Anna Saivosalmen, 41, uusin treenikirja Vartti riittää julkaistiin alkuvuodesta.
Anna Saivosalmen, 41, uusin treenikirja Vartti riittää julkaistiin alkuvuodesta.
Julkkikset

Somejumppaguru Anna Saivosalmi neuvoo, millainen kotijumppa onnistuu vartissa – ja miten se tulee vielä tehtyä oikeasti

Liikuntavaikuttaja Anna Saivosalmi tekee punnerruksia, kun mansikat sulavat mikrossa, ja vinkkaa, mistä voi löytää treenimotivaation.
Teksti: Asta Leppä Kuvat: Jenni Virta

Anna Saivosalmi, olet nettiajan jumppa­guru – katsoitko itse lapsena televisiosta Anne Sällylän jumppaohjelmia?

Kyllä! Muistan myös, miten äitini jumppasi c-kasetilta kuuluvan Flashdance-elokuvan tunnusmusiikin tahdissa.

Oletko joskus joutunut vamman vuoksi luopumaan liikunnasta?

Kymmenen vuotta sitten juoksin paljon. Lopulta sain plantaarifaskiitin kantapäähän, mutta juoksin silti. Lopulta jalkapöytääni tuli murtumia ja jalka oli järkyttävän kipeä.

Ortopedi karjui minulle vastaanotolla, että jos nyt et lopeta juoksemista, et juokse enää koskaan. Siinä tilanteessa olin tietenkin kamalan loukkaantunut, mutta jälkikäteen koko episodi oli hyödyksi. Ymmärsin, että voin liikkua muillakin tavoin.

Millainen kotijumppa onnistuu vartissa?

Vartissa ehtii vaikka mitä! Kannattaa kuitenkin laatia jonkinlainen suunnitelma. Voi miettiä, tekeekö liikkeet vaikkapa aikaa vastaan vai laskeeko toistoja.

Vartissa ehtii saada hien pintaan, sykkeen ylös ja rasvanpolton käyntiin. Ja viiden minuutin treenikin on parempi kuin ei mitään. Esimerkiksi eilen hain pakastimesta rasiallisen mansikoita ja laitoin ne mikroon. Mansikoiden sulattaminen kesti 2–3 minuuttia, ja siinä ajassa ehdin vetäistä kaksi kertaa kymmenen punnerrusta.

Kannattaa päästää irti ajatuksesta, että kunnon treenin pitää kestää aina 30–45 minuuttia.

Kotijumppa on helppo tapa treenata, mutta mikä on maailman tehokkain kotijumppaliike?

Kyllä se on varmasti burpee eli yleisliike. Siinä kaikki kropan lihakset tekevät töitä.

Miten tavallinen taatiainen saisi motivoitua itsensä jumppaamaan kotona?

Usein on turha odottaa mitään säkenöivää motivaatiota. Parasta on alkaa vain jumpata ikään kuin autopilotilla. Yleensä kun kynnys on ylitetty, motivaatio käynnistyy. Joskus se herää, kun muistaa, miten hyvä olo treenaamisesta tulee.

Somestakin voi olla apua. Pidin joulukuussa Insta­gramissa treenikalenteria ja postasin sinne kotijumppia. Neljä sisarusta haastoi toisensa tekemään treenit. Heillä oli kynnys jättää ne väliin, sillä he jumppasivat videopuhelun avulla yhdessä.

Kotijumppa sujuu villasukissa, ja villasukkatreenit ovat tavaramerkkisi. Montako villasukkaparia kuluu vuodessa?

Kyllä niitä kuluu aikamoinen nivaska. Asumme 1940-luvulla rakennetussa talossa, jossa lattiat ovat aina hiukan viileät.

Olet psykologian opettaja urheilulukiossa. Mitä ammattisi on opettanut motivaatiosta?

Sen, ettei ulkoinen motivaatio ole sellainen mörkö kuin miksi sitä usein väitetään. Olen opiskelijoillekin painottanut, että kun sisäinen palo on hukassa, voi ihan hyvin yrittää pärjätä vähän aikaa ulkoisten palkkioiden voimin, vaikkapa palkita itsensä suklaalevyllä, kun on lukenut kokeeseen.

Miten rentoudut?

Käyn kävelyllä mieheni kanssa monta kertaa viikossa ilman taka-ajatusta siitä, että nyt treenataan. Kävelemme Turun jokirannassa ja vain höpöttelemme.

Kävelen myös työmatkani äänikirjaa kuunnellen, nyt on menossa Mia Kankimäen Naiset joita ajattelen öisin.

Kävelyn lisäksi hyvä rentoutumiskeino on katsoa Netflixiä peiton alla.

Juttua muokattu 12.3. klo 8.58: mansikoiden sulattaminen kesti 2–3 minuuttia, ei 20–30 sekuntia.

Lue lisää:

Turvottaako niin, ettei nappi mene kiinni? Katso videolta ohjeet vartin kotijumppaan, joka panee nesteet virtaamaan

X