Ravinto

Mihin kasvissyöjän kannattaa kiinnittää juustohyllyllä huomiota? Ravintoterapeutti kertoo

Vegaaniksi ryhtyvä saattaa juustohyllyllä kohdata yllätys. Ravintoterapeutti Anette Palssa kertoo, miksi maitopohjaista juustoa ei voi noin vain vaihtaa vegaanijuustoon.
29.11.2019 Teksti: Elise Mäki Kuvat: iStock

Harkitseko kasvisruokavalioon siirtymistä? Jos vastaus on kyllä, lue ensin tämä juttu.

Jos ryhtyy kasvissyöjäksi, se on helpointa tehdä asteittain, sanoo ravitsemusterapeutti Anette Palssa. Silloin muutos jää todennäköisimmin pysyväksi.

– Jos lähtee soitellen sotaan ja on ehdoton, että nyt vain pelkkää vegaaniruokaa, voi huomata, ettei se olekaan kovin helppoa ja palaa takaisin vanhaan ruokavalioon, vaikka ajatuksena olisi ollut syödä kasvisvoittoisemmin.

Oikein toteutettuina sekä kasvissyönti että veganismi ovat Palssan mukaan terveellisiä ruokavalioita. Vegaaniruokavaliosta ei kuitenkaan voi saada kaikkea, mitä ihminen tarvitsee: esimerkiksi B12-vitamiini on nautittava purkista, hän kertoo.

B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa megaloblastista anemiaa, jossa punasolut kasvavat. Se aiheuttaa väsymystä ja voimattomuutta. Lisäksi ajattelu voi hidastua, voi kokea niin sanottua aivosumua ja muisti voi pätkiä.

Vegaaninen juusto ei ole ravitsemuksellisesti kuin maitopohjainen juusto

Kun ihminen ryhtyy kasvissyöjäksi, hänen tulisi pohtia ennemmin sitä, mitä hän lisää omaan ruokavalioonsa kuin sitä, mitä siitä jättää pois.

Esimerkiksi juustohyllyllä kasvissyöjäksi ryhtyvää voi kohdata yllätys.

Kasvissyöjäksi ryhtyvä ei voi esimerkiksi ajatella, että vaihtamalla maitopohjainen juusto vegaaniseen juustonkaltaiseen valmisteeseen, asia olisi kaikin puolin kunnossa. Sillä, vaikka käyttötarkoitus on sama eli syödä juustoa leivän päällä, ovat vegaaninen juustovalmiste ja juusto ravitsemuksellisesti täysin eri asioita, Palssa sanoo.

Vegaaninen juusto ei korvaa suoraan maitopohjaista juustoa ravitsemuksellisesti.

Jos siirtyy käyttämään maitopohjaisen juuston sijaan vegaanista juustoa, kannattaa tarkistaa ravintosisällöstä, jääkö jokin aiemmin juustosta saatu aine pois tai vähäisemmälle määrälle.

Esimerkiksi proteiinin määrä vegaanisissa juustoissa voi jäädä hyvin alhaiseksi verrattuna maitopohjaiseen juustoon. Vegaanisiin vaihtoehtoihin siirtyminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että alkaa syödä enemmän rasvaa ja sokeria, mutta ne tulee ottaa huomioon valinnoissa.

– Vegaaniset tuotteet voivat olla runsashiilihydraattisia ja hiilihydraatin lähde voi olla huonolaatuista eli valkoista viljaa tai sokereita.

Lue myös: Kasvisruokavalioon siirtyminen muuttaa suoliston bakteerikantaa, sanoo asiantuntija – ravitsemusterapeutti kertoo, millainen prosessoitu ruoka on hyväksi

Kasvissyöjäksi vai vegaaniksi?

Jos miettii ruokavaliota puhtaasti terveyden kannalta, kumpi on parempi, vegaanius vai kasvissyönti?

– Vegaaniruokavalio ei täytä kaikkia ravitsemuksellisia vaatimuksia. Silloin voidaan miettiä, onko se meille optimaalista.

Palssa huomauttaa, että veganismia ei ole tutkittu laajalla otoksella pitkällä aikavälillä. Ei siis tiedetä, miten vegaaniruokavalio vaikuttaa yleistettävästi ihmisiin esimerkiksi 50 vuodessa.

– Näyttää siltä, että vegaaniruokavalio on ihan ok, kunhan vain otetaan purkista tarvittavat ravintoaineet.

Sen sijaan kasvissyöntiä on tutkittu ja lihatuotteiden vähentämisen ja maitotuotteita ja kananmunaa sisältävän kasvisvoittoisen ruokavalion terveellisyydestä on näyttöä, Palssa kertoo.

Lue myös

Suosittelemme