Lifestyle

Näin paljon suomalaiset kuuntelevat musiikkia suoratoistopalveluista

Suoratoistopalveluiden maksullisia versioita suomalaiset käyttävät Pohjoismaiden vähiten.

Teksti:
Anna Ferrante
Kuvat:
iStock

Suomalaisten suosimia suoratoistopalveluja ovat Spotify, Apple Music ja YouTube.

Suoratoistopalveluiden maksullisia versioita suomalaiset käyttävät Pohjoismaiden vähiten.

Suomessa jo 95 prosenttia 12–65-vuotiaista kuuntelee musiikkia suoratoistopalveluiden kuten Spotifyn, YouTuben tai Apple Musicin kautta. Kasvua vuoteen 2022 on 4 prosentin verran. Suomalaisten musiikin striimaamiseen käyttämä aika on myös kasvanut kahdessa vuodessa lähes 30 prosenttia, 2,7 tunnista jopa 3,5 tuntiin päivässä.

Tiedot käyvät ilmi Teoston, Norjan Tonon ja Tanskan Kodan yhteispohjoismaisesta Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan 55 prosenttia pohjoismaisista musiikin kuuntelijoista suosii suoratoistopalveluiden maksullisia versioita, mutta Suomessa maksullisia versioita kertoo käyttävänsä vain 41 prosenttia vastaajista. Osuus on kuitenkin noussut selvästi vuodesta 2022, jolloin maksullisia versioita käytti vain 35 prosenttia suomalaisista. Maksuttomia versioita vuonna 2024 käyttää 54 prosenttia suomalaisista (2022: 56 prosenttia).

”Suoratoistopalveluiden premium-versiot tarjoavat kuluttajalle korkealaatuista musiikkikokemusta sekä musiikintekijälle merkittävästi paremman korvauksen jokaisesta striimistä”, kommentoi Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto tiedotteessa.

Hänen mukaansa on ilahduttavaa nähdä, että suomalaiset ovat kuitenkin parin vuoden takaista useammin valmiita panostamaan musiikin laatuun ja samalla varmistamaan, että musiikintekijät saavat ansaitsemansa tunnustuksen ja taloudellisen tuen.

Lue myös: Anna lähti viikon ajan kotoa kuulokkeet korvilla ja viikon ajan ilman – näin se vaikutti kaikkeen: ”Omassa kuplassani kävelijä”

Musiikin suoratoisto.
Radiosta uutta musiikkia kertoi löytäneensä keskimäärin 26 %. Seuraavaksi yleisimmät kanavat uuden musiikin löytämiseen olivat YouTube, suoratoistopalveluiden omat soittolistat tai suositukset, TikTok sekä ystävien suositukset © iStock

Spotify kasvussa, YouTube laskussa

Suomessa jopa 78 prosenttia vastaajista kuuntelee musiikkia YouTubesta ja 60 prosenttia Spotifysta. YouTuben käyttö on laskenut Pohjoismaissa kahdessa vuodessa keskimäärin 3 prosenttia, kun taas Spotifyn käyttö on kasvanut 4 prosenttia.

Suomen Spotify-käyttäjistä 59 prosenttia käyttää palvelun maksullista versiota. Osuus on pohjoismaiden alhaisin, kun esimerkiksi Ruotsissa maksullista versiota käyttää 71 prosenttia vastaajista.

Suomalaiset ovat Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimuksen mukaan Pohjoismaiden eniten tekoälyn vastuullisen kehityksen kannalla. Kolme neljästä ajattelee, että tekoäly-yritysten pitäisi kysyä musiikin tekijöiden ja artistien lupa heidän taiteensa hyödyntämiseen tekoälyn koulutuksessa.

Valtaosa suomalaisista (63 prosenttia) on myös sitä mieltä, että suoratoistopalveluissa tulisi kertoa, jos kappale on tekoälyn luoma.

Tekoälyn rooli puhuttaa muutenkin musiikkimaailmassa. Syksyllä 2023 julkaistun Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimuksen mukaan tekoälyn kasvava apuvälinerooli musiikissa saattaa olla nuorille hyväksyttävämpi ja normaalimpi asia kuin vanhemmille ikäryhmille.

Tutkimuksen mukaan 64 prosenttia kaikenikäisistä ja mutta vain 46 prosenttia 13–25-vuotiaista ajatteli, että oikeaa musiikkia on vain oikeiden ihmisten tekemä ja esittämä musiikki. Yli puolet kaikista Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimukseen vastanneista oli huolissaan ihmistekijöiden tulevasta toimeentulosta tekoälyn vuoksi.

Lue myös Kotiliesi.fi: Musiikin vaikutus terveyteen on kiistaton – nämä asiat sinussa tapahtuvat, kun kuuntelet musiikkia

X