Ihmissuhteet

Miksi eksän uusi puoliso ärsyttää? Psykoterapeutti paljastaa yleisimmän syyn

Entisen puolison uuteen kumppaniin voi liittyä vaikeita tunteita, vaikka ero olisi muutoin omasta mielestä jo loppuun käsitelty. Psykoterapeutin mukaan ärsytys viestii kuitenkin jotain muuta.
2.8.2019 Teksti: Kia Toivanen Kuvat: iStock

Ärsyttääkö eksän uusi puoliso? Et ole ainoa. On hyvin tavallista, että entisen puolison uuteen kumppaniin on ainakin alkuun vaikea suhtautua.

Psykoterapeutti Mikael Saarisen mukaan ärsytys on kuitenkin selvä merkki: se kertoo siitä, että jokin asia vanhassa suhteessa kaivelee edelleen mieltä.

Erosta toipuminen kestää jopa vuosia

Järkitasolla ihmisen on usein helppoa perustella itselleen, miksi ero on tullut ja miksi kumppanit eivät sopineet toisilleen. Käytännössä muutos ja siihen tottuminen vaativat kuitenkin aikaa.

– Nykymaailmassa ihmisten pitäisi erota aina jotenkin hyvin sivistyneesti ja ystävinä, mutta eihän se tietenkään ole totta. Erosta toipuminen on hyvin yksilöllistä ja voi kestää jopa vuosia, Saarinen toteaa.

– Kun ihminen on yksin ja näkee eksän pitämässä hauskaa uuden kumppanin kanssa, tietenkin se voi tuntua epäreilulta ja ahdistavalta.

Jos huomaa ärsyyntyvänsä, tärkeintä olisikin siis uskaltaa käsitellä omia tunteitaan eroon liittyen. Erityisesti silloin, jos tuntee raskaan tunteen rinnassaan aina, kun kuulee tai näkee jotakin eksän uuteen kumppaniin liittyvää, on tärkeää tunnustaa itselleen, että eron käsittely on vielä omalta osalta kesken.

Jos eksän uusi puoliso ärsyttää, se voi olla merkki kaipauksesta

Voimakkaat tunteet voivat viestiä siitä, että surutyö ei ole vielä tullut loppuunsa: ennen niin tärkeästä ihmisestä luopuminen ja siitä toipuminen ei ole helppoa.

– Kun näkee eksän nykyisen kumppaninsa kanssa, voikin huomata kaipaavansa toista edelleen. Asiaa pitäisi pystyä käsittelemään sen sijaan, että suuttuu tai on vihainen toiselle tämän uuden kumppanin takia, Saarinen sanoo.

Yksi huono tapa reagoida asiaan on yrittää paikata omaa yksinäisyyden tai kaipuun tunnettaan lukuisilla treffeillä. Toimintaa tärkeämpää on ajattelutyö.

– Erityisesti miehet ratkaisevat tällaisia asioita usein toiminnalla, mikä johtaa usein siihen, että samat ongelmat toistuvat, Saarinen toteaa.

– Naiset pohtivat keskimäärin asioita pidempään ja tekevät sitä psykologista työtä, mikä on erittäin tärkeää.

Lue myös: Oikeaa rakkautta vai laastarisuhde? Näistä merkeistä tunnistat

Nämä 3 tapaa voivat auttaa eron käsittelyssä

Tunnusta omat tunteesi. Kysy itseltäsi, oletko valmis päästämään irti entisestä suhteesta, eron aiheuttamista tunteista sekä siirtymään seuraavaan vaiheeseen omassa elämässäsi. Vastaus kysymykseen voi olla en – ja jo sen tunnustaminen auttaa tilannetta. Anna itsellesi rauhassa aikaa, ja kysy kysymystä uudestaan sopivan ajanjakson kuluttua.

Kirjoita jäähyväiskirje eksälle. Kirjoittaminen on hyvä tapa käsitellä mieltä vaivaavia asioita, joten harjoittele jäähyväiskirjeiden kirjoittamista entiselle puolisolle. Kirjoita eri aikoina: silloin kun olet vihainen, silloin kun olet surullinen, silloin kun olet ahdistunut ja silloin, kun tuntuu, että ero oli kuitenkin oikea ratkaisu.  Kirjeitä voi kirjoittaa niin paljon kuin haluaa, eikä niitä ole tarkoitus lähettää eteenpäin.

Huomioi keskeneräisyys ja ota käyttöön voimalauseet. Jos omanarvontuntosi on kokenut kolauksen, päähän voi nousta irrationaalisia ajatuksia, kuten olen ruma, en ole rakastettava tai en löydä enää koskaan uutta kumppania. Mieti näille ajatuksille vasta-argumentteja eli lauseita, joista saat itsellesi voimavaroja: ”eroni on kesken, mutta käsittelen asioita”, ”en tiedä, kauanko tämä kohdallani kestää, mutta olen aktiivinen enkä sivuuta näitä tunteita ja ajatuksia”. Kurjassa olotilassa märehtimisen sijaan tunteet on hyvä tunnistaa, käsitellä niitä rauhassa, ja siirtyä lopulta eteenpäin.

Älä vertaa itseäsi toiseen

Riittämättömyyden ja arvottomuuden tunteet ovat usein läsnä etenkin niissä tilanteissa, joissa on itse tullut hylätyksi. Olisi kuitenkin tärkeää, ettei itseään lähtisi vertaamaan eksän uuteen kumppaniin.

Saarinen kehottaa hankalien tunteiden kanssa painivaa tapaamaan ystäviä, lukemaan eroa käsitteleviä kirjoja sekä osallistumaan vaikkapa eroseminaariin.

– Palautuminen tapahtuu pikkuhiljaa, ja myös jokin ulkoinen tekijä voi tukea toipumisprosessissa. Kun ihmiselle tulee jokin korvaava juttu, joka vie ajatukset pois eksästä, kuten uusi suhde, läheinen ystävyys tai vaikkapa uusi työ, tilanne voi muuttua nopeastikin, Saarinen kertoo.

Kun tarpeeksi aikaa on kulunut, yleensä eksän uusi kumppani ei enää aiheuta voimakkaita tunteita.

– Esimerkiksi tilanteissa, joissa on yhteisiä lapsia, joutuu eksän kanssa olemaan tekemisissä koko elämän ajan. Pääasiassa välit palaavat lopulta aika neutraaleiksi, ja voidaan tavata eksiä sekä heidän uusia kumppaneitaan esimerkiksi lasten synttäreillä, eikä se enää ole häiritsevää.

Lue myös: Onko itsetuntosi eron jälkeen aivan murskana? Parisuhdekouluttaja Marianna Stolbow: ”Ero sirpaloi ihmisen minäkuvan”

Lue myös

Suosittelemme