Viihde

Ghiblin uusi elokuva Poika ja haikara tuli teattereihin puolisalaa – se on hieno, visuaalisesti runsas tarina surusta

Katsojat niin Japanissa kuin Suomessakin ovat löytäneet Hayao Miyazakin uuden Poika ja haikara -elokuvan. Leffa palkitsee katsojansa Miyazakille tyypillisellä mielikuvituksellisella tarinalla ja visuaalisella runsaudella.

Teksti:
Anu Räsänen
Kuvat:
Cinema Mondo

Poika ja Haikara -elokuvalla oli Suomessa paras avausviikonloppu Miyazakin elokuvalle.

Katsojat niin Japanissa kuin Suomessakin ovat löytäneet Hayao Miyazakin uuden Poika ja haikara -elokuvan. Leffa palkitsee katsojansa Miyazakille tyypillisellä mielikuvituksellisella tarinalla ja visuaalisella runsaudella.

Jos elokuvasta tulee katsojamenestys ilman suurta markkinointia, voidaan hyvällä syyllä puhua ilmiöstä. Poika ja haikara -elokuvan taustalla oleva Studio Ghibli -tuotantoyhtiö on juuri tällainen ilmiö.

Ghiblin ja ohjaaja Hayao Miyazakin nimet saivat heinäkuussa japanilaiset ryntäämään elokuvateattereihin, vaikka Poika ja haikara julkaistiin kotimaassaan ”kuin salaa”, kuten The Guardian -lehti asian ilmaisee.

Miyazaki oli valmistellut uutta pitkää elokuvaansa kaikessa hiljaisuudessa ilmoitettuaan kymmenen vuotta aiemmin, että vetäytyy eläkkeelle. Markkinointimateriaaliksi leffalle tuotettiin yksi juliste.

Menestys Japanin valkokankailla jatkui viikosta toiseen, kassakoneet kilisivät ja ennätykset paukkuivat rikki. Kansainväliseen levitykseen leffa pääsi syyskuisten Toronton elokuvajuhlien jälkeen, ja Suomeen se ehti marraskuun puolivälissä.

Katsojamenestys Suomessakin

Meillä Poika ja haikara keräsi ensi-iltaviikonloppunaan yli 13 000 katsojaa. Enemmän ihmisiä leffateattereihin veti vain Nälkäpeli-saagan uusin osa.

Mutta mikä Hayao Miyazakin nimessä saa elokuvalipun ostajat liikkeelle? Miten hänen Ghibli-studiostaan on tullut laadun tae ja fanituksen kohde, ja miten se laatu näkyy hänen elokuvissaan?

Selitykseksi mainitaan usein Miyazakin ääretön mielikuvitus, joka harhailee alitajunnan poluille ja kuljettaa katsojan jopa painajaisten rajoille, kuten Pojassa ja haikarassakin. Hänen tarinoissaan yhdistyvät ihmishahmot, inhimillisiä piirteitä lainailleet eläimet ja taruolennot. Hyvin harva hahmo Ghibli-elokuvissa on yksiselitteisen hyvä ja vielä harvempi umpipaha.

Poika ja haikara
Kuva: Cinema Mondo

Poika ja haikara on elokuva, jossa silmä ei pysy perässä

Visuaalinen runsaus on Miyazakin elokuvissa vähintään yhtä keskeistä kuin omintakeinen tarinankuljetus, ja Poika ja haikara on kouluesimerkki tästä. Käsi hamuaa kaukosäädintä elokuvateatteripenkin käsinojalta – ei siksi, että unenomainen kerronta etenee välillä verkkaisesti, vaan siksi, että niin monta hienoa kuvaa tekisi mieli nähdä uudelleen. Välillä kuvissa tapahtuu yksinkertaisesti niin paljon, ettei silmä pysy perässä.

Keskeisiä visuaalisia elementtejä Pojassa ja haikarassa ovat lintuparvet ja muut taivaalle sinkoutuvat olennot sekä karmea mutta kaunis tuli.

Koko tarina saa alkunsa tulipalosta, jossa päähenkilö, 12-vuotias tokiolaispoika Mahito, menettää äitinsä. Pian äidin kuoleman jälkeen Mahiton isä löytää uuden vaimon ja muuttaa tämän luokse maalle poikansa kanssa. Tapahtumien taustalla loimottavat toisen maailmansodan lieskat.

Kaikki maaseudulla on outoa ja muuttuu vain oudommaksi, kun äitipuoli Natsuko katoaa. Mahito lähtee etsimään Natsukoa, ja tässä vaiheessa tarina siirtyy lopullisesti arkitodellisuudesta kiirastulen ja paratiisin maisemiin. Isä jää neuvottomana reaalimaailmaan etsimään vaimoaan ja poikaansa.

Poika ja haikara
Kuva: Cinema Mondo

Omaelämäkerrallisia elementtejä

Pojassa ja haikarassa on omaelämäkerrallisia elementtejä Miyazakin lapsuudesta: myös hänen perheensä pakeni sodan aikana maaseudulle, ja hänen isänsä työskenteli lentokonetehtaassa aivan kuin Mahitonkin isä. Myös elokuvan keskeinen teema, suru äidin menetyksestä, on peräisin ohjaajan omasta elämästä.

Äidin kaipauksen lisäksi Poika ja haikara kuvaa sitä, kuinka kaoottisena uusperhe-elämä näyttäytyy lapselle, jonka surua kukaan ei tunnu huomaavan. Kun vaikeasta tilanteesta ei puhuta, isä menettää yhteyden niin vaimoonsa kuin lapseensakin – kadottaa heidät.

Elokuvassa Mahito ottaa vastuun yhteyden palauttamisesta. Etsiessään kadonnutta äitipuoltaan hän hakee myös tietä takaisin isänsä luo ja mahdollisuutta yhdistää perhe. Kuljetaan kohti tunteellista loppua, ja hetkeä ennen sitä elokuvan nimessäkin mainittu kummajaishaikara paljastaa Mahitolle suurimman salaisuutensa.

X