Laihdutus

Näin puolitat juomiesi kaloreiden määrän terassilla – 6 helppoa vinkkiä

Tiesitkö, että alkoholissa on lähes yhtä paljon kaloreita kuin rasvassa? Terassilla saattaa lähes huomaamattaan tulla nauttineeksi kaloreita jopa suklaalevyn verran. Terassilla kerrytettyä kalorimäärää on kuitenkin helppo vähentää.
Teksti: Johanna Jantunen

Alkoholi on salakavala lihottaja. Alkoholijuomissa on paljon kaloreita, mutta alkoholia nauttiessa sitä ei tule huomanneeksi: nestemäinen ravinto ei tuo kylläisyyden tunnetta samalla tavalla kuin kiinteä.

Kesäterassilta voi kuitenkin selvitä vähemmillä kalorimäärillä tekemällä viisaita valintoja.

1. Aloita ilta vesilasillisella

Tilaa ensimmäiseksi juomaksesi iso lasi tavallista vettä tai kivennäisvettä, jottet kulauta ensimmäistä tilaamaasi drinkkiä janoosi – ja ole heti perään tilaamassa uutta.

Miksi alkoholijuomat lihottavat?

  • Alkoholissa on lähes yhtä paljon kaloreita kuin rasvassa. Gramma alkoholia sisältää  noin 7 kaloria.
  • Siiderit, drinkit ja lonkerot ovat oikeita sokeripommeja. Tölkillisessä makeaa omenasiideriä voi olla jopa 23 grammaa sokeria.
  • Alkoholi lihottaa myös epäsuorasti. Hampurilaisateriaa voi olla vaikea vastustaa humalassa, ja krapulassa lähipizzeria alkaa helposti houkuttaa.

Lue myös: Hyvät kuohuviinit valmistujaisiin ja pihajuhliin – Viiniasiantuntijan edulliset löydöt!

2. Juo vähemmän ja tilaa pienempiä annoksia

Mitä enemmän juot, sitä enemmän kerrytät ylimääräisiä kaloreita.

Menisittekö kaveriporukalla ensi kerralla oikeasti vain yksille, tai tilaisitko valkoviiniä 12 senttiä täyden lasin sijaan? Pyri myös juomaan lasisi tyhjäksi mahdollisimman hitaasti, jolloin et tule ravanneeksi tiskillä jatkuvasti ja annosmääräsi vähenee.

Lue myös: Alkoholi on huono energianlähde

3. Tilaa mietoja juomia

Miedoissa juomissa on vähemmän kaloreita kuin väkevissä. Kun juoman alkoholipitoisuus nousee, samalla lisääntyvät myös sen sisältämät kalorit. Pullollisessa keskiolutta on noin 120 kaloria, mutta vahvassa versiossa kaloreita on jo lähes 200.

Fiksu vaihtoehto on tilata cocktailin sijaan mocktail eli alkoholiton drinkki. Alkoholittomissa juomissa on usein vähemmän kaloreita kuin alkoholipitoisissa. Mocktailit ovat sitä paitsi tyylikkäitä. Kivennäisvesi sitruunaviipaleella näyttää aivan gin tonicilta, mutta kaloreita siinä ei ole oikeastaan lainkaan.

Lue myös: Haimatulehdus – Terassikausi voi vaikuttaa haimaan

4. Valitse drinkkiin vähäkalorinen lantrinki

Monien drinkkien kalorimäärä nousee pilviin juomissa käytettyjen lantrinkien vuoksi.

Pyri välttämään kovin sokeripitoisia miksereitä. Jos pidät rommikolasta, tilaa juoma light-limulla höystettynä. Vähäkalorinen drinkkivalinta on myös perinteinen kossuvissy.

5. Juo kuivia juomia

Painonhallinnan kannalta kuiva juoma on makeaa parempi valinta.

Makeassa valkoviinissä voi olla kaksi kertaa enemmän sokeria kuin kuivassa. Sama pätee myös makeaan kuohuviiniin ja siideriin.

Juomien kalorimääriä

  • 12 senttiä kuivaa valkoviiniä: 100 kaloria
  • Tölkillinen omenasiideriä: 150 kaloria
  • 12 senttiä punaviiniä: 110 kaloria
  • Tölkillinen light-omenasiideriä: 90 kaloria
  • Lasillinen kuivaa kuohuviiniä: 80 kaloria
  • Gin & tonic -drinkki: 200 kaloria
  • Tuopillinen keskiolutta: 160 kaloria

6. Suosi light-siidereitä ja -oluita

Light-juomissa on jopa puolet vähemmän kaloreita kuin juomien tavallisissa versioissa. Kevytsiideri on siis kaloreiden kannalta parempi vaihtoehto kuin tavallinen, sokeripitoinen juoma.

Lue myös: Tissutteletko tietämättäsi liikaa? Tee testi!

Lähteet: Alko ja WebMd

X