Laihdutus

Voiko proteiinia syödä liikaa? Tällaisia ongelmia proteiinidieetit saattavat aiheuttaa

Runsasproteiiniset dieetit ovat suositumpia kuin koskaan aiemmin. Otimme selvää, millaisia terveyshaittoja runsaassa proteiinin popsimisessa saattaa piillä.
28.4.2016 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: 123RF

Maailman terveysjärjestön WHO:n suositus on, että aikuinen saisi proteiinia vähintään 0,8 grammaa päivässä jokaista painokiloa kohti. Suomessa yli 65-vuotiaille suositellaan proteiinisaanniksi 1,2–1,4 grammaa painokiloa kohden päivässä. Suuremmasta proteiinimäärästä voi kuitenkin olla hyötyä esimerkiksi lihasten kasvattamisessa, joten monet aktiiviset liikkujat suosivat runsasproteiinista ruokavaliota. Ruokavalio lasketaan joissain tutkimuksissa runsasproteiiniseksi, kun proteiinien osuus on vähintään 25 prosenttia päivittäisestä energiansaannista tai yli 1,5 grammaa yhtä painokiloa kohti.

Mutta voiko proteiinia syödä liikaa? Jos voi, mitä siitä seuraa? Kysyimme asiaa ravitsemusterapeutti Jan Verholta.

Jatkuva liian proteiinin saanti voi aiheuttaa munuaisten vajaatoiminnan

Proteiinit muodostuvat aminohapoista, jotka sisältävät typpeä. Aminohapot, joita elimistö ei tarvitse, pitää saada pois verenkierrosta. Munuaiset huolehtivat ylimääräisen typen poistamisesta, mutta  niiden kyky erittää typpipitoisia yhdisteitä virtsaan on kuitenkin rajallinen. Siksi jatkuva suosituksiin nähden monikertaisten proteiinimäärien syöminen voi aiheuttaa munuaisissa rakenteellisia muutoksia, jotka saattavat aiheuttaa munuaisten vajaatoiminnan. Jos proteiinia saa vain hetkellisesti liikaa, munuaisten toiminta luultavasti palaa normaaliksi proteiinin syömistä vähennettäessä.

Proteiinia on siis mahdollista syödä liikaa, mutta rajaa liialle proteiinimäärälle on vaikea vetää. Pysyviä seurauksia perusterveelle ihmiselle tuskin tulee pelkällä tavallisella syömisellä, vaikka ruokavalio olisikin todella runsasproteiininen – lisäksi olisi käytettävä suuria määriä proteiinipitoisia lisäravinteita. Asiasta kannattaa kuitenkin olla tietoinen, erityisesti jos kärsit munuaisongelmista. Jos sinulla on jokin munuaissairaus tai esimerkiksi diabeteksen aiheuttamaa munuaisten vajaatoimintaa, hyvin proteiinipitoinen ruokavalio saattaa kiihdyttää vajaatoiminnan etenemistä.

Lue myös: Proteiinit rakentavat

Paljon eläinperäistä proteiinia sisältävä ruokavalio saattaa nostaa kolesterolia

Yleensä proteiineja syödään eläinperäisistä lähteistä, kuten lihasta, kananmunasta ja maidosta. Jos syö hyvin eläinperäistä ruokaa, kasvisten syöminen jää helposti vähemmälle. Tällaisissa tapauksissa proteiinidieetin terveyshaitat saattavatkin aiheutua oikeasti ruokavalion köyhyydestä eivätkä liiasta proteiinista sinänsä.

Esimerkiksi veren kolesterolipitoisuuteen vaikuttaa erityisesti ruokavalion rasvahappokoostumus, ei proteiini. Jos kuitenkin runsasproteiininen dieettisi koostuu pelkästään eläinperäisestä proteiinista, voi kolesterolisi nousta. Siksi proteiineja kannattaa hankkia myös kasvikunnan tuotteista, kuten palkokasveista. Ne sisältävät runsaasti proteiineja mutta myös kolesterolia alentavaa vesiliukoista kuitua.

Lue myös: Kiinnostava tutkimustulos: Lisää vain papuja, herneitä ja linssejä ruokavalioosi ja laihdut

Ruoan korvaaminen proteiinipatukoilla voi aiheuttaa ummetusta

Normaalin, monipuolisen ruoan korvaaminen proteiinipatukoilla voi johtaa vähäiseen kuitujen ja hyvien rasvojen saamiseen. Seurauksena voi olla vatsaongelmia, kuten ummetusta. Kuidut ruokkivat suoliston hyvää mikrobikantaa.

Jos ruokavalio sisältää vain vähän kuituja, suoliston mikrobisto voi muuttua terveyden kannalta huonommaksi. Jopa tavallista ruokavaliota noudattava saa helposti ruoastaan liian vähän kuituja, joten jokaisen kannattaa kiinnittää kuitujen saantiin erityistä huomiota. Suoliston hyvän mikrobiston lisäksi kuidut voivat parantaa myös kolesteroliarvoja ja veren sokeritasapainoa.

Lue myös: Saathan riittävästi kuitua?

Kommentit

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *