Ihmissuhteet

Onko itsetuntosi eron jälkeen aivan murskana? Parisuhdekouluttaja Marianna Stolbow: ”Ero sirpaloi ihmisen minäkuvan”

Itsetunto voi olla eron jälkeen hyvinkin matalalla, jopa murskana. Parisuhdekouluttaja Marianna Stolbowin mukaan eron jälkeen oman itsetunnon vaaliminen on tärkeää. Huonoilla valinnoilla voi haavoittaa kolhittua itsetuntoa entisestään.
8.7.2019 Teksti: Kia Toivanen Kuvat: iStock

Ero on aina kolaus ihmisen itsetunnolle. Oli ero sitten parin yhteinen, sovussa tehty päätös tai toisen osapuolen aikaansaama, koetaan erossa monenlaisia epäonnistumisen, pettymyksen, häpeän ja riittämättömyyden tunteita.

Suomalaisen eroseminaarin kehittänyt parisuhdekouluttaja Marianna Stolbow kertoo, että eron myötä ihmisen on rakennettava oma identiteettinsä osittain uudelleen.

– Ero sirpaloi ihmisen minäkuvaa. Emme ole enää me, enkä minä ole enää tuon puoliso, hän toteaa.

Eron myötä oman perheen käsite muuttuu. Yhtäkkiä sinkkuna onkin vapaa luomaan romanttisia suhteita muihin aikuisiin, ja myös ystävä- ja sukulaissuhteet voivat muuttua. Se on paljon kerralla.

– Ero vaikuttaa itsetuntoon sitä enemmän, mitä voimakkaammin se on aiemmin nojannut parisuhteeseen, Stolbow sanoo.

Jos oma itsetunto on rakentunut ja nojautunut vahvasti kumppaniin, hänen statukseensa, ulkonäköönsä tai vaikkapa ajatukseen ehyestä perheestä, on eron aiheuttama kolaus itsetunnolle erityisen kova.

Itsetuntoa ei kannata paikata pikasuhteilla

Ihmisillä on monia tapoja lähteä paikkaamaan itsetuntoaan koko elämää järisyttäneen tapahtuman jälkeen.

Stolbowin mukaan työnarkomania, alkoholin liikakäyttö, tarpeettomat lääkitykset ja toistuvat uudet suhteet ovat valitettavan yleisiä tapoja yrittää kohentaa omaa olotilaa.

– Esimerkiksi toistuvissa uusissa suhteissa pohjimmainen tarkoitus on siirtää kipu pois mielen päältä. Silloin ei käsitellä, saati käsitetä tapahtunutta.

Marianna Stolbow muistuttaa, että työskentelemme itsetuntomme kanssa koko elämän.

Eron jälkeen mieli prosessoi paljon sitä, onko tarpeeksi hyvä ja kelpaako toiselle ihmiselle sellaisena kuin on. Moni päätyykin testaamaan ahkeralla deittailulla tai uusilla seksikumppaneilla omaa markkina-arvoaan. Itsetunto ei kuitenkaan voi olla muilta tulevan palautteen varassa.

– Tällä voi olla pahimmillaan hyvin murskaavat vaikutukset – eli juuri päinvastaiset tulokset itsetunnolle kuin mitä on toivonut, Stolbow toteaa.

Lue myös: Ero tuli – milloin olen valmis uuteen suhteeseen? Rakkaustohtori vastaa

Opettele tuntemaan itsesi

Itsetunto koostuu kahdesta elementistä: itsensä tuntemisesta ja itsensä arvostamisesta. Stolbowin mukaan eron jälkeen on tärkeää ymmärtää, miksi suhde alun perin alkoi ja mitä ihminen parisuhteiltaan hakee – näin oppii myös tuntemaan itsensä paremmin.

Eron jälkeen on kolme tärkeää tehtävää:

1. Ymmärrä eroon vienyt tie. Näin saat mielenrauhan ja voit oppia kokemuksesta. Näet myös paremmin oman osuutesi tapahtumasarjassa.

2. Pura eron aiheuttamat kipeät tunteet turvallisessa ympäristössä, omalla tavallasi. Ilman tätä puhdistusta raahaat eron aiheuttamat kivut ja säryt mielessäsi (alakulo, suru, masennus), kehossasi sekä painolastina uusiin suhteisiin.

3. Rakenna parempi loppuelämä. Ansaitset erityisesti nyt hyvää huolenpitoa ja kannattelua kaikin tavoin.

Myös itsearvostus on pitkälti oman työn tulos. Kun puhuu itselleen kauniisti ja kohtelee itseään armolla, laupeudella ja rakkaudella, tukee myös itsetuntoaan.

– Jos taas – ehkä opitun mallin mukaan – kuulee vain arvostelevaa, sättivää puhetta jopa itseltään ja keskittyy siihen, mikä ei miellytä, itsetunto murenee aivan omasta toimesta, Stolbow kiteyttää.

Marianna Stolbow kertoo, että eroseminaareissa käytetään useita viikkoja kirjoittaen ylös asioita, joista osallistujat itsessään pitävät. Se voi olla joillekin yllättävän haastavaa.

– Vertaisuus ja toisten antama positiivinen palaute tulee eron kohdalla todella tarpeeseen, hän toteaa.

Nainen kirjoittaa vihkoon.

Kirjoittaminen voi olla hyvä tapa jäsennellä omia tunteita ja oppia itsestään lisää.

Ihmiset toipuvat ja parantavat haavojansa hyvin eri tavoin: toiset hakeutuvat terapiaan ja vertaisryhmiin, monet kirjoittavat tai viettävät aikaa liikunnan parissa.

Luonnossa liikkuminen sekä eri taidemuodot ovat mainioita tapoja käsitellä asiaa, mutta myös puhumista kaivataan aina jossain vaiheessa, Stolbow muistuttaa.

– Jokaisen tulisi käsittää, että asian vatvominen on tarpeellista, jotta tapahtuma jauhautuu mielen lohkareista murusiksi. Lopulta se on vain osa kokemuksen mielenmaisemaa.

”Jokaisen tulisi käsittää, että asian vatvominen on tarpeellista, jotta tapahtuma jauhautuu mielen lohkareista murusiksi.”

Lue myös: Eri-ikäiset naiset kertovat, millaista on elää sinkkuna: ”Rakkaus tulee kohdalleni sitten, kun sen aika on”

Itsetunto ei ole koskaan valmis

Miten lopulta noustaan takaisin ylös? Palaako oma olo koskaan samanlaiseksi, kuin se oli ennen eroa?

Marianna Stolbowin mukaan pysyvän olotilan tavoittelu on turhaa.

– Työskentelemme itsetuntomme kanssa koko elämän. Se vaatii aina tukea, eikä se tule – kuten ei ihminenkään – koskaan valmiiksi, Stolbow kertoo.

Elämän erilaiset kriisikohdat vaikuttavat itsetuntemukseen ja itsetuntoon kuten kaikki uudet kokemukset elämän varrella. Kun eron nostattamat tunteet on omalta osalta käsitelty läpi, on jatkettava elämässä eteenpäin.

– On alettava tietoisesti rakentamaan parempaa loppuelämää, johon kuuluu myös parempi suhde itseen, Stolbow toteaa.

Keskity itseesi, älä eksääsi

Parisuhdekouluttaja Marianna Stolbow toivoo, ettei eronnut kuluttaisi aikaansa ja energiaansa pohtimalla entistä kumppaniaan.

Päättynyttä parisuhdetta on tärkeää käsitellä nimenomaan keskittymällä itseen.

– Eron jälkeen on ymmärrettävä oma vastuu suhteessa ja nähtävä myös oma vaikutus sen lopputulokseen ja suhteen dynamiikkaan, Stolbow kertoo.

– Näin suhteesta oppii jotakin.

Ex-kumppanin miettimisen sijaan eronneen tulisi keskittyä itselle hyvää tuottavien asioiden sanomiseen, tekemiseen ja ihmissuhteiden vaalimiseen.

– Joka päivä tulisi tehdä jotain, mikä yksinomaan tukee omaa itsetuntoa ja tuottaa hyvää oloa. Se auttaa tuntemaan ja arvostamaan itseään enemmän.

Lue myös: Ero lapsiperheessä – miten tukea lasta ja vanhempia? 10 vinkkiä