Helsingin Punavuoressa sijaitsevalla Proud Pilates -studiolla on käytössä klassiset pilateslaitteet.
Testistudiolla käytössä olivat klassiset pilateslaitteet.
Liikunta

Aloittelija kokeili laitepilatesta ja yllättyi sen tehokkuudesta: ”Vaikka liikkeet ovat yksinkertaisia, ne polttelevat lihaksissa”

Toimittaja Christina Boman halusi testata, olisiko laitepilates avuksi toimistotyöläisen niska- ja hartiajumeihin. Laitteet hämmensivät aluksi, mutta lopussa olo oli vetreä ja rentoutunut.
Teksti: Christina Boman Kuvat: Jonne Räsänen

Viimeisimmät muistoni pilateksesta sijoittuvat jonnekin 2000-luvun alun ryhmäliikuntatunnille. Muistan lähinnä, että siellä hengiteltiin sisään ja ulos. Hiljattain Instagram-syötteeni on täyttynyt kuvista, jotka ovat viestineet pilateksen uudesta tulemisesta – ja vieläpä erikoisen näköisiä laitteita apuna käyttäen! Kun eräs tuttavistani vinkkaa, että laitepilates on oiva apu keski- ja ylävartalon vahvistamiseen, toimistotyöläisen kiinnostus herää: voisiko pilates olla apu jatkuviin niska- ja selkäjumeihini?

Seison vanhanajan telinevoimisteluvälinettä muistuttavan vekottimen vierellä ja vedän ohjeistetusti napaani sisään. Kyseessä on reformer eli laitepilateksessa apuna käytettävä laite. Se näyttää hieman kauniilta kidutuslaitteelta, josta silmäni erottavat erilaisia jousia, remmejä ja muita epäilyttäviä osia.

Asetun laitteeseen kömpelösti selälleni ja yritän tähdätä niskaani pienten hartiatukien väliin jäävään koloon. Ei mikään helppo homma! Naurattaa, ja vatsa rentoutuu.

– Muista tuki! helsinkiläisen Proud Pilates -keskuksen omistaja ja pilatesohjaaja Tuula Heiskanen muistuttaa.

Laite paljastaa kehon heikot kohdat

Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka kehittää kehon voimaa, notkeutta ja hallintaa. Pilatesharjoittelu herättelee syviä lihaksia, joten se on erinomainen keskivartaloa tukeva liikuntamuoto. Laitepilateksessa menetelmää harjoitetaan laitteiden, kuten reformerin tai tuolin avulla.

– Pilates sekä matolla että laitteella harjoitettuna on kokonaisvaltainen ja tehokas liikuntamuoto. Laitteessa on kuitenkin sen verran liikkuvia osia, että kehonhallinta täytyy olla hanskassa. Jos kehossa on heikkoja kohtia, ne tulevat nopeammin ilmi laitteella kuin matolla, Tuula kertoo.

Painava laite tuntuu allani jykevältä ja varmalta. Laitetta säädetään jousia irrottamalla ja takaisin kiinnittämällä sen mukaan, kuinka voimakkaan vastuksen laitteeseen haluaa. Käsieni ympärille tulee nahkaiset remmit.

Saan taas lempeän muistutuksen vetää napaani sisään.

– Keskivartalon tuki sekä huolellinen hengitystekniikka ovat pilateksen peruspilareita. Ne varmistavat, että liikkeet menevät perille asti, Tuula opastaa.

Samaan aikaan rentouttavaa ja tehokasta

Liikesarjat ovat lyhyitä ja vaihtuvat no­peasti – kunhan aina saan ensin kammettua itseni oikeaan asentoon. Sopii minulle, sillä tyypillisesti pitkät ja samaa toistavat sarjat tappavat liikuntamotivaationi taatusti. Liikkeissä on itse asiassa niin paljon huomioitavaa, että en ehdi ajatella toistojen määrää lainkaan.

Vaikka liikkeet ovat yksinkertaisia, ne polttelevat tärisevissä lihaksissani. Laji tuntuu samaan aikaan rentouttavalta ja tehokkaalta. Joissain liikkeissä laite antaa lisähaastetta, toisissa liikkeistä se puolestaan voi avittaa. Minulla esimerkiksi on takareisissä sen verran jäykkyyttä, että laitteen jouset antavat sopivasti apuja jalkaliikkeitä tehdessä. Myös ylävartalon lihakset saavat tunnin aikana hyvän treenin.

Tunnin jälkeen olo on vetreä ja rentoutunut. Lihakset ovat tehneet työtä ja mieli on saanut levätä, mutta en koe olevani ikävällä tavalla poikki. Kaukana kidutuksesta, siis!

Seuraavana päivänä syvät lihakset tuntuvat aroilta, etenkin kyljissä ja vatsan seudulla. Myös jalkapohjat ovat selvästi päässeet töihin. Kerta viikossa laitepilatesta riittää ylläpitävään urheiluun, kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa kasvattamaan. Laji on hintava, mutta sitä voi yhdistää myös paremmin tunnettuun mattopilatekseen, joka on yhtä tehokas pilateksen muoto.

X