Terveys

Tuntuuko keho aamuisin jäykältä ja sängystä nouseminen vaikealta? Lääkäri kertoo, mistä aamukankeus voi johtua

Lihasjumi, pitkäaikaissairaus, nivelvamma vai jopa reuma? Jäykät nivelet ja aamuinen lihasjäykkyys voivat olla seurausta monesta eri syystä. Vaivasta riippumatta yksi keino on yleensä ylitse muiden kehon vetreyttämisessä.
Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Herätyskello soi ja ylös olisi noustava. Liikkeelle lähtö on kuitenkin vaikeaa, sillä keho tuntuu jäykältä. Mistä jäykät nivelet ja jumittavat lihakset voivat johtua?

Kehossa tuntuva jäykkyys voidaan lajitella lihas- ja niveljäykkyyteen. Lisäksi jäykkyyttä voivat aiheuttaa myös muut rakenteet, kuten jänteet, lihaskalvot ja nivelsiteet. Aamuinen kankea olo voi tästä syystä selittyä monilla erityyppisillä vaivoilla ja sairauksilla, kertoo yleislääkäri Toni Vänni.

– On kroonisia, pitkäkestoisia sairauksia, jotka voivat aiheuttaa jäykkyyden tunnetta aamuisin. Sitten on lieviä, yleisiä oireita, jotka ovat lihasjäykkyyden, mutta miksei niveljäykkyydenkin, taustalla, Vänni kertoo.

Lihasten jäykkyyden taustalla on yleensä harmiton lihasjumi

Yleinen ja harmiton jäykkyyttä selittävä tekijä on lihasvaiva, kuten lihaksen venähtäminen. Myös liiallinen urheilu voi aiheuttaa vaurioita ja rasitusta jänteeseen, lihakseen tai lihaskalvoon.

Vännin mukaan venähdyksen seurauksena muun muassa niska voi tuntua aamuisin jäykältä tai selkä olla niin jumissa, että aamuisin kumartuminen on vaikeaa. Keho saattaa olla jäykkä myös huonon nukkuma-asennon takia.

– Jos kyse on yleisestä vaivasta ja taustalla ei ole sairautta, jäykkyys voi selittyä sillä, että on nukkunut huonosti. Silloin herää aamulla ja keho on todella jumissa. Tästä syystä hyvä sänky on kauhean tärkeä, Vänni sanoo.

Joskus lihasjäykkyys selittyy kuitenkin kroonisella vaivalla, kuten hermostosairaudella tai neurologisella sairaudella. Esimerkiksi Parkinsonin tauti aiheuttaa pitkälle edetessään lihasten jäykistymistä. Lisäksi aivoverenkierron häiriöt, MS-tauti, aivo- ja selkäydinvammat sekä kasvaimet saattavat jossain tapauksissa olla kummallisen lihasjäykkyyden taustalla.

– Nämä sairaudet eivät ole kuitenkaan sellaisia, jotka oireilisivat silloin tällöin, vaan oireet ovat sairauden aiheuttamia keskushermoston oireita lihaksistossa, Vänni huomauttaa.

Nainen pitelee hartiaansa. Jäykät nivelet ja lihakset voivat johtua monesta eri syystä.

Joskus huono asento nukkuessa voi aiheuttaa niskan ja selän jäykkyyttä.

Jäykät nivelet saattavat olla oire nivelvammasta, nivelrikosta tai jopa reumasta

Lihasjäykkyyttä yleisempi vaiva on Vännin mukaan niveljäykkyys. Aamulla heräämisen jälkeen jäykkyyttä voi tuntua niin jalkojen, varpaiden ja nilkkojen nivelissä kuin sormienkin pikkunivelissä.

– Myös ranne sekä isot nivelet, kuten polvi, lonkka ja olkapää, voivat olla jäykkiä. Joskus itse selkäranka saattaa tuntua myös jäykältä.

Niveljäykkyys voi olla seurausta esimerkiksi nivelvammasta, joka on syntynyt loukkaantumisen myötä. Sairauksista niveljäykkyyttä aiheuttavat puolestaan reumaattiset tulehdussairaudet, kuten nivelreuma ja selkärankareuma. Joskus niveljäykkyyden taustalla voi olla ikääntymisen seurauksena yleistyvä nivelrikko.

– Lihasten ja nivelten jäykkyyttä voi ilmetä sekä lapsilla ja nuorilla että aikuisilla. Mitä enemmän tulee ikää, myös taudinkuvat muuttuvat. Kun puhutaan 20-, 40- ja 50-vuotiaista – etenkin miehistä – esimerkiksi MS-tauti ja Parkinsonin tauti lisääntyvät ikääntymisen myötä, huomauttaa Vänni.

Jäykkyys voi johtua myös skolioosista tai mielenterveyden häiriöstä

Joskus jäykkyyden tunne selittyy synnynnäisillä vaivoilla, kuten skolioosilla ja kyfoosilla. Vänni huomauttaa, että selän virheasennot saattavat tehdä selästä kankean tuntuisen.

– Kun selkäranka on hieman mutkalla, niin sekin voi aiheuttaa jäykkyyttä.

Aina jäykkyyden tunne ei välttämättä ole seurausta fysiologisesta vaivasta. Myös mielenterveyden häiriöt voivat oireilla kehon jäykkyytenä.

– Voi olla pelkotiloja tai muuten psykosomaattisia oireilua, joka ilmenee sitten jäykkyyden tunteena, Vänni huomauttaa.

Kuinka kehon lihasjäykkyys ja jäykät nivelet tulisi hoitaa?

Sekä nivel- että lihasjäykkyyteen pätee usein sama hoito-ohje: liike on lääke.

– Liikunnan harrastaminen ja venyttely ehkäisevät kehon jäykkyyttä. Liikettä ja jumppaa käytetään hoitona myös selkäranka- ja nivelreumassa sekä nivelrikossa, Vänni kertoo.

Etenkin paljon urheilevan olisi hyvä muistaa venytellä ja lämmitellä ennen liikuntasuoritusta. Näin ehkäistään lihas- ja nivelvammoja.

– Erittäin pahat lihasjumit täytyy hoitaa hyvin. Jumeihin voi ottaa särkylääkettä ja lihasrelaksanttia. Myös lämpö-kylmähoitoa voi kokeilla sekä pientä hierontaa ja fysioterapian palveluita.

Lue myös: Onko kehosi jumissa? Löydä kehosi jumikohdat 6 testiliikkeen avulla

Nainen venyttelee metsässä kädet ilmassa. Jäykät nivelet tarvitsevat liikettä.

Lihasjäykkyys ja jäykät nivelet ovat hyvä syy harrastaa liikuntaa. Näin vartalo pysyy vetreänä ja lihakset sekä nivelet hyväkuntoisina.

Milloin jäykät nivelet tai lihasjäykkyys vaativat lääkäriä?

Jäykät nivelet ja lihakset vaativat lääkäriin menemistä silloin, jos oireet ilmaantuvat äkillisesti eikä taustalla ole esimerkiksi loukkaantumista.

– Jos sormien pikkunivelet ovat kauhean jäykät aamuisin tai jokin nivel on joka aamu jäykkänä ja tuntuu oudolta, ei oireita kannata katsoa kotona montaa viikkoa, Vänni neuvoo.

Samoin, jos yksittäinen nivel turpoaa tai nivel tuntuu kauhean jäykältä ja sitä sekä kuumottaa että punottaa, kannattaa lääkäriin olla yhteydessä nopeasti.

Lue myös: 

Sattuuko liikkeelle lähteminen levon jälkeen? Asiantuntija vastaa 8 kysymykseen nivelrikosta

Jäykkyyden ja selkä- tai lihaskipujen syynä kireät faskiat? 5 avaavaa venytystä

Takaketju jumissa ja jäykät nilkat? 7 tehokasta liikettä kehonhuoltoharjoitteluun

X