Lifestyle

Nämä jäävät jouluna ruokakauppojen hyllyille – kahden tuotteen myynti romahtaa puoleen

Jouluviikolla moni tavanomainen ruokatarvike jää ostamatta. Eniten notkahtaa jäätelön ja aamiaistarvikkeiden myynti.

Teksti:
Anna Ferrante
Kuvat:
iStock

Jouluna tietyt ruoka-aineet jäävät kauppojen hyllylle.

Jouluviikolla moni tavanomainen ruokatarvike jää ostamatta. Eniten notkahtaa jäätelön ja aamiaistarvikkeiden myynti.

Joulun aika näkyy ruokakaupoissa muutoksina tiettyjen ruoka-aineiden menekissä. Jouluisia ruokia, kuten laatikkoaineksia, piparkakkumausteita tai joulusuklaata ostetaan luonnollisesti isoja määriä. Joidenkin ruokien myynti taas laskee, osan radikaalisti.

Mitkä ruoat jäävät jouluviikolla kauppojen hyllyille?

Viileä kesäherkku ja vähäkalorinen vihannes ei kelpaa jouluna

Kun arkiruokaa korvataan joulupöydän antimilla, voimakkaimmin laskee arkilihojen kuten broilerin ja jauhelihan sekä ruokamakkaroiden myynti. Myös monien suomalaisten arkipöytään vakiintuneet pastat ja texmex-ruokatarvikkeet eivät jouluna maistu tavalliseen tapaan, vaan niiden myynti vähenee 30–40 prosenttia.

Myöskään viileäksi kesäherkuksi mielletty jäätelö ei kuulu suomalaisten suosikkijälkiruokiin joulun aikaan. Vähäkalorinen kaali ei sekään tunnu istuvan joulupöydän runsauteen, ruusukaalia lukuunottamatta.

S-ryhmästä nimittäin kerrotaan, että kaikkein eniten viime vuoden jouluviikolla sakkasi juuri jäätelön ja keräkaalin myynti. Niitä ostettiin vain puolet tavallisista viikkomyyntimääristä.

Arkiset hedelmät ja aamiaistarvikkeet tauolla

Tavanomaiset aamu- ja välipalat kokevat joulun aikaan suosion notkahduksen. Sen kertovat kauppojen myyntivolyymiluvut, jotka näyttävät jopa 30–40 prosentin pudotusta niin raejuuston, aamiaismurojen ja myslien kuin jogurttien ja jälkiruokarahkojen kulutuksessa.

Myös useat tuiki tavalliset leivänpäälliset kuten juustoviipaleet, kurkku, tomaatti ja leikkeleet jäävät monelta suomalaiselta jouluviikolla ostamatta: tuloksena 20–30 prosentin notkahdus myyntivolyymeissa.

Hedelmistä suosiotaan hetkellisesti menettää erityisesti banaani. Jouluna ehkä turhan tuhdilta tuntuva hedelmä jätetään mieluummin kauppaan niin, että sen myynti laskee noin neljäsosalla.

K-ryhmästä kerrotaan, että myös kiivin ja avokadon myynti vähenee jouluviikolla hieman.

Lue myös: Luumumarmeladi – joulutorttujen klassikkotäyte, joka hurmaa myös 9 muussa jouluherkussa

Banaani ei kuulu joulupöydän hedelmäkulhoon myyntiluvuista päätellen.

Juomapuolella ja karkkiherkuissa vaihtelu on vähäisempää

Juomien ostamiseen jouluviikko ei tuo valtavia vaihteluita. S-ryhmästä kerrotaan, että pullotettujen vesien myynti laskee tuolloin 10–20 prosenttia. K-ryhmän puolella energiajuomien myynti vähenee kymmenisen prosenttia.

Limsojen menekissä vastaavia notkahduksia ei tapahdu, mikä kertonee limonadien kuuluvan myös joulupöydän valikoimiin.

Joulu on makeiden herkkujen aikaa, ja jouluviikolla joulusuklaat ja -makeiset syövät jonkin verran karkkipussien ja tavallisten suklaiden myyntiä.

Joulun jälkeen tilanne normalisoituu nopeasti

Jouluviikon jälkeen kuluttajat siirtyvät ruokakaupoissa nopeasti tavanomaisiin kulutustottumuksiinsa, K-ryhmästä kerrotaan. Jo välipäivinä suomalaiset syövät tavanomaisempaa ruokaa jauhelihoineen ja aamiaismuroineen.

Uudenvuoden lähestymisen myötä jouluna hyljeksityt ruokamakkarat ja erityisesti nakit nousevat merkittävään rooliin, mikä näkyy niiden myynnissä voimakkaana nousuna. Uusivuosi tuo ruokapöytiin myös esimerkiksi texmexin ja sitä myötä avokadot, jotka jouluna olivat hetkellisesti unholassa.

Jouluviikon notkahduksesta toipuu nopeasti myös pakastepitsojen myynti. Niitä ostetaan selvästi enemmän välipäivinä kuin jouluviikolla.

Lähteet: S-ryhmä, K-ryhmä

X