Hyvinvointi

Milloin pitkittynyt stressi muuttuu uupumukseksi? Tunnista stressin oireet ajoissa

Tunnistatko sinä tyypilliset stressin oireet? Moni ei, vaikka kannattaisi. Stressi voi nimittäin muuttua uupumukseksi ja pitkittyessään jopa masennukseksi.
Teksti: Tyyne Pennanen Kuvat: iStock

Hermostutko, jos kaupan kassajono ei etene? Heräätkö yöllä pohtimaan seuraavan päivän to do -listaa? Nämä merkit saattavat viitata siihen, että stressin oireet puskevat pintaan.

Tätä mieltä on Sanna Leino, joka on kirjoittanut kirjan Stressitohtori – Enemmän itsetuntemusta, vähemmän stressiä. Hän on kasvatustieteen maisteri, joka on perehtynyt niin stressin oireisiin kuin sen syntymekanismeihin ja hoitoonkin. Hän pitää Stressitohtori-nimistä blogia.

Millaisia ovat stressin oireet?

Stressi oireet ilmenevät ihmisillä hyvin eri tavoilla. Yleisiä oireita ovat ärtyneisyys, tunteiden ailahtelu, keskittymiskyvyn puute ja vaikeus rentoutua, Leino listaa kirjassaan.

Jotkut puolestaan eivät huomaa mitään. Virtaa riittää, ehkä vähän liikaakin, kunnes eräänä päivänä keho alkaa temppuilla.

– Voi tulla päänsärkyä, vatsavaivoja, selkäkipuja. Stressi voi myös pahentaa jo olemassa olevan sairauden oireita. Esimerkiksi migreenin oireet voivat lisääntyä.

Myös väsymys ja muutokset ruokahalussa saattavat kieliä stressistä.

Stressin oireita saattavat olla myös voimakkaat tunteen purkaukset.

– Joku saattaa purskahdella itkuun tilanteissa, joissa ei normaalisti itkisi. Tai raivostua helposti. Ne voivat olla merkkejä stressistä, Leino sanoo.

Kun stressin oireet iskevät, pysähdy ennen kuin uuvut

Pitkittyessään stressi voi uuvuttaa ihmisen, mikä voi puolestaan tuoda mukanaan masennusta tai stressiperäisiä fyysisiä sairauksia.

Stressin ja uupumuksen rajaa voi olla vaikea tunnistaa. Stressi saattaa ilmoitella itsestään pienillä oireilla, joita ei vain huomaa tai viitsi kuunnella. Milloin viimeistään pitäisi havahtua stressin oireisiin?

– Jos on tolkuttoman väsynyt aamusta iltaan, niin se voi olla merkki uupumuksesta. Sekin on hälytysmerkki, jos ei enää jaksa kiinnostua mistään, ei edes asioista, jotka aikaisemmin ovat tuoneet iloa.

Leinon mukaan ihan ensimmäinen askel stressaantuneelle on pysähtyä ja rauhoittua.

Sen jälkeen on kaksi tärkeää asiaa, jotka stressaantuneen kannattaa tehdä.

Rauhoita keho ja puuhaile vähemmän

Stressin oireet lievenevät, kun stressaantunut saa kehonsa rauhoitettua. Leino neuvookin tekemään päivittäin 10–15 minuutin rentoutusharjoituksen. Harjoituksen aikana voi ajatella jotakin kivaa muistoa tai keskittää tarkkaavaisuuden hengittämiseen.

Joillekin hiljaisuudessa oleminen voi olla aluksi vaikeaa.

– Jos se tuntuu vastenmieliseltä, voi mennä vaikka luontoon kävelylle. Tosin jos paikallaan oleminen tuntuu vastenmieliseltä, silloin luultavasti tarvitsee sitä todella.

Toinen tärkeä asia on se, että alkaa karsia ylimääräisiä menoja arjestaan. Jos juoksee pää kolmantena töistä harrastuksiin, voi miettiä, ovatko kaikki harrastukset aivan välttämättömiä.

– Harrastuksista ei tarvitse kokonaan luopua, mutta ehkä jotakin voi laittaa vähäksi aikaa tauolle.

Nainen treenaa kovaa – stressin oireet voivat lisääntyä myös sen johdosta.

Stressin oireet voivat lisääntyä kovasta treenaamisesta.

Leino muistuttaa myös rankkojen fyysisten treenien vaikutuksesta hyvin lähellä nukkumaanmenoa. Tällöin keho ei ehdi rauhoittua, ja unen aikainen palautuminen viivästyy.

– Jos mahdollista, niin tiukka kuntoilu kannattaa siirtää aamuun tai aamupäivään.

Nollaa päivä ennen nukkumaanmenoa

• Tee 10–15 minuuttia kestävä rentoutusharjoitus. Hengitä rauhallisesti ja muistele jotakin mieluisaa asiaa. Jos täydellinen hiljaisuus tuntuu epämukavalta, kuuntele rauhoittavaa instrumentaalimusiikkia tai luontoääniä.

• Jos on huolia, kirjoita ne ylös paperille, jolloin sinun ei tarvitse pyöritellä niitä mielessäsi illalla tai yöllä. Huolet käsitellään päivisin.

• Vältä rankkaa liikuntaa juuri ennen unia. Alkoholi nostaa stressihormonitasoja, joten se ei ole hyvä unilääke.

• Jos pelkäät, että saatko unenpäästä kiinni, voit ajatella, että mikä tahansa määrä unta ja myös lepääminen tekevät hyvää. Arvosta pientäkin määrää unta sen sijaan, että jännität, saatko nukuttua riittävästi.

• Itse asiassa päivän nollaaminen alkaa jo aamusta. Jos on stressaantunut koko päivän, rentoutuminen illalla on vaikeampaa. Pidä taukoja, ja ota rauhoittumiselle aikaa jo päivällä.

Lue myös:

Stressi herättää keskellä yötä – mitä tehdä? Kysyimme asiantuntijalta

Näin opettelet stressinhallintaa – vähennä stressiä asiantuntijan laatimalla kuukauden ohjelmalla

Helpotusta stressiin alle minuutissa! Tehokkaat hengitysharjoitukset toimivat nopeasti

X