Itsetuntemus

Tunnista liiallisen henkisen kuormittumisen oireet – näin annat mielen palautua ja saat lisää onnea arkeen

Onko elämästäsi tullut jatkuvaa loman odottamista? Riittävä mielen palautuminen tuottaa hyvän olon hormoneja ja on vastaisku arjen kuormitukselle ja stressille.
17.9.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Moni meistä on jatkuvasti henkisesti rasittunut. Mielemme käyvät kierroksilla, koska arjessamme on paljon kuluttavia asioita.

– Kaikki huolet, jotka vievät energiaa – liittyvät ne sitten työhön, ihmissuhteisiin tai johonkin muuhun – ovat kuormitusta eli stressitekijöitä, hyvinvointivalmentaja ja terapeutti Mippi Vuorikoski kertoo.

Koska kuormitus voi viedä arjesta ilon, heikentää hyvinvointia ja tehdä elämästä pelkkää selviytymistä, siihen kannattaa puuttua. Mutta mistä liiallisen henkisen rasituksen tunnistaa ja miten sitä on mahdollista vähentää?

Havahdu kiireeseen, ärtymykseen ja onnen odottamiseen

Henkinen kuormitus on usein piilevää, eikä siihen välttämättä tule kiinnitettyä huomiota. Tietyt merkit auttavat kuitenkin ymmärtämään, että omassa elämässä on liikaa rasitusta.

– Jos on aina kiire, se kertoo jotain, Vuorikoski sanoo.

Hänen mukaansa kiire on usein tavalla tai toisella itse aiheutettua.

– Totta kai töissä on deadlineja ja työn ulkopuolella voi olla aikataulutettuja harrastuksia. Mutta kiire voi olla myös harha, jolla pönkitämme kokemustamme siitä, että olemme tärkeitä ja teemme merkityksellisiä juttuja. Kannattaakin rehellisesti kysyä itseltään, onko kiireessä jotain itseluotua.

Toinen selvä merkki kuormituksesta on ärtymyksen tunne. Mikäli olosi on jatkuvasti ärtynyt, tiuskit perheellesi tai ystävillesi etkä nauti arjestasi, rasitusta on liikaa.

Myös se, jos elämä tuntuu olevan jatkuvaa loman odottamista, on hälyttävää.

– On tavallaan paradoksaalista, että onnen tavoittelu tekee meistä onnettomia. Olemme kiireisiä, jotta tekisimme enemmän rahaa, jotta voisimme olla onnellisia lomalla tai sitten joskus tulevaisuudessa. Arki on kuitenkin 99,9 prosenttisesti meidän elämäämme.

Mielen palautuminen ei edellytä meditointia

Arjesta on mahdollista tehdä hyvää ja energisoivaa, kun siinä on enemmän palauttavia ja onnellisuutta tuovia kuin kuormittavia tekijöitä.

Mielen palautuminen tuottaa hyvän olon hormoneja ja on vastaisku kuormitukselle ja stressille.

– Palautumistaidoilla saadaan lepoa aivoille ja tilaa keskittyä olennaiseen. Palautuminen on irtipäästämistä ja parhaimmillaan sitä, että itselle syntyy iloinen ja hyvä fiilis.

Eri palautumiskeinot sopivat eri ihmisille. Toinen palautuu stressistä lenkkeilemällä, kun taas toinen saa virtaa saunomisesta.

– Henkisen palautumisen ei tarvitse olla meditointia. Tärkeintä on tehdä sitä, mistä itse nauttii. Mieti esimerkiksi hetkeä, jolloin viimeksi olit iloinen? Mitä teit, missä, yksin vai jonkun kanssa?

Toimiva keino on myös hengittäminen, johon voi keskittyä missä ja milloin vain.

– Syvään hengittäminen voi kuulostaa ärsyttävältä kliseeltä, jota aina neuvotaan, mutta se kerta kaikkiaan toimii. Kun keho rentoutetaan hengittämällä syvään, se vaikuttaa välittömästi mieleen. Koska keho ja mieli ovat yhteydessä toisiinsa, myös liikunta auttaa usein palautumaan henkisestä rasituksesta.

Vuorikoski kehottaa lisäksi tekemään kivoja juttuja tavallisina arkipäivinä, ei vain viikonloppuina. Jo se, että syö aamulla tavallista paremman aamupalan, voi tehdä päivästä erityisen.

– Meillä on mieheni kanssa sellainen juttu, että olemme tehneet tiistaista spesiaalin päivän. Olemme, että ”jes, tänään on tiistai”, eikä perjantailla ja lauantailla ole enää niin suurta merkitystä. Meidän filosofiamme on, että tavallinen arkipäivä voi olla juhlaa.

Joskus tarvitaan isoja muutoksia

Palautumiskeinot toimivat ja pitävät elämän tasapainossa, jos ongelmat ovat suhteellisen pieniä.

– Hengittelemisellä, meditoinnilla tai terveellisillä elämäntavoilla ei ole merkitystä, jos arjessa on hyvin kuluttavia ongelmatekijöitä, joihin ei uskalleta puuttua. Palautumiskeinot eivät voi toimia pitkiä aikoja elämän pelastusrenkaana.

Arkea on remontoitava niin, että elämästä voidaan nauttia tässä ja nyt eikä vasta lomalla. Se voi edellyttää esimerkiksi energiasyöppöjen ihmissuhteiden karsimista tai muutoksia työn suhteen.

– Minulla on ahdistuneille asiakkaille ohjenuorana kysymys: voitko tehdä asialle tällä hetkellä jotain? Jos et, kyse on omasta asenteesta ja tällöin ajattelutapojen muutoksilla voi helpottaa oloa. Mutta jos vastaus on kyllä, eli pystyt tekemään konkreettisen muutoksen, se on äärimmäisen tärkeää tehdä.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *