Terveys

Onko kehosi jumissa? Löydä kehosi jumikohdat 6 testiliikkeen avulla

Onko kehossasi kireyttä, jumeja ja jännitystä? Testaa kuuden liikkeen avulla, missä kohtaa vartaloasi pahimmat jumisi sijaitsevat.
22.1.2019 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Alaselkä jumissa. Hartiat jumissa. Kenties koko keho jumissa. Urheiluhieroja Joel Hakala esittele uutuuskirjassaan Eroon jumeista itsehieronnalla kuusi testiliikettä, joiden avulla voit selvittää kehosi erilaiset jumikohdat.

”Monesti löydät jumikohtasi tuntemuksiesi perusteella. Testaa jokin liikerata tai -ketju ja tunnet varmasti, missä on kireintä”, Hakala kehottaa kirjassaan.

Kiinnitä huomiota siihen, miten hyvin ja helposti testiliikkeet onnistuvat

”Asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota ovat, kuinka pitkälle pääset testiliikkeessä, kuinka helpolta asento tuntuu, missä kiristää ja kuinka paljon sekä minkälainen tuntuma tarkalleen on”, Hakala neuvoo kirjassa.

Katso alta video kuudesta testiliikkeestä ja testaa Hakalan opastamien liikkeiden avulla, missä sinun kehosi jumit sijaitsevat.

Kokeile myös muita testiliikkeitä

Hakala kannustaa kirjassa kokeilemaan myös muita testiliikkeitä ennakkoluulottomasti.

”Voit hyvin soveltaa testiliikkeeksi mitä vain. Voit imitoida liikkeellä esimerkiksi lajissasi tarvittavaa liikerataa ja tunnustella sen rentoutta sekä mahdollisia kiristyksiä. Tässä muutama idea sinulle kokeiltavaksi: juoksulajeihin askelkyykky, heittolajeihin käsien kierto selän taakse ylä- ja alakautta, mailapeleihin kehon kiertoliikkeet jne.”

Toispuoleiset jumit hoidettava ensimmäisenä

Huomasitko kehossasi jumeja? Reagoi löydöksiisi. Keho jumissa elämiselle on olemassa myös vaihtoehto: varaa esimerkiksi aika hierojalta, ota venyttelypaussi kesken työpäivän osaksi arkirutiineitasi tai kokeile esimerkiksi putkirullausta.

”Tärkeää on hoitaa etenkin kehosi epätasapainoa. Jos löydät toispuoleisuuksia, hoida ne aina ennen molemminpuolisia jumeja. Mitä tasapainoisemmassa tilassa kehosi on, sen parempi”, Hakala toteaa kirjassa.

Korjaa pelkän oireen eli jumin sijaan myös oireen juurisyy. Johtuuko jumisi pohjimmiltaan kenties liikkumattomuudesta, stressistä tai puutteellisesta kehonhuollosta? Onko heikko lihaskuntosi syy jumeihin? Kun hoidat pelkän oireen sijaan myös jumin juurisyytä, ennaltaehkäiset jumeja pitkällä tähtäimellä.

Lähde: Joel Hakala: Eroon jumeista itsehieronnalla (Fitra, 2019)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *