Vaaniiko kehoasi ylikuormitustila? Vääränlaisella kuntoilulla voi olla ikäviä seurauksia
Ylikunto voi syntyä lähes mitä tahansa urheilulajia harrastavalle, mutta yleisintä ylikuormitustila on kestävyyslajeja treenaavilla.
Terveys

Vaaniiko kehoasi ylikuormitustila? Vääränlaisella kuntoilulla voi olla ikäviä seurauksia

Liian kova harjoittelu ja liian vähäinen lepo voivat johtaa kehon ylikuormitustilaan. Näistä oireista tunnistat ylikuormituksen eli ylikunnon.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Ylikuormitus ei ole ainostaan kilpaurheilijoiden ongelma. Myös tavallinen kuntoilija voi ajaa kehonsa ylikuormitustilaan.

Ylikuormitustilaa kutsutaan myös ylikunnoksi. Termi on hämäävä, koska ylikunnossa oleva henkilö ei suinkaan ole huippukunnossa – päin vastoin. Kun keho on ylikuormittunut, fyysinen suorituskyky heikkenee eikä elimistö palaudu liikunnan jälkeen normaaliin tilaan.

Koska ylikuormituksesta toipuminen voi kestää hyvin pitkään, pahimmassa tapauksessa useita kuukausia, hälytysmerkit kannattaa tunnistaa ajoissa.

Ylikuormitustila oireilee monin tavoin

Ylikunnon oireet voivat olla epämääräisiä, eikä lääkärikään välttämättä aina osaa epäillä tavallisen kuntoilijan kärsivän ylikuormitustilasta.

Tyypillisiä oireita on kuitenkin useita. Muun muassa fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen, kohonnut leposyke, matala sykevälivaihtelu, unihäiriöt, vastenmielisyys liikuntaa kohtaan, sydämen rytmihäiriöt, ruokahalun muutokset, hermostuneisuus, ahdistus, kuukautisten poisjäänti ja lisääntynyt hikoilu voivat kertoa ylikunnosta.

Koska ylikuormitustila heikentää vastustuskykyä, siitä kärsivä usein myös sairastelee herkemmin. Lisäksi sairauksista toipuminen voi pitkittyä.

Mistä ylikuormitustila johtuu?

Ylirasitustilan syntyminen on usein monen asian summa. Omaan kuntotasoon nähden liian kova fyysinen rasitus, harjoittelun ja levon epätasapaino, psyykkinen kuormitus, turhan yksipuolinen harjoittelu, riittämätön uni ja huono ruokavalio voivat laukaista ylikunnon.

Myös silloin, jos liikunnan aloittaa sairauden jälkeen liian nopeasti ja rankasti, elimistö voi ajautua ylirasitustilaan.

Ylikunto syntyy sitä herkemmin, mitä vanhempi henkilö on kyseessä ja mitä heikompi hänen peruskuntotasonsa on.

Lepo ja riittävä palautuminen ovat parhaita lääkkeitä

Ylikuormitustilaa ei voida hoitaa pillereillä. Ainoa tapa toipua ylikunnosta on lepo. Harjoittelusta tulee pitää kokonaan taukoa vähintään parin viikon ajan. Lisäksi riittävä uni ja terveellinen ravinto tukevat toipumista.

Kun taukoa on pidetty riittävästi, liikunta tulee aloittaa rauhallisesti. Harjoittelu voi koostua esimerkiksi 20–30 minuutin kävelylenkeistä, venyttelystä ja hyötyliikunnasta.

Toipumisaika riippuu siitä, onko ylikuormitustila lyhyt- vai pitkäaikainen. Jos ylikunto ei ole ehtinyt jatkua pitkään, tila voi mennä ohitse alle kuukaudessa. Jos taas ylikuormitustila on pitkittynyt eli sen oireet ovat jatkuneet useiden viikkojen ajan, toipuminen voi kestää kuukausia.

Koska ylikuormituksesta palautuminen on hidas ja hankala prosessi, oleellisinta on sen ehkäiseminen. Riittävä palautuminen ja lepopäivät, monipuolinen liikunta ja maltillinen harjoittelu estävät kehoa joutumasta ylikuntoon. Sairaana ei saa treenata, ja sairauden jälkeen liikunta kannattaa aloittaa rauhallisesti. Myös henkinen palautuminen on tärkeää.

Lähteet: Duodecim 131/2015Kestävyysurheilu.fiTerveyskirjasto

X