Laihdutus

Älä syö seisaaltaan ja 6 muuta arkista laihdutusvinkkiä, joihin jokainen pystyy

Unohda vaaka ja tavoittele hyvää oloa. Älä yritä muuttaa koko elämääsi kerralla, vaan tee mieluummin yksi pieni muutos, jossa maltat pysyä – näin tuloksetkin ovat pysyviä.
21.1.2018 Teksti: Sanna Wirtavuori

1. Älä syö seisaaltaan

Unohda napsiminen ja näykkiminen, jätä pois kävelykahvit ja työmatkalla popsittu banaani. Jos otat keksin tai  karkin, niin pysähdy syömään se. Kun syöt, syvenny maisteluun ja nauti syömisestä. Yllättäen huomaat pikkuhiljaa syöväsi vähemmän ja paremmin.

2. Kerää ylimääräisiä arki-askelia

Askelmittari on koukuttava apuväline. Jos asut kerrostalossa, niin lupaa itsellesi kävellä vaikka kerran päivässä portaat tai kävele edes puolen tunnin lenkki kerran viikossa. Tähtää aluksi ”hiukan aktiiviseen tasoon”, joka on 5000-7500 askelta päivässä. Tavoitteena on nostaa askelmäärää. Aloita siitä, että edes yhtenä päivänä viikossa mittari näyttää yli 10 000 askelta.

3. Lähde lenkille tyhjällä vatsalla

Jos lenkkeilet, niin tee lenkki aina tyhjällä vatsalla. Se on palkitsevaa ja liikunnan jälkeen aineenvaihdunta tehostuu ja rasva palaa nopeammin.

4. Älä syö illalla kahdeksan jälkeen

Anna elimistölle rauhaa sulatella ravintonsa, 12 tunnin lepo on mainio minipaasto. Voit myös kokeilla vanhaa vatsan rauhoittamiskonstia: iltakahdeksan ja aamukahdeksan välillä ei mitään, aamukahdeksan ja kello kahdentoista välillä vain hedelmiä ja marjoja. Puolesta päivästä iltakahdeksaan saa syödä aivan normaalisti. Jos välttämättä haluat syödä iltapalan, niin muuta se kevyeksi – palkitse itsesi vaikka herkullisella hedelmäsalaatilla.

5. Ryhdy osa-aika vegaaniksi

Pyhitä yksi päivä viikosta kasviksille tai vietä säännöllisesti kevytpäivä. Unohda mätöt ja rasvat ja hemmottele itseäsi kasvisten lisäksi marjoilla ja hedelmillä. Hyvältä maistuu, ja olo kevenee kummasti.

 6. Älä juo turhia kaloreita

Unohda makeat juomat ja suosi raikasta vettä. Kokeile eri teelaatuja – muun muassa vihreän teen uskotaan olevan eduksi sekä aineenvaihdunnalle että jopa hiilihydraattien polttamiselle. On hyvä juoda vettä myös ennen ateriaa, se edistää ruoansulatusta ja vähentää ahmimista.

7. Unohda santsaaminen

Nauti ruoasta ja tunnista hyvä täysinäinen olo. Älä ota lisää ruokaa, ellei sinulla ole oikeasti nälkä.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi