säästöliekki, miksi paino ei putoa
Älä anna laihduttamisen viedä lihaksiasi.
Laihdutus

Miksi paino ei putoa? Näin estät kehoasi menemästä laihduttaessa säästöliekille

Laihduttaminen saattaa hidastua tai jopa stopata, kun kaloreita ei enää pala samaan tapaan kuin normaalisti. Miten välttää säästöliekki ja säilyttää myös lihakset laihduttaessa? Otimme siitä selvää.
Teksti: Hilppa Wuokko Kuvat: Istock

Moni keventäjä havahtuu jossain vaiheessa ihmettelemään, miksi paino ei putoa. Mitä enemmän ja mitä nopeammin painoa putoaa, sitä herkemmin keho saattaa säätää itsensä säästöliekki-tilaan, jossa energiankulutus laskee huomattavasti. Keho ajattelee, että on pula-aika ja yrittää pitää vähimmistäkin energian rippeistä kiinni.

Lue myös: Ketoosidietti eli ketodieetti – näin tehokkaaksi kehuttu ketodieetti toimii

– Säästöliekillä keho tulee energiatehokkaammaksi eli muun muassa lihakset kuluttavat vähemmän energiaa sekä levossa että liikkuessa, Mia Laakso sanoo.

Säästöliekki voi hidastaa tai jopa stopata laihduttamisen, kun kaloreita ei enää pala samaan tapaan kuin normaalisti.

– Säästöliekillä on todella vaikeaa arvioida, kuinka paljon oikeasti kuluttaa, sillä kulutus on vähäisempää kuin sen laskennallisesti pitäisi olla.

Lue myös: Ketodieetti-reseptit: Maukkaat ketoilijan ateriat koko päivälle

Säästöliekki ei tule, kun pudottaa painoa maltillisesti

Jotta keho ei mene säästöliekille, kannattaa suosia hidasta laihduttamista pikadieettien sijaan. Silloin myös tulokset kestävät, sillä terveellisestä syömisestä tulee osa arkirutiineja.

– Jos ylipainoa on erittäin paljon, voi alussa tiputtaa reippaasti painoa. Mutta kun painoa ei enää ole runsaasti pudotettavana, on sopiva laihdutustahti noin puoli kiloa viikossa.

Jos painoa tiputetaan koko laihduttamisen ajan hurjaa tahtia, keho saattaa jäädä säästöliekki-tilaan todella pitkäksi aikaa.

Suurin pudottaja -tyyliset tv-ohjelmat näyttävät tosi hyvältä telkkarissa, mutta niissä laihduttaminen on toteutettu äärimmäisin keinoin ja tulokset melkein mahdottomia pitää. Tutkimuksessa on kartoitettu, mitä kisaajille kuuluu kuuden vuoden jälkeen ohjelman kuvauksista. Ilmeni, että kilpailijoiden paino on noussut lähelle lähtötilannetta ja heidän energiankulutuksensa on reilusti alempi kuin mitä sen laskennallisesti pitäisi olla. He siis käyvät edelleen säästöliekillä.

Miksi paino ei putoa? Säästöliekille joutuneen kannattaa syödä ja liikkua

Oletko ollut jo pitkään dieetillä, jossa saat vain vähän kaloreita, mutta painosi ei silti laske? Jos olet jo joutunut säästöliekki-tilaan, sinun täytyy pikkuhiljaa totuttaa kehoasi lisääntyneeseen energiansaantiin. Käytännössä se tarkoittaa ruoan määrän maltillista lisäämistä. Näin keho alkaa taas virota kuluttamaan enemmän energiaa.

– Ruoan määrän lisäämisen lisäksi kannattaa avittaa energiankulutusta lisäämällä liikunnan määrää. Liikuntaa harrastaessa saakin sitten syödä hieman enemmän ilman, että laihdutetut kilot tulevat takaisin.

Lue myös: Näin lopetat painonpudotuksen oikein – asiantuntijan vinkit

Liikunta tärkeässä roolissa myös lihasten säilyttämisessä

Mitä enemmän laihtuu, sitä vähemmän kuluttaa energiaa, vaikka säästöliekki ei vielä olisikaan päällä. Liikunnalla vaikutetaan kuitenkin muuhunkin kuin siihen, että saamme syödä enemmän.

Jotta laihduttaminen ei vie lihaksia mukanaan, jokaisen laihduttajan kannattaisi Laakson mukaan harrastaa voimaharjoittelua laihduttamisen tukena. Lisäksi laihduttajien tulisi huolehtia siitä, että he saavat ravinnosta tarpeeksi proteiinia.

Voimaharjoittelu kehittää lihasmassaa ja -voimaa. Kun siihen yhdistää tarpeellisen proteiinin saannin, se auttaa lihaksia jopa kasvamaan dieetillä – tai ainakin ylläpitämään sitä lihasmassaa, joka ennen laihduttamista jo oli.

Lue myös:

Laihduta rasvaa, älä lihaksia – lisää ruokavalioosi nämä vähärasvaiset proteiinin lähteet

Lihastohtori Juha Hulmi: ”Jos haluat kasvattaa lihaksia, älä usko näitä vääriä väitteitä”

X