Terveys

Piinaako ummetus? Näin saat vatsan liikkeelle kotikonstein – 7 vinkkiä

Ummetus on inhottava, mutta yleinen vaiva. Jos kärsit ummetuksesta, kokeile seitsemää luonnollista vinkkiä, jotka laittavat vatsan liikkeelle.
26.12.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Raskaan ja runsasenergisen ruoan syöminen, liian vähäinen kuidunsaanti sekä liikunnan ja vedenjuonnin unohtaminen ovat usein ummetuksen takana. Ummetus saa vatsan kovaksi ja olon epämukavaksi. Suoli ei tyhjene pinnistelyistä huolimatta, vatsassa on painon tunnetta ja maha tuntuu kipeältä.

Tavallisimmin ummetus on tilapäistä, eikä sinänsä vaarallista. Koska ummetuksen aikaansaama inhottava olo kuitenkin heikentää usein kokonaisvaltaisesti hyvinvointia, moni haluaa päästä siitä nopeasti eroon. Ummetukseen on lääkkeitä, mutta sen voi saada katoamaan myös ilman apteekkireissua.

Listasimme seitsemän luonnollista vinkkiä ummetuksen hoitoon.

1. Syö kuitupitoisia ruokia

Kun vatsa on kova, kuituja kannattaa syödä runsaasti. Ravintokuitu auttaa suolistoa toimimaan nopeammin ja sujuvammin. Kuidut sitovat suolen sisältöön vettä ja antavat ulosteelle rakennetta, jolloin sen kulku helpottuu.

Ummetukseen auttaa sekä liukenematon kuitu, jota saadaan viljatuotteista, että liukoinen kuitu, jota saadaan muun muassa marjoista, kasviksista ja hedelmistä.

Puuro marjojen kera on loistava aamupala ummetuksesta kärsivälle. Myös kuitulisät, kuten pellavansiemenrouhe, psylliym tai ruisleseet, voivat auttaa. Sopiva annostus on 1–2 teelusikallista päivässä.

2. Juo runsaasti vettä

Kuidut tarvitsevat seurakseen vettä, jotta ne pääsevät kulkemaan suoliston läpi ja muodostamaan ulostetta.

Ummetuksen aikana vettä on hyvä juoda vähintään kaksi litraa päivässä. Myös kofeiiniton yrttitee voi helpottaa oloa.

3. Lähde liikkeelle

Jos ihminen on laiska, suolikin on laiska. Liikunta lievittää ummetusta, sillä se stimuloi suolen lihasten toimintaa. Lisäksi liikunta vähentää stressiä, joka voi olla syypää ummetukseen.

Liikunnan laadulla ei ole merkitystä; pääasia on, että liikut. Niin reipas kävelylenkki, tanssiminen, joogaaminen kuin uiminenkin auttavat kovaan vatsaan. Muista myös hyötyliikunta, sillä istuminen ja paikallaanolo voivat pahentaa ongelmaa.

Erityisesti aamuliikunta, joka laittaa kehon käyntiin, voi olla tehokas apu. Aloita aamusi esimerkiksi ruoansulatusta edistävillä joogaliikkeillä.

4. Herkuttele luumuilla

Luumuja on perinteisesti käytetty lääkkeenä ummetukseen, eikä syyttä. Luumut sisältävät sekä kuituja että suolen toimintaa tehostavia aineita: dihydroksifenyyli-isatiinia ja sorbitolia.

Tuoreiden luumujen lisäksi myös kuivatut luumut ja luumukiisseli hoitavat ummetusta.

5. Vältä alkoholia ja kofeiinia

Alkoholi- ja kofeiinipitoiset juomat kannattaa jättää ummetuksen aikana juomatta. Ne ovat diureetteja, jotka poistavat kehosta nesteitä ja voivat vain pahentaa ummetusta.

6. Syö kasviksia, älä rasvaista ja raskasta ruokaa

Kasvispitoinen ravinto antaa kovalle vatsalle kyytiä. Muun muassa palkokasvit, bataatti, omenat, päärynät, marjat, avokado, parsakaali ja porkkana auttavat poistamaan ummetusta, sillä ne sisältävät paljon kuituja.

Käytä myös tummanvihreitä lehtikasviksia, kuten pinaattia, lehtikaalia ja lehtimangoldia. Kuitujen lisäksi niissä on magnesiumia, jolla on laksatiivisia vaikutuksia.

Sen sijaan raskaalla ruoalla, kuten juustoilla, pikaruoalla, makkaroilla, punaisella lihalla ja leivonnaisilla ei kannata ummetuksen aikana herkutella. Niissä on usein paljon rasvaa ja vain vähän kuituja, joten ne eivät tee kovalle vatsalle hyvää – päinvastoin.

7. Rentoudu

Vatsa ja suolisto eivät pidä stressistä. Moni meistä reagoi stressiin vatsallaan, ja yksi stressivatsan oireista on ummetus.

Lisää päivääsi rentouttavia hetkiä, vietä aikaa luonnossa, käy lämpimässä kylvyssä, joogaa tai tee mitä vain, minkä tiedät saavan henkisen kuormituksesi vähenemään. Samalla kun mielesi rentoutuu, rentoutuu myös vatsasi.

Lähteet: Best Health, Dr. Axe, Terveyskirjasto, WikiHow

Kommentit

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *