolle, joka on alan harrastajien vakavasti otettava kohtauspaikka. Hän seuraa tuoksualaa säntillisesti ja huomaa sen muutokset tarkasti. Esimerkiksi yleinen käsitys sukupuolirajojen hälvenemisestä tuoksujen markkinoinnissa ja unisex-tuotteiden yleistymisestä on hänen mukaansa silkka myytti.

– Tuoksujen sukupuolijakauma on itse asiassa voimistunut viime vuosina. Miesten ja naisten tuoksut lähestyivät toisiaan 1980-luvulta noin 2010-luvulle saakka, mutta nyt on palattu takaisin perinteisiin ”kukat naisille ja puut miehille” -tyyppisiin trendeihin.

Erityisesti 2000-luvun alussa miesten tuoksuissa huokuivat perinteisesti naisellisena pidetty iiris sekä niin sanotut gourmand-nuotit: suklaaseen ja muihin makeisiin liitetyt häivähdykset.

– Vuosituhannen vaihteessa tuoksujen raaka-aineita käytettiin paljon kokeilevammin. Tämä trendi on nyt hävinnyt. Tuoksuissa sukupuolittuneisuus on siis vahvistunut, vaikka vaatemuodissa kehitys on ollut päinvastaista, Emil Hein toteaa.

Muotitalot kiiruhtivat tuoksuvalmistajien apajille

Menneinä aikoina tuoksuja valmistivat etenkin niihin erikoistuneet yritykset, kuten ranskalainen Guerlain. 1900-luvulla kilpailupaletti järjestyi uudelleen, kun muotitalot kiirehtivät samoille apajille. Viime toukokuussa tuli kuluneeksi sata vuotta siitä, kun Gabrielle ”Coco” Chanelin muotitalo toi asiakkaidensa saataville ensimmäisen tuoksunsa, Chanel N°5:n. Sen jälkeen eri muotitalot, kuten Lanvin, Dior, Yves Saint Laurent tai Valentino, ovat tarjonneet kohtuuhintaista luksusta pullossa niillekin asiakkaille, joilla ei ole varaa huikeisiin muotiluomuksiin. Harva muotitalo valmistaa tuoksunsa itse.

 Chanelin ikoninen N°5 hajuvesi lanseerattiin 100 vuotta sitten.

Jasmiinia ja laboratoriossa syntyneitä aldehydejä yhdistelevä Chanel N°5 oli uraauurtava, sillä se ei tuoksunut miltään tietyltä kukalta.

Pottia jakamaan ovat rynnänneet myös kosmetiikkajättiläiset. Esimerkiksi amerikkalainen Coty valmistaa lisenssillä tuoksuja muotitaloille, kuten Calvin Kleinille, Burberrylle ja Chloélle.

Chanelin hajuvesi Chanel N°5 tuli markkinoille noin 100 vuotta sitten. Kuvassa Coco Chanel.

Gabrielle ”Coco” Chanelin muotitalo toi asiakkaidensa saataville ensimmäisen tuoksunsa, Chanel N°5:n, 100 vuotta sitten.

Amerikassa hajuvesi- ja tuoksuihanne on puhtaus

Hajuvedet ja tuoksut edustavat tärkeää osaa kulttuurista, ja juuri siksi olemme tietämättämme usein sidottuja valintoihimme.

– Euroopassa ihmiset elivät vuosisatoja melko likaisissakin olosuhteissa, ja kehon aromit yritettiin kätkeä pirskottelemalla kukkaisvettä iholle. Nykyään tämä perintö näkyy siinä, että eurooppalaisista tuoksuista huokuu usein joitakin likaisina pidettyjä elementtejä, jotka saadaan aikaan vaikkapa myskillä tai sivetillä. Ne olivat ennen eläinperäisiä raaka-aineita, mutta nykyään kunnioitetaan eläinten hyvinvointia ja ne valmistetaan synteettisesti, tuoksuharrastaja Emil Hein summaa.

Me eurooppalaiset siis suosimme usein tuoksuja, joissa on häivähdys eläimellistä aistillisuutta. Emil Heinin mukaan Amerikassa tilanne on toinen. Siellä tuoksujen on aina odotettu viestittävän puhtaudesta. Siksi esimerkiksi puhtaan pyykin tuoksua huokuva, vuonna 1978 esitelty Estée Lauderin White Linen tai vuodesta 2003 toimineen Clean Perfumen tuotteet niittävät suosiota. Ilmiöön liittyy myös se, että Euroopassa hajuvesi nähtiin ennen luksustuotteena, kun taas Amerikassa se oli kuin osa huoliteltua työunivormua.

Entä sitten muualla?

– Viime aikoina markkinoille on ilmaantunut runsaasti niin sanottuja hybridituoksuja, jotka on suunnattu samanaikaisesti niin länsimaiden kuin Lähi-idän markkinoille. Ne ovat kyllin keveitä myydäkseen meillä, mutta niissä on tarpeeksi mausteisia elementtejä, jotta ne puhuttelevat asiakkaita Lähi-idän maissa, Emil Hein miettii.

Kevyen raikkaat ja kukkeat hajuvedet taas käyvät kaupaksi Kiinassa.

– Ehkä juuri sen vuoksi Louis Vuittonin tuoksut ovat hyvin keveitä. Muotitalon suuri suosio Kaukoidässä takaa sen, että myös sen tuoksut käyvät siellä kaupaksi, tuoksutietäjä pohtii.

Amerikassa tuoksujen on aina odotettu viestivän puhtaudesta.

Tuoksua iholle vai huoneeseen?

Tavat, joilla tuoksuja käytetään, muuttuvat koko ajan. Kaikki eivät halua suihkutella hajuvettä iholleen, vaan lipuvat mieluummin ympäristössä, jonka aromit hyväilevät nenää. Juuri siksi huonetuoksut, kuten kynttilät ja diffuuserit, keräävät entistä enemmän suosiota. Niitä valmistavat ennen kaikkea artesaanituoksupajat, joiden tähtäimessä on tuottaa mielenkiintoisia yhdistelmiä rajatummalle kohderyhmälle.

Tuoksuissa vähemmän on kuitenkin aina enemmän. Liiallinen suihkiminen tai kynttilöiden käryttäminen voi aiheuttaa astmakohtauksen tuoksuherkälle ystävälle. Siksi tuoksuja kannattaa käyttää kohtuudella ja suunnata esimerkiksi yleisötapahtumiin vain hillitysti hajustettuna.

X