Laihdutus

Eikö paino putoa? Näin estät kehoasi menemästä laihduttaessa säästöliekille

Miten välttää säästöliekki ja säilyttää lihakset laihduttaessa? Kysyimme asiaa liikuntatieteiden maisteri Mia Laaksolta, jonka kirjoituksia ravinnosta ja liikunnasta on julkaistu Juha Hulmin suositussa Lihastohtori-blogissa.
8.6.2016 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: 123RF

Mitä enemmän ja mitä nopeammin painoa putoaa, sitä herkemmin keho saattaa säätää itsensä säästöliekille eli tilaan, jossa energiankulutus laskee huomattavasti. Keho ajattelee, että on pula-aika ja yrittää pitää vähimmistäkin energian rippeistä kiinni.

– Säästöliekillä keho tulee energiatehokkaammaksi eli muun muassa lihakset kuluttavat vähemmän energiaa sekä levossa että liikkuessa, Mia Laakso sanoo.

Laihduttaminen saattaa hidastua tai jopa stopata säästöliekkiin, kun kaloreita ei enää pala samaan tapaan kuin normaalisti.

– Säästöliekillä on todella vaikeaa arvioida, kuinka paljon oikeasti kuluttaa, sillä kulutus on vähäisempää kuin sen laskennallisesti pitäisi olla.

Lue myös: Dieetitön dieetti – Laihdu laihduttamatta

Painon pudottaminen maltillisesti estää säästöliekin

Jotta keho ei mene säästöliekille, kannattaa suosia hidasta laihduttamista pikadieettien sijaan. Silloin myös tulokset kestävät, sillä terveellisestä syömisestä tulee osa arkirutiineja.

– Jos ylipainoa on erittäin paljon, voi alussa tiputtaa reippaasti painoa. Mutta kun painoa ei enää ole runsaasti pudotettavana, on sopiva laihdutustahti noin puoli kiloa viikossa.

Jos painoa tiputetaan koko laihduttamisen ajan hurjaa tahtia, keho saattaa jäädä säästöliekille todella pitkäksi aikaa.

Suurin pudottaja -tyyliset tv-ohjelmat näyttävät tosi hyvältä telkkarissa, mutta niissä laihduttaminen on toteutettu äärimmäisin keinoin ja tulokset melkein mahdottomia pitää. Tutkimuksessa on kartoitettu, mitä kisaajille kuuluu kuuden vuoden jälkeen ohjelman kuvauksista. Ilmeni, että kilpailijoiden paino on noussut lähelle lähtötilannetta ja heidän energiankulutuksensa on reilusti alempi kuin mitä sen laskennallisesti pitäisi olla. He siis käyvät edelleen säästöliekillä.

Lue myös: Painonhallinta vaikeaa – syynä laihdutus?

Säästöliekille joutuneen kannattaa syödä ja liikkua

Oletko ollut jo pitkään dieetillä, jossa saat vain vähän kaloreita, mutta painosi ei silti laske? Jos olet jo joutunut säästöliekille, sinun täytyy pikkuhiljaa totuttaa kehoasi lisääntyneeseen energiansaantiin. Käytännössä se tarkoittaa ruoan määrän maltillista lisäämistä. Näin keho alkaa taas virota kuluttamaan enemmän energiaa.

– Ruoan määrän lisäämisen lisäksi kannattaa avittaa energiankulutusta lisäämällä liikunnan määrää. Liikuntaa harrastaessa saakin sitten syödä hieman enemmän ilman, että laihdutetut kilot tulevat takaisin.

Lue myös: Hoikistu voimaruualla – 7 vinkkiä pysyvään painonhallintaan

Liikunta tärkeässä roolissa myös lihasten säilyttämisessä

Mitä enemmän laihtuu, sitä vähemmän kuluttaa energiaa, vaikka keho ei edes olisi säästöliekillä. Liikunnalla vaikutetaan kuitenkin muuhunkin kuin siihen, että saamme syödä enemmän.

Jotta laihduttaminen ei vie lihaksia mukanaan, jokaisen laihduttajan kannattaisi Laakson mukaan harrastaa voimaharjoittelua laihduttamisen tukena. Lisäksi laihduttajien tulisi huolehtia siitä, että he saavat ravinnosta tarpeeksi proteiinia.

– Voimaharjoittelu kehittää lihasmassaa ja -voimaa. Kun siihen yhdistää tarpeellisen proteiinin saannin, se auttaa lihaksia jopa kasvamaan dieetillä – tai ainakin ylläpitämään sitä lihasmassaa, joka ennen laihduttamista jo oli.

Lue myös:

Laihduta läskit, älä lihaksia – Syö näitä 11 vähärasvaista proteiinin lähdettä

Lihastohtori Juha Hulmi: ”Jos haluat kasvattaa lihaksia, älä usko näitä vääriä väitteitä”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme