Kotona töissä, kotona vapaalla. Korona muutti monen arjen.
Itsetuntemus

Etätyöt, hikilenkki ja vielä yksi juurileipä! Psykologi kertoo, miksi suoritamme elämää poikkeusoloissa

Tuntuuko pysähtyminen vaikealta ja kehitätkö itsellesi koko ajan jotain tekemistä? Korona-arjen aiheuttamia tunteita on luonnollista purkaa toimintaan, mutta se voi luoda myös sudenkuoppia. Lue psykoterapeutin neuvot, miten löydät tasapainon suorittamisen ja olemisen välille.
Teksti: Janna Nousiainen Kuvat: iStock

Vuosi sitten keväällä koronapandemia pisti arjen uusiksi. Jatkuvan liikkeessä olemisen sijaan tilalle tuli kotona oleilua ja käsien jatkuvaa pesemistä ja desinfioimista.

Koronan aiheuttamien rajoitusten vuoksi myös monen vapaa-aika lisääntyi: etätöitä tekevillä työmatkoihin ei kulu enää aikaa ja moniin harrastuksiin ei pääse. Some täyttyikin juurileivän ja itse neulottujen villapaitojen kuvista. Jotkut lisäsivät päiviinsä liikuntaa, jotta eivät istuisi vain sisällä.

Poikkeuksellisena aikana osa pakenee erityisolojen aiheuttamia vaikeitakin tunteita kaikenlaiseen puuhasteluun – jopa suorittamiseen asti.

– Aika usein suorittamisen takana on tunne siitä, että on riittämätön, jos ei tee koko ajan parastaan ja mahdollisimman paljon, Terveystalon psykoterapeutti Katri Laine kertoo.

Toiminnalla saatetaan paeta vaikeita tunteita

Ihmiselle on luontaista purkaa tunteita toimintaan. Asiantuntijan mukaan korona-arkeenkin olisi hyvä pyrkiä löytämään tasapaino tekemisen ja oleilun välille.

– On hyvä yrittää rakentaa itselleen jonkinlaista struktuuria ja kehittää korona-ajan rutiineja omaan päiväänsä, Laine sanoo.

Osin suorituspaineet voivat tulla ulkopuolelta, kuten sosiaalisesta mediasta. Omassa somekuplassa voi esimerkiksi vaikuttaa siltä, että kaikki muut tekevät koko ajan kaikkea – ja itse on vain kotona.

Laine muistuttaa, että ulkoisessa paineessa on loppujen lopuksi kyse mielikuvista.

– Täytyisi muistaa, että somessa on todella pieni osa ihmisten elämästä, ja kaikkien päiviin mahtuu monenlaisia hetkiä. Somessa voi saada kuvan, että jonkun elämä olisi pelkkää idyllistä puuhastelua, mutta aika harvoin se kenelläkään pelkästään sitä on. Voi olla, että ihminen päättää jakaa jonkun kivan hetken päivästään, mutta todellisuudessa samaan päivään on mahtunut myös monta huonoa hetkeä.

Jos huomaat suorittavasi korona-arkea…

  • Pysähdy kuulostelemaan tunteitasi ja kysy itseltäsi: millainen olosi on juuri tänään ja mitä juuri tänään tarvitset?
  • Keksi päiviin ohjelmaa, mutta ole myös armollinen itsellesi, jos energiasi ei riitäkään sen suorittamiseksi.
  • Jos somen selaaminen saa sinut usein pahalle mielelle, pohdi, mistä se johtuu. Muistaa aina, että somessa ei näy koko totuus.

Lue myös: Filosofi Frank Martela uskoo, että koronavuosi sai ihmiset havahtumaan elämän lyhyyteen: ”Hetkeen tartutaan helpommin”

Etätyö sekoittaa työ- ja vapaa-ajan

Etätöihin siirtyminen on luonut monelle myös uudenlaisia haasteita: rajanvetoa työn ja vapaa-ajan välille voi olla vaikea tehdä.

Laineen mukaan moni raportoikin väsymyksestä ja uupumuksesta nyt korona-aikana eri tavalla kuin aiemmin.

– Työpäiviä ei tauoteta juuri lainkaan, kun töitä tehdään kotoa. Työpaikoilla tulee luontevasti käytyä lounaalla tai kahvihuoneessa pyörähtämässä. Etätöissä ei tule luontaisia sosiaalisia keskeytyksiä ja taukoja samalla tavalla, siinä mielessä voi vähän huomaamattaan joutua työn imuun liikaa.

Jos on muutenkin kova suorittamaan, voi erityisaika lisätä suorittamista entisestään.

– Nyt, kun ei tule ulkopuolelta struktuuria ja työpäivää voi jatkaa niin pitkään kuin kotona haluaa, ja harrastukset ovat monilla peruuntuneet, niin ihminen saattaa ajautua entistä pahempaan suorittamiseen ja uupua.

Normaaliaikana työt, harrastukset ja kotiaika vietetään yleensä eri paikoissa. Nyt kaikki kolme asiaa saattavat hoitua omassa olohuoneessa.

– Siinä on vaarana, että kaikesta tulee yhtä mössöä. Silloin omia ajatuksiaan voi olla hankala irrottaa töistä tai vastavuoroisesti voi olla hankala keskittyä töihin, kun on samassa ympäristössä koko ajan.

Kaksi naista kävelyllä ulkona kasvomaskit päällä.

Asiantuntija kehottaa pohtimaan, miten esimerkiksi omia sosiaalisia suhteitaan voisi parhaiten pitää yllä koronasuosituksien rajoissa siten, että ne tukevat omaa hyvinvointia.

X