FODMAP-dieetti sopii herkkävatsaiselle.
FODMAP-dieetti sopii herkkävatsaiselle.
Ravinto

Rauhoita ärtynyt suoli ruokavaliolla – 32 suolistoa rauhoittavaa ruoka-ainetta

Ärtyvän suolen oireyhtymässä on tärkeää vältellä vatsavaivoja aiheuttavia hiilihydraatteja. Lisäksi oireet voivat helpottua tietynlaisen ravinnon suosimisella. Listasimme 32 ruoka-ainetta, jotka auttavat suolistoa rauhoittumaan.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vaiva, joka aiheuttaa ikäviä suolisto-oireita noin 10–20 prosentille suomalaisista. Oireita ovat muun muassa vatsakipu, ripuli, ummetus ja ilmavaivat.

Hoitona ärtyvän suolen oireyhtymään toimii FODMAP-ruokavalio eli tietynlaisten hiilihydraattien karsiminen ja välttely. Välteltävät FODMAP-hiilihydraatit eivät imeydy ohutsuolessa vaan kulkeutuvat paksusuoleen, jossa ne aiheuttavat ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville suolisto-oireita.

FODMAP-ruokavalion lisäksi vatsaystävälliset ruoka-aineet voivat toimia apuna ärtyneen suolen rauhoittamisessa. Listasimme ruoka-aineet, jotka tutkimusten mukaan näyttävät helpottavan suolisto-oireita.

Liukeneva kuitu

Liukeneva kuitu hellii ärtynyttä suolta. Herkkävatsaisille sopivat usein kaura, hirssi, tattari, kvinoa, teffi, speltti, riisi ja maissi. Kokeilemalla löydät omalle vatsallesi parhaiten sopivat viljatuotteet.

Myös psyllium-kuidun säännöllinen käyttö voi auttaa. Psyllium on kuitulisä, jota saadaan ratamokasvin kuivatusta siemenkuoresta.

Probiootit

Probiootit eli maitohappobakteerit tekevät hyvää suoliston bakteeritasapainolle. Probiootit voivat helpottaa ärtyvän suolen oireita, kuten kipua, turvotusta ja ilmavaivoja.

Probiootteja saadaan ravintolisistä ja elintarvikkeista, kuten jogurtista ja kefiristä. Jogurtin valinnan kanssa kannattaa tosin olla tarkkana, sillä etenkin monet terveysjogurtit sisältävät välteltäviä FODMAP-hiilihydraatteja, kuten inuliinia tai oligofruktoosia. Myös laktoosi kuuluu FODMAP-hiilihydraatteihin.

Hoitavat yrtit

Tietyt yrtit voivat helpottaa ärtyneen suolen oireita.

Piparminttuöljy näyttää tutkimusten mukaan helpottavan vatsakipua. Kehäkukka ja kamomilla voivat rauhoittaa vatsaa, kun taas aniksesta voi löytyä apu ummetukseen.

Vatsaystävälliset hedelmät, marjat ja kasvikset

Hedelmät ja marjat, joissa fruktoosin määrä on pieni, sopivat yleensä ärtyneestä suolesta kärsivälle. Tällaisia ovat esimerkiksi banaani, sitrushedelmät, kiivi, ananas, mustikat, mansikat ja vadelmat.

Kasviksista muun muassa porkkanat, munakoiso, kurkku, lehtisalaatti, peruna, palsternakka, pinaatti ja kesäkurpitsa sopivat ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivän ruokavalioon.

Chia-siemenet ja pellavansiemenrouhe

Chia-siemenissä on liukenevaa kuituja, joka voi rauhoittaa vatsaa ja auttaa sekä ummetukseen että ripuliin.

Pellavasiemenrouheesta maltillisesti ja pieninä määrinä nautittuna voi puolestaan löytyä apu ummetukseen.

Lähteet: Health, Living happy with IBS, Maija Haavisto: Erityinen – tietoa erityisruokavalioista (Nordbooks), Terve vatsa, Terveyskirjasto

Lue myös:

Ärtynyt paksusuoli kuntoon FODMAPilla

Rauhoittaako FODMAP-dieetti vatsan? Toimittaja testasi!

Johtuvatko vatsavaivat ruokavaliosta vai jostain muusta? 10 paljastavaa kysymystä

Onko vatsakipu vaarallista? Nämä oireet kertovat, milloin on syytä mennä lääkäriin

Kärsitkö vatsan turvotuksesta tai kivuista? Nämä joogaliikkeet rauhoittavat vatsaa ja parantavat ruoansulatusta

X