Liikunta

Näin pääset eroon saliahdistuksesta – lue kehonhallinnan koreografin maanläheiset vinkit

Ahdistaako salilla käyminen? Ilmiö on yleinen sekä aloittelijoille että konkareille. Mutta miten saliahdistuksesta pääsee eroon? Kehonhallinnan koreografi Ulpu Puhakka vastaa.
22.4.2019 Teksti: Katri Koskinen Kuvat: iStock, Arttu Kokkonen

Saliahdistus on epämiellyttävä treenikaveri. Siitä voivat kärsiä sekä aloittelevat, epävarmat treenaajat että sellaiset, jotka ovat käyneet salilla jo pitkään. Saliahdistuksesta kärsivä voi miettiä esimerkiksi, että tuijottavatko kaikki, kun teen liikkeitä.

Miten saliahdistuksesta pääsisi sitten eroon?

”Ei kannata välittää, mitä muut ajattelevat.”

Tämä lienee yleisin ohje, jonka tähän hätään saa – toki se pitää paikkansa, mutta onko siitä lohtua?

– Ehkäpä tuon neuvon lisäksi voisi ajatella, että kaikilla muillakin on välillä aivan samoja fiiliksiä ja niiden kanssa voi oppia elämään, kehonhuollon koreografi Ulpu Puhakka toteaa.

Jännittäminen on normaalia, ja siksi itsensä ylittäminen olisikin suotavaa.

– Kun itse aloitin aikoinaan personal trainerina uudella salilla, jossa kaikki oli ihan uutta, voin myöntää kokeneeni jonkun verran ahdistusta ensimmäisinä viikkoina – vaikka pyörinkin salilla joka päivä.

Ulpu vertaa tunnetta siihen, jos joutuu vaihtamaan puhelimen merkistä toiseen: hetkihän siinä menee opetellessa uusia kuvioita, tekniikoita ja käytäntöjä.

Saliahdistus on voitettavissa!

Ulpu Puhakka muistuttaa, että uuden opetteleminen – tai vaikkapa uudelle salille meneminen – voi jännittää meitä jokaista.

– Oma ahdistukseni helpotti, kun tajusin sanoa itselleni, ettei minun olen mikään pakko osata kaikkea heti ja ainahan sitä voi kysyä apua. Eli keskity omaan tekemiseen, laadi suunnitelma ja opettele rauhassa tietämään, mitä teet.

Lue myös: Salietiketti haltuun – älä vain sorru näihin amatöörimokiin treenatessasi

Saliahdistus on voitettavissa – älä jätä treeniä tekemättä sen takia

Oletko salilla ensikertalainen? Sinulla ei ole mitään hätää, jos vain uskallat pyytää apua. Ammattitaitoinen henkilökunta ottaa ensikertalaisen aina huomioon.

Muista, että kaikki lähtevät liikkeelle jostain, äläkä turhaan nolostele tai pelkää olevasi salilla muiden tiellä: sinulla on yhtä suuri oikeus treenata siellä kuin kaikilla muillakin. Monia helpottaa ottaa mukaan ystävä tai kaveri tueksi tai jopa säännölliseksi treenikaveriksi.

Entä ahdistavatko muut kanssatreenaajat? Ulpu Puhakka muistuttaa, että jokainen salilla olija on pääsääntöisesti tullut tekemään omaa treeniään, eikä pohtimaan, saati tarkkailemaan, mitä muut tekevät. Huonosta käytöksestä voi myös huomauttaa.

– Ja jos ahdistus ei mene ohi, aina voi ottaa itselleen oman valmentajan tai personal trainerin, joka laatii suunnitelman ja neuvoo sinua niin, että sinulla on turvallinen ja varma olo salilla kuin salilla, Ulpu sanoo.

Loppuun Ulpu antaa kannustavan ohjenuoran:

Älä jätä treeniä ahdistuksen takia tekemättä – sillä hyvin todennäköisesti ahdistus menee ohi treenatessa.

Kokeile LIIT-treeniä – se sopii aloittejille ja aktiiviliikkujalle

Lue myös:

Sinustakin kuntosalitreenaaja! 5 hyödyllistä vinkkiä aloittelijalle

Nainen, älä tuhlaa aikaasi näihin kuntosalilaitteisiin!

Kiinteyttävä kotijumppa – rasvaa polttava kotitreeni aloittelijalle

Suosittelemme