Liikunta

30 päivän kävelyhaaste: kohota kuntoasi helposti kuukaudessa!

Koe onnistumisen iloa! Tartu helppoon ja tehokkaaseen kävelyhaasteeseemme, joka kohottaa kuntoa, muttei vie jaksamistasi äärirajoille.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Liikunnan aloittaminen tyssää usein siihen, että harrastettu liikunta on liian kovatempoista ja raskasta. On vaikeaa ryhtyä jumppaamaan säännöllisesti tai käydä juoksemassa useita kertoja viikossa, jos liikunta ei ole viime aikoina kuulunut omaan elämään. Seurauksena on helposti uupumista, turhautumista ja syyllisyyden tunteita.

Käveleminen on helppo tapa tehdä liikunnasta rutiinia ja päästä samalla parempaan kuntoon. Kävelylenkkeily ei vie ihmistä äärirajoille, mutta se parantaa veren sokeri- ja kolesteroliarvoja, vahvistaa lihaksia, ehkäisee sairauksia ja edistää painonhallintaa. Lisäksi kävely piristää mieltä ja lievittää stressiä.

Mikset siis aloittasi kävelylenkkeilyä jo tänään? Lähde mukaan 30:n päivän kävelyhaasteeseemme, jota noudattamalla kuntosi kohenee ja mielesi virkistyy!

Kävelyhaasteen ohjeet:

  • Tee päivittäin ohjelman mukainen kävelylenkki.
  • Kävele oman valintasi mukaan joko sellaisella vauhdilla, että hengityksesi kiihtyy hieman ja kävely tuntuu melko kevyeltä tai sellaisella vauhdilla, että hengityksesi kiihtyy kunnolla ja kävely tuntuu rasittavalta.
  • Haasta itsesi päivinä, jotka on merkitty *-merkeillä (eli päivinä 4, 10, 16, 22 ja 26). Voit esimerkiksi kävellä koko lenkin tai osan lenkistä reippaammalla tahdilla, tehdä lenkin haastavammassa maastossa, kävellä lenkin varrella portaita tai ottaa lenkille sauvat mukaan. Vain mielikuvitus on rajana!
  • Jos sairastut, jätä haaste hetkeksi kesken ja jatka parannuttuasi siitä, mihin jäit.
  • Tsemppiä!

30:n päivän kävelyhaaste

Päivä Kävelyä
1. 20 min
2. 30 min
3. 20 min
* 4. * 30 min
5. 20 min
6. LEPO
7. 30 min
8. 20 min
9. 30 min
* 10. * 20 min
11. 30 min
12. LEPO
13. 45 min
14. 30 min
15. 45 min
* 16. * 30 min
17. 45 min
18. LEPO
19. 60 min
20. 45 min
21. 60 min
* 22. * 45 min
23. 60 min
24. LEPO
25. 30 min
* 26. * 40 min
27. 30 min
28. 50 min
29. 60 min
30. 70 min


Lähteet: Care2, Simplemost, UKK-instituutti

Lue myös:

Kannattaako juosta vai kävellä? 6 hyvää syytä vaihtaa juoksu kävelyyn

Tämän verran kävelyä päivässä riittää – saavuta 10 mahtavaa terveyshyötyä

Muuta kävely tehotreeniksi – Personal trainerien ohjeet

Iskiasvaivojen, selkä- tai nivelkipujen syynä väärä kävelytyyli? Näin korjaat 6 yleistä tekniikkavirhettä

X