Toimittaja hydrobic-tunnilla.
Anna kokeili vesijumppaa aamutuimaan.
Liikunta

Vesijumpan tehokkuus yllätti ensikertalaisen: ”Tunkkaiset ennakkoluuloni saivat kaikin puolin kovaa kyytiä”

Vesijumppa voi kuulostaa melko 90-lukulaiselta ja kevyeltä liikunnalta, mutta hydrobic pääsi yllättämään toimittajan tehokkuudellaan. Heti alkumetreillä meno saa sykkeen kohoamaan ja punan poskille. – Jos emme olisi vedessä, hikoilisin vaatteeni märiksi.
Teksti: Anna Ferrante Kuvat: Sampo Korhonen

Toimittaja Anna Ferrante kokeili ensimmäistä kertaa elämässään ohjattua vesiliikuntaa: hydrobic-tuntia. Edellisestä uimahallikäynnistä oli ehtinyt vierähtää vuosia.

”Tuskin edes muistan, miltä uimahallissa tuoksuu. Mutta kun avaan uimahallin oven, tutut kloorin ja korvapuustin tuoksut tulvahtavat vastaan.

Tapahtuu aikahyppy menneisyyteen, opiskeluvuosiini jolloin aloitin harvan sen päivän uimahallissa.

Sen jälkeen uimahallikäynnit ovat jääneet. Nyt on aika palata altaalle ja kokeilla siellä jotakin minulle täysin uutta, ohjattua vesiliikuntatuntia.”

Kaiken ikäisten vesijumppa

”Kello on 7.35 ja altaassa on kanssani kymmenkunta aamuvirkkua. Alkamassa on hydrobic-tunti.

Etukäteen ennakkoluuloissani ajattelin, että varsinkin näin aamuaikaan vesijumppailijat olisivat vähissä ja etupäässä vanhempaa ikäluokkaa, mutta iso osa porukasta onkin työikäistä.

Iäkkäämpiäkin jumppaajia on toki ryhmässä mukana. Siinä juuri piilee tämän lajin lumo: missä muussa liikuntaharrastuksessa kolmekymppiset ja seitsenkymppiset voivat liikkua samassa ryhmässä?

Altaassa vallitsee uimahallien saunoista tuttu tunnelma, jossa kaikki ovat samalla viivalla. Jo ennen tuntia iloinen puheensorina täytti pukuhuoneen, kun tutut vaihtoivat kuulumisia.”

Ei mitään altaassa lilluttelua

”Tunkkaiset ennakkoluuloni vesijumpasta saavat muutenkin kaikin puolin kovaa kyytiä, kun tunti pääsee alkamaan.

Hydrobic on aerobicia vedessä, joten olin erehtynyt pitämään sitä 90-luvulle jämähtäneenä. Tuleekohan siinä edes riittävästi rasitusta, epäilin ennen tuntia.

Heti alkumetreillä meno saa kuitenkin sykkeen kohoamaan ja punan poskille. Jos emme olisi vedessä, hikoilisin vaatteeni märiksi. Sen verran kovasti ohjaaja Veera Malmivaara laittaa ryhmän hydrobiccaamaan.

”Moni ryhmäläisistä on lajin vanhoja konkareita, osa vuosikausia samalle aamutunnille osallistuneita. Aloittelijalle tärkeää on oman kuntotason huomioiminen ja halu oppia – vesiliikunta sopii kenelle vain”, Malmivaara rohkaisee.

Vilkuilen vähän väliä sivuilleni. Muilta liikkeet näyttävät sujuvan kuin vettä vain, konkareita ihan selvästi kaikki.

Yritän seurata ohjaajan näyttämiä liikkeitä, mutta olo on välillä kankea, vaikka keventävässä vedessä ollaankin. Selvästikin tottumuksen puutetta!”’

Toimittaja hydrobic-tunnilla.

Matalan veden hydrobic-tunnilla jalat yltävät pohjaan. Veden vastus hidastaa ja tehostaa jumppaliikkeitä.

Vesi tuo vastusta liikkeisiin

”Musiikki tsemppaa eteenpäin, kattaus vaihtelee Kaija Koosta Måneskiniin. Ottaa oman aikansa tottua siihen, ettei vedessä voi liikkua nopean musiikin tai altaan reunalla olevan ohjaajan tahtiin.

Veden tarjoama vastus tekee liikkeistä verkkaisempia, mutta mikä parasta, ihan yhtä tehokkaita.

Vedessä energiaa palaa huomaamatta. 27-asteisessa altaassa lämpöenergiankulutus nousee 40 prosenttia, vaikka ei liikkuisi lainkaan.

Lisäksi veden paine hieroo lihaskireyksiä, mikä tekee vedestä istumatyöläisen superelementin.

Ihmisen paino kevenee vedessä vain noin kymmenesosaan. Se mahdollistaa huomattavasti suuremman liikkuvuuden ja ketteryyden.

Niin ylipainoiset, erilaiset kuntoutujat kuin vaikkapa nivelvaivaiset hyötyvät veden suomasta keveydestä ja voivat altaassa yltää suorituksiin, joista maan päällä voisivat vain unelmoida.”

Lue myös: Vesijumppaa ei kannata aliarvioida – näistä syistä se on erittäin tehokasta kuntoilua ja loistava valinta etenkin monelle painonpudottajalle

Energinen ja raukea olo

”Kun hydrobic-tunnin kaikki perhos- ja delfiiniliikkeet, liu’utukset ja potkut on suoritettu, olo on yhtä aikaa energinen ja raukea.

Suurin hyöty vesijumpasta, kuten liikunnasta yleensäkin, seuraa totta kai säännöllisellä harrastamisella. Esimerkiksi vesiliikunnan yksi merkittävä terveyshyöty, verenpaineen lasku, on tulosta toistuvasta vedessä liikkumisesta.

Tiedä häntä, ehkäpä tästä tulee minulle uudelleen säännöllinen tapa: aamutuimaan altaalle.”

Juttua varten on haastateltu myös liikuntavastaava Henna Raatikaista Urheiluhalleilta.

Juttu on ilmestynyt Kotilääkärin numerossa 9/2022.

X