Mari Valosaari
Laihdutus

Fitness-tähti Mari Valosaari: Näin kiihdytät aineenvaihduntaa – 5 vinkkiä

Vettä, mansikoita ja ruokaa kolmen tunnin välein. Fitness-tähtenä tunnettu Mari Valosaari tietää, miten jumissa olevan aineenvaihdunnan saa toimimaan. Nappaa talteen Marin viisi helppoa vinkkiä.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: Niclas Mäkelä/Otavamedia

1. Juo vettä – ja kokeile imetysteetä

– Juo vettä, vettä ja vettä. Vettä tulisi juoda vähintään kaksi litraa päivässä, mutta jos kropassa on turvotusta, suosittelen jopa lähemmäs neljää litraa. Vaikka on työlästä juoda niin paljon, se kuitenkin kannattaa. Kun keho saa nestettä, se päästää nestettä.

Moni puhuu, että sitruunamehulla ja vihreällä teellä olisi aineenvaihdunnan kannalta jotain taikaa, mutta itse en ole huomannut niillä olevan suurempaa vaikutusta. Sen sijaan olen loppuraskaudesta ja imetysaikana juonut imetysteetä, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa. Teessä on esimerkiksi anista ja fenkolia, ja sen tarkoitus on stimuloida maitorauhasten aineenvaihduntaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että teen juominen saisi tulemaan maitoa tisseistä, vaan tee vaikuttaa aineenvaihduntaan ihan yleisesti.

Lue myös: Onko kivennäisvesi hyvä ruokajuoma? 7 faktaa hiilihappojuomista

2. Syö tarpeeksi usein – herkuttele mansikoilla

– On todella tärkeää syödä tarpeeksi usein. Ihmisen pitäisi syödä noin kolmen tunnin välein, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Ja tällä tavoin pitäisi syödä joka päivä! Ei auta, jos vain yhtenä päivänä viikossa syö oikeaoppisesti. Elimistöllä kestää muutama päivä tottua uuteen rytmiin, joten aineenvaihdunta ei välttämättä heti lähde käyntiin, jos aloitat uuden ruokailurytmin tänään.

Syö terveellisesti ja monipuolisesti. Älä unohda hyviä rasvoja, sillä kun keho saa rasvaa, se päästää rasvaa. Aineenvaihdunta pysyy hyvin käynnissä perusruoalla, mutta on myös joitain ruokia, joiden sanotaan kiihdyttävän aineenvaihduntaa. Tällaisia ovat esimeriksi mansikat.

Lue myös: Miten pysyä hoikkana myös dieetin jälkeen? Ravintoterapeutti neuvoo

3. Liiku pitkin päivää

– Vaikka syöminen ja veden juonti olisivat balanssissa, kroppa jämähtää, jos vain makaat paikoillasi. Aineenvaihdunnan kannalta ei tarvita mitään himourheilua tai HIIT-treeniä, vaan jonkin sortin liikunta ja hyötyliikunta pitkin päivää riittää. Tietysti kunnon urheilutreeni tähän päälle on pelkästään positiivista.

Lue myös: 8 vinkkiä – liikunta aktivoi aineenvaihduntaa

4. Ole tarkka suolan kanssa

– Aineenvaihdunta kärsii, jos suolatasapaino ei ole kunnossa. Esimerkiksi kesällä veden joukkoon voi lisätä hieman suolaa.

Liiallista suolankäyttöä pitää kuitenkin välttää, sillä suola kerää nestettä. On vaikea arvioida, mikä on sopiva määrä suolaa, mutta silloin suolaa ainakin on ruoassa liikaa, jos suolan maku puskee läpi.

5. Älä juo liikaa alkoholia

– Alkoholi kerryttää nestettä ja aiheuttaa turvotusta, joten vaikka terassilla olisi kiva istuskella, liikaa ei kannata juoda. Yksi annos ei ehkä vielä näy missään, mutta jos ottaa useamman annoksen ja vielä useampana päivänä, niin kyllä alkaa jo pöhöttää!

Lue myös: Fitness-tähti Mari Valosaari: ”Olen käynyt kuntosalilla viimeksi vajaa vuosi sitten”

X