Kauneus

Jätä se? Kampaaja kertoo, miksi pitkä asiakassuhde päättyy ja miten se tehdään kauniisti

Kampaaja-asiakassuhde on parhaimmillaan lähes terapeuttinen. Entä kun tulee aika vaihtaa ja jättää kampaaja? Ainakaan yksi toimintatapa ei saa parturi-kampaajalta kannatusta.

Teksti:
Anna Ferrante
Kuvat:
iStock

Parisuhde voi jämähtää – ja niin myös kampaajasuhde. Kuvituskuva.

Kampaaja-asiakassuhde on parhaimmillaan lähes terapeuttinen. Entä kun tulee aika vaihtaa ja jättää kampaaja? Ainakaan yksi toimintatapa ei saa parturi-kampaajalta kannatusta.

Hyvä kampaaja on kullan arvoinen, tietävät kaikki osaavan kampaajan käsiin hiuksensa jättäneet. Joskus kuitenkin asiakassuhde katkeaa, milloin yhden, milloin monen käynnin jälkeen.

Monesti suhde katkeaa siihen, ettei kampaaja osoittautunutkaan kullan arvoiseksi. Tai jostakin löytyy parempi. Syitä voi olla monia.

Suora palaute häviämistä parempi

Yhtä kaikki, tutun kampaajan ”jättäminen” aiheuttaa asiakkaassa yleensä päänvaivaa. Miten se tehdään, mitä kuuluu sanoa? Monet tuntuvat ajattelevan, ettei tarvitse tehdä mitään, sen kun häipyy.

– Itse haluaisin ehdottomasti kuulla, miksi asiakas mahdollisesti monen käynnin jälkeen vaihtaa toisaalle, sanoo parturi-kampaaja Kirsi Pekola Jyväskylän Hiusklinikalta.

Varsinkin jos vaihdon syynä on tyytymättömyys, palautteen saaminen olisi kampaajan kannalta parempi kuin vain kadota kuin tuhka tuuleen.

– Rakentava palaute on hurjan tärkeää, jotta osaa korjata asioita joita ei ehkä itse huomaakaan. Hyvä kampaaja osaa ottaa palautteen oikealla tavalla vastaan. 

Pitkässä kampaamosuhteessa on monelle tuttu riskinsä

Pitkäaikaisessa asiakassuhteessa on vaarana tietynlainen jämähtäminen. Aina sama leikkaus, aina sama väri. Syvällä sisimmässään asiakas voi toivoa radikaalimpaa muutosta, mutta aloitetta kummankaan puolelta ei synny.

Silloin ratkaisuna voi näyttäytyä kampaajan vaihtaminen. 

– Ammattitaitoinen kampaaja päivittää jatkuvasti osaamistaan ja pysyy kärryillä uusista tekniikoista ja tuulista. Hän myös uskaltaa ehdottaa näitä vakioasiakkaalle, Pekola huomauttaa. 

Ammattitaitoon kuuluu myös kunnioittaa sitä, vaikka asiakas haluaisi aina sen saman leikkauksen mitä vuosikymmenet on tehty. Asiakkaan persoonan ja tyylin ymmärtäminen on kampaajan työssä kaiken a ja o. 

Toisinaan asiakas kertoo kampaamokäyntien lopettamisesta tekstiviestillä. Se on Pekolan mielestä tyhjää parempi tapa, mutta kasvotusten kertominen olisi hänen mielestään se mieluisin.

– Viesti on sellainen vähän kylmempi tapa, mutta jonkun persoonaan se voi toki istua paremmin. 

Asiakas voi arkailla kertoa syytä

Henkilökemiat ovat kampaajasuhteessa isossa osassa. Senkin voi Pekolan mukaan kertoa suoraan – rakentavasti toki – jos tuntuu ettei kampaajan kanssa synkkaa tai hän ei osaa ottaa asiakkaan toiveita tarpeeksi huomioon. 

Ammattitaitoa on uskaltaa sanoa, jos asiakkaan toive ei ole hyväksi.

Toisaalta tässäkin asiassa on monta puolta.

– Hyvä kampaaja-asiakassuhde perustuu molemminpuoliseen luottamukseen ja kampaajan hyvään ammattitaitoon. Siihen kuuluu myös se, että uskaltaa sanoa suoraan, jos jokin asiakkaan toivoma käsittely ei ole hänelle hyväksi esimerkiksi liian hauraiden hiusten takia.

Jos pitkäaikaisesta asiakkaasta ei enää kuulu, asia voi vaivata kampaajaa paljonkin, jopa huolettaa. Mitä on tapahtunut, onko kaikki hyvin, hän saattaa pohtia. 

Pekola on työssään huomannut, että jos taustalla on muutto tai elämäntilanteeseen liittyvä muutos, asia todennäköisemmin kerrotaan kampaajalle. Jos taas syynä on tyytymättömyys kampaajaan, asia helpommin jätetään kertomatta ja pelkästään lakataan käymästä. 

– Toisaalta joskus syynä kampaamokäyntien päättymisen voi olla ihan vain se, ettei rahatilanne enää anna myöten. Sellaista voi joku arkailla kertoa suoraan. 

Salainen tyytymättömyys kampaajan vaihdon taustalla?

Paljon riippuu myös siitä, millainen asiakassuhde on alun perin ollut. Jos kemiat ovat kohdanneet ja asiakas on aina vaikuttanut tyytyväiseltä lopputulokseen, äkillinen katoaminen herättää enemmän kysymyksiä.

Silloin voi jopa herätä kysymys, onko asiakas sittenkin salannut mahdollisen tyytymättömyytensä. Suomalaisethan ovat tunnettuja siitä, että saattavat kampaajan tuolissa kehua uutta väriä ja leikkausta koska eivät muuta kehtaa, ja itkevät sitten kotona ”pilalle menneitä” hiuksiaan.

– Se on ihan outoa käytöstä, Pekola naurahtaa ja kehottaa mieluummin puhumaan suoraan. Onhan se molempien osapuolten etu.

– Hyviä kampaajia kutsutaan joskus arkipäivän terapeuteiksi. Keskusteltaessa omista asioista luottamus korostuu, ja tätä luottamusta toivoisin myös niissä tilanteissa, jos lopputulos ei miellytä. 

X