Liikunta

Kehitä kuntoa kesällä: puistojooga, pilates, taiji ja suppailu – Mikä lajeista sopii sinulle?

Asiantuntijan viisi syytä, miksi puistojooga kannattaa – vai sopiiko sinulle parhaiten sittenkin suppailu, taiji, pilates tai frisbeegolf?
10.6.2016 Teksti: Minna Nevalainen Kuvat: iStock

Joogaaminen ulkoilmassa hivelee aisteja. Siksi lajiin hurahtavat niin julkkikset, vasta-alkajat kuin kokeneet joogitkin.

Onneksi lajia ei enää tarvitse lähteä harrastamaan Balille asti. Suomalaisessa puistossakin voi aistia oman kehonsa ja mielensä monella tasolla: joku huumaantuu tuomen kukkien ja toinen vastaleikatun nurmen tuoksusta. Samalla, kun keho saa liikuntaa, voi kunnella, kuinka tuuli humisee ja linnut visertävät puissa. Pian rauha valtaa kehon, ja olo on ihan zen.

Ulkona myös hengittäminen sujuu luonnostaan ja happea saa helposti riittävästi.

5 syytä, miksi puistojooga kannattaa

Puistojoogaa Helsingissä opettava Henrik Bruun kertoo, miksi hänen mielestään puistojoogaa kannattaa kokeilla:

  1. Jooga on terveellinen ja mielelle hyvää tekevä elämäntapa.
  2. Jooga avulla saat harmonisemman ja terveemmän kehon. Venytykset vahvistavat lihaksia. Ruoansulatus ja verenkierto paranevat.
  3. Jooga on muutakin kuin venyttelyä. Se on myös meditaatiota, puhdistustekniikoita ja elämänkatsomusta.  Joogan avulla voit lisätä mielenrauhaa ja kääntää huomion sisäänpäin.
  4. Opit meditatiivisen elämänasenteen ja voit siirtää sen arkeen. Keskittymiskykysi paranee ja stressi vähenee.
  5. Alat voida kokonaisvaltaisesti paremmin. Saat lisää elinvoimaa ja jaksat tavallista enemmän. Myös unentarve vähenee.

Lue myös: Näin eri joogalajit eroavat toisistaan – Löydä oma suosikkisi

Vai sittenkin suppaus tai joku muu kesälaji?

Joogan lisäksi puistoissa voi kokeilla myös muita lajeja: perusjumppaa, pilatesta tai taijia. Jos taas olet vauhdikkaampien lajien ystävä, kokeile esimerkiksi suppausta tai frisbeegolfia. Pääasia on, että et jää neljän seinän sisälle.

Mikä puistolaji sopii sinulle?

Jooga: Fyysinen liikuntamuoto, jossa keskitytään ihmisen kokonaisuuteen. Sopii hyvinvoinnista ja henkisestä kasvusta kiinnostuneille. Ja heille, jotka haluavat oppia tuntemaan ja kehittämään itseään kokonaisvaltaisesti.

Pilates: Kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Sopii lempeytensä takia niin aloittelijoille kuin aktiiviurheilijoillekin – ja erityisesti niska- ja selväkivuista kärsiville.

Taiji: Terveyttä edistävä liikuntamuoto, jossa liikkeiden avulla rentoutetaan keho ja mieli. Sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita parantamaan kehon ja mielen tuntemuksia. Laji auttaa stressinhallinnassa ja rentoutumisessa.

SUP-melonta: Melontalaji, jota harrastetaan laudan päällä seisten. Sopii kenelle tahansa, niin lapsille kuin aikuisillekin. Murtomaahiihtoa vastaavaa tehokasta kuntoilua.

Frisbeegolf: Golfia muistuttava urheilulaji, jota pelataan heittämällä kiekkoa. Tavoitteena on päästä rata alusta loppuun mahdollisimman vähin heitoin. Kaikenikäisille sopivaa lajia on mukava harrastaa kaveriporukassa.

Lue myös:

Hanki pyöreät bikinipakarat – 4 liikkeen tehokas kotitreeni

Lihastohtori Juha Hulmi: ”Jos haluat kasvattaa lihaksia, älä usko näitä vääriä väitteitä”

Lue myös

Suosittelemme