liikaa proteiinia
Voiko proteiinia saada liikaa? Kysyimme asiantuntijalta.
Laihdutus

Liikaa proteiinia? Tällaisia ongelmia proteiinidieetit saattavat aiheuttaa

Runsasproteiiniset dieetit ovat suositumpia kuin koskaan aiemmin. Otimme selvää, millaisia terveyshaittoja runsaassa proteiinin popsimisessa saattaa piillä.
Teksti: Hilppa Wuokko Kuvat: iStock

Voiko ihminen saada liikaa proteiinia? Jos voi, mitä siitä seuraa? Kysyimme asiaa ravitsemusterapeutti Jan Verholta.

Lue myös: Näin tehokkaaksi kehuttu ketoosidieetti toimii – 11 kysymystä ja asiantuntijan vastaukset

Maailman terveysjärjestön WHO:n suositus on, että aikuinen saisi proteiinia vähintään 0,8 grammaa päivässä jokaista painokiloa kohti. Suomessa yli 65-vuotiaille suositellaan proteiinisaanniksi 1,2–1,4 grammaa painokiloa kohden päivässä. Suuremmasta proteiinimäärästä voi kuitenkin olla hyötyä esimerkiksi lihasten kasvattamisessa, joten monet aktiiviset liikkujat suosivat runsasproteiinista ruokavaliota. Ruokavalio lasketaan joissain tutkimuksissa runsasproteiiniseksi, kun proteiinien osuus on vähintään 25 prosenttia päivittäisestä energiansaannista tai yli 1,5 grammaa yhtä painokiloa kohti.

Jos saa jatkuvasti liikaa proteiinia, seurauksena voi olla munuaisten vajaatoiminta

Proteiinit muodostuvat aminohapoista, jotka sisältävät typpeä. Aminohapot, joita elimistö ei tarvitse, pitää saada pois verenkierrosta. Munuaiset huolehtivat ylimääräisen typen poistamisesta, mutta  niiden kyky erittää typpipitoisia yhdisteitä virtsaan on kuitenkin rajallinen. Siksi jatkuva suosituksiin nähden monikertaisten proteiinimäärien syöminen voi aiheuttaa munuaisissa rakenteellisia muutoksia, jotka saattavat aiheuttaa munuaisten vajaatoiminnan. Jos liikaa proteiinia saa vain hetkellisesti, munuaisten toiminta luultavasti palaa normaaliksi proteiinin syömistä vähennettäessä.

Lue myös: Eikö paino putoa? Näin estät elimistöäsi menemästä säästöliekille

On siis mahdollista syödä liikaa proteiinia, mutta rajaa liialle proteiinimäärälle on vaikea vetää. Pysyviä seurauksia perusterveelle ihmiselle tuskin tulee pelkällä tavallisella syömisellä, vaikka ruokavalio olisikin todella runsasproteiininen – lisäksi olisi käytettävä suuria määriä proteiinipitoisia lisäravinteita. Asiasta kannattaa kuitenkin olla tietoinen, erityisesti jos kärsit munuaisongelmista. Jos sinulla on jokin munuaissairaus tai esimerkiksi diabeteksen aiheuttamaa munuaisten vajaatoimintaa, hyvin proteiinipitoinen ruokavalio saattaa kiihdyttää vajaatoiminnan etenemistä.

Proteiinia sisältävä ruokavalio saattaa nostaa kolesterolia

Yleensä proteiineja syödään eläinperäisistä lähteistä, kuten lihasta, kananmunasta ja maidosta. Jos syö hyvin eläinperäistä ruokaa, kasvisten syöminen jää helposti vähemmälle. Tällaisissa tapauksissa proteiinidieetin terveyshaitat saattavatkin aiheutua oikeasti ruokavalion köyhyydestä eivätkä siksi, että ravinnossa olisi liikaa proteiinia.

Esimerkiksi veren kolesterolipitoisuuteen vaikuttaa erityisesti ruokavalion rasvahappokoostumus, ei proteiini. Jos kuitenkin runsasproteiininen dieettisi koostuu pelkästään eläinperäisestä proteiinista, voi kolesterolisi nousta. Siksi proteiineja kannattaa hankkia myös kasvikunnan tuotteista, kuten palkokasveista. Ne sisältävät runsaasti proteiineja mutta myös kolesterolia alentavaa vesiliukoista kuitua.

Lue myös: Kiinnostava tutkimustulos: Lisää vain papuja, herneitä ja linssejä ruokavalioosi ja laihdut

Ruoan korvaaminen proteiinipatukoilla voi aiheuttaa ummetusta

Normaalin, monipuolisen ruoan korvaaminen proteiinipatukoilla voi johtaa vähäiseen kuitujen ja hyvien rasvojen saamiseen. Vaikka ruokavaliossa ei olisikaan liikaa proteiinia, runsaan proteiininkäytön seurauksena voi olla vatsaongelmia, kuten ummetusta. Kuidut ruokkivat suoliston hyvää mikrobikantaa.

Jos ruokavalio sisältää vain vähän kuituja, suoliston mikrobisto voi muuttua terveyden kannalta huonommaksi. Jopa tavallista ruokavaliota noudattava saa helposti ruoastaan liian vähän kuituja, joten jokaisen kannattaa kiinnittää kuitujen saantiin erityistä huomiota. Suoliston hyvän mikrobiston lisäksi kuidut voivat parantaa myös kolesteroliarvoja ja veren sokeritasapainoa.

Lue myös Kotilieden juttu: Haluatko syödä enemmän proteiinia? Kasvisproteiini täyttää vatsan kevyesti

X