Itsetuntemus

Haaveissa parempi itsetunto? Marianna Stolbowin 4 helppoa ja konkreettista harjoitusta aikuiselle

Kaipaako itsetuntosi nostetta? Vaikka itsetunto ei tule koskaan täysin valmiiksi, voi sitä rakentaa vahvemmaksi harjoitusten avulla. Parisuhdekouluttaja Marianna Stolbow antoi vinkit, joita kannattaa kokeilla.
10.7.2019 Teksti: Kia Toivanen Kuvat: iStock

Itsetunto kehittyy koko ihmisen elämän ajan erilaisten kokemusten kautta. Se vaihtelee ja saa välillä myös kolauksia, kun ihminen kokee vaikeita tilanteita tai pettymyksiä, kuten eron.

Kun ihmisen itsetunto on rakentunut hyväksi, hän selviää vastoinkäymisistä paremmin ja voi omissa nahoissaan hyvin.

Kysyimme parisuhdekouluttaja Marianna Stolbowilta, miten omaa itsetuntoaan voisi parantaa.

1. Kirjoita kirje – millaisen elämänohjeen antaisit?

Ensimmäiseksi Marianna Stolbow kehottaa jokaista kirjoittamaan kirjeen 6-vuotiaalle itselleen.

– Minkä elämänohjeen hänelle antaisit? Stolbow kysyy.

– Olen itse kehystänyt lapsuuden kuvan, jossa näkyy erityisen pelokas, haavoittuvainen ja epävarma tyttö. Kuva on työpöydälläni, jotta muistan joka päivä, kuka on ensimmäinen suojelukohteeni. Mitä toivoisin tuolle lapselle, joka yhä asuu kokemustensa kautta sisälläni? Mitä sanoisin hänelle nyt, tällä elämänkokemuksella, jos hän pyytäisi minulta neuvoja?

Kirjoittamalla oppii tuntemaan itseään paremmin. Samalla huomaa, mihin on päässyt ja miten aika myös muuttaa ihmistä.

– Jos itsellä ei ole esimerkiksi ollut rakastavaa aikuista, joka olisi viisaasti ja lämmöllä tukenut, on ryhdyttävä itse omaksi suojelijaksi, Stolbow kehottaa.

2. Pyydä palautetta ystäviltä

Muilta saatu, vahva positiivinen palaute vahvistaa ihmisen itsetuntoa. Jokainen kaipaa myös ympäriltään vahvistusta siitä, että on hyvä ja arvokas sellaisena kuin on.

– Pyydä ystäviä antamaan palautetta yksinomaan asioista, joista he pitävät sinussa, Stolbow vinkkaa.

Nainen kuuntelee ystäväänsä hymyillen.

Positiivisen palautteen kuuleminen on mannaa itsetunnolle.

Jos palautteen pyytäminen tuntuu liian suorasukaiselta, voit myös kirjoittaa itse ylös asioita, joista itsessäsi pidät. Tee sitä säännöllisesti ja kirjaa ylös joka päivä vaikkapa kolme asiaa.

– Ja sen sijaan, että marmattaisit itsellesi iltaisin, mene aina nukkumaan kehuen itseäsi siitä, mitä tänäkin päivänä on saatu aikaan. Jos sinun on esimerkiksi ollut hankalaa päästää irti suorittamisesta, kehu itseäsi siitä, että osasit levätä ja laiskotella.

3. Asetu elokuvasi päärooliin

Marianna Stolbowin mukaan hyvä harjoitus on myös kuvitella itsensä elokuvan tai romaanin päähenkilöksi.

– Silloin pääsee tarkastelemaan omaa käyttäytymistään objektiivisemmin. On helpompi miettiä, mitä ohjeita itselleen antaisi, jos katselisi elämäänsä esimerkiksi elokuvasta.

Uusi näkökulma voi antaa myös uusia ajatuksia siitä, mitä omassa elämässään kannattaisi muuttaa voidakseen paremmin.

– Kun tarkkailemme elämäämme vaikkapa viimeisten viiden vuoden ajalta tällä tavoin, päässämme voi syntyä komedia, joskus tragedia. Mutta ainakin hieman kirkastuu, mihin suuntaan päähenkilöä kannattaa lähteä kuljettamaan, Stolbow toteaa.

4. Ota käyttöön uusi elämänohje

Parisuhdekouluttaja Marianna Stolbow kehottaa myös ottamaan käyttöön lauseen ”Tunnista, tunnusta, armahda ja rakasta.” Ne kiteyttävät sen, miten ihminen voi rakentaa itselleen paremman itsetunnon.

– Ensimmäiseksi: tunnista omat heikot kohtasi, arat paikkasi ja ärsyttävät piirteesi. Sen jälkeen tunnusta, että ne ovat osa sinua, Stolbow toteaa.

”Tunnista, tunnusta, armahda ja rakasta.”

Sättimisen sijaan itsensä armahtaminen on erityisen tärkeää – myös heikkojen kohtiensa kanssa ihminen on hyvä sellaisena kuin on.

– Viimeisenä: opettele rakastamaan itseäsi sekä puhumaan itsellesi kauniisti.

Millainen on hyvä itsetunto?

Marianna Stolbowin mukaan hyvä itsetunto koostuu itsensä tuntemisesta sekä terveestä itsearvostuksesta.

Kun ihminen tuntee itsensä, hän tietää, mistä pitää ja mistä haaveilee; mitä toivoo, pelkää ja häpeää. Kun ihminen arvostaa itseään, hänellä on kyky pitää itsestään myös heikoista kohdista huolimatta.

– Taito ja tahto toivoa itselle hyvää on keskeinen osa hyvää itsetuntoa, Stolbow kertoo.

Oman itsetunnon kehittyminen on aina sidoksissa myös ympäristöön. Siksi oman historian tarkastelu voi auttaa sen kohentamisessa.

– Joillakin meistä on ollut lapsena kasvuympäristö, joka on murentanut itsetuntoa, Stolbow kertoo.

– Joidenkin parisuhde on syönyt itseluottamusta ja joillakin ero hoidettiin tavalla, joka murskasi itsetunnon. Näiden asioiden läpivalaiseminen sekä sen hahmottaminen, mikä tai ketkä hajottivat itsetuntoa, auttaa näkemään ja sen jälkeen tukemaan omaa itsetuntoa.

Lue myös

Suosittelemme