Liikunta

Sixpackin tavoittelu voi olla paitsi turhaa jopa haitallista: tällaiset ovat oikeasti riittävän vahvat vatsalihakset

Vatsalihakset voivat olla vahvat ja hyvinvoivat, vaikka ne eivät näkyisi ulospäin. Listasimme viisi merkkiä, joiden avulla omien vatsalihastensa kuntoa on helppo arvioida.
29.5.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Kun vatsalihakset ovat hyvässä kunnossa, päivittäiset toimet helpottuvat ja selkävammojen riski vähenee. Vatsalihaksilla nimittäin on monta tärkeää tehtävää. Ne muun muassa avustavat hengitystä, tukevat lantiota ja selkärankaa, kääntävät ja kiertävät vartaloa ja pitävät keskivartalon ryhdissä.

Sixpackin tavoittelu voi aiheuttaa selkävaivoja

Vatsalihasten ei tarvitse näkyä timminä sixpackina ollakseen vahvat ja hyvinvoivat.

Sixpack voi toki näyttää hyvältä, mutta sen tavoittelu ei välttämättä edes kannata. Sixpackin jahtaaminen voi johtaa liian kireisiin vatsalihaksiin, joista seuraa selkävaivoja. Lisäksi vatsalihasten näkyminen vaatii naisilla geneettisistä syistä todella alhaista rasvaprosenttia. Sixpackin saavuttaminen edellyttää siis lähes fitnesskilpailijan elämäntapaa.

Nämä merkit kertovat, että vatsalihakset ovat riittävän hyvässä kunnossa

Mutta mistä tietää, ovatko omat vatsalihakset riittävän hyvässä kunnossa, jos ne eivät näy päällepäin? Listasimme viisi merkkiä.

1. Alaselkäsi voi hyvin

Mikäli vatsalihakset ovat hyvässä kunnossa, alaselkäsi voi todennäköisemmin hyvin.

Jos vatsalihakset ovat heikot, keskivartalon asento ei pysy hyvänä. Selkä voi esimerkiksi päästä liian notkoon asentoon, jos vatsalihakset eivät tue selkää ja lantiota riittävästi. Tyypillisenä seurauksena voi olla alaselkäkipua.

2. Sinulla on hyvä ryhti

Vatsalihakset pitävät yhdessä selkälihasten kanssa huolta siitä, että selkäranka ja lantio ovat oikeassa asennossa.

Kun vatsalihakset ovat kunnossa, ryhti säilyy helpommin niin seistessä kuin istuessakin. Sen sijaan lysähtänyt ja retkottava asento voi kertoa siitä, etteivät vatsalihakset ole tarpeeksi vahvat.

3. Pysyt tasapainossa

Keskivartalon lihakset pitävät huolta vartalon tasapainokyvystä. Voit testata tasapainoasi näin:

  • Asetu seisomaan yhdelle jalalle niin, että kantapää on polven korkeudella ja jalkapohja lepää säärtä vasten. Polvi on kiertyneenä ulospäin. Kädet ovat rennosti vartalon sivuilla.
  • Ota aikaa sekuntikellolla ja pysy asennossa niin pitkään kuin pystyt. Jos pysyt asennossa minuutin ajan, voit lopettaa testin. Toista testi toisella jalalla.
  • Huom! Voit pitää testissä kädet vartalon sivuilla, toisin kuin kuvassa. Jalka voi myös levätä säärtä vasten hieman alempana kuin kuvassa.

Jos pysyit molemmilla jaloilla pystyssä 60 sekuntia, tasapainosi on hyvässä kunnossa. Jos menetit asentosi jo ensimmäisen 30 sekunnin aikana, tasapainosi on keskimääräistä huonompi. Syynä voivat olla liian heikot vatsalihakset.

4. Pärjäät hyvin hengitystestissä

Tasapainotestin lisäksi toinen yksinkertainen tapa testata vatsalihasten vahvuutta on hengitystesti.

  • Vedä syvään henkeä.
  • Hengitä ulos ja vedä samalla napaa kohti selkärankaa niin paljon kuin pystyt. Jos onnistut pitämään vatsan sisällä kymmenen sekunnin ajan, vatsalihaksesi ovat todennäköisesti hyvässä kunnossa.

5. Lankutuskin onnistuu

Lankku on suosittu tapa treenata vatsalihaksia. Sen avulla voi myös testata omien vatsalihastensa kuntoa.

  • Asetu lankkuasentoon suorille käsivarsille, varpaat lattiassa.
  • Ota sekuntikellolla aikaa ja selvitä, kuinka pitkään pysyt oikeaoppisessa lankussa.
  • Jos pystyt pitämään tekniikan kasassa vähintään 30–50 sekuntia, vatsalihaksesi ovat todennäköisesti vahvat.

Lähteet: Health Status, TyöterveyslaitosVerywell Fit, Yoga Journal