Ravintosisällöltään kauraöljy on verrattavissa oliiviöljyyn.
Ravinto

Kyllästyttääkö oliiviöljy? Kokeile silloin kauraöljyä – ravitsemusterapeutti kertoo, mitkä ovat kauraöljyn terveyshyödyt

Oletko törmännyt ruokakaupassa kauraöljyyn? Kauraöljy muistuttaa koostumukseltaan oliiviöljyä ja tuo yhtä lailla ruokiin makua ja aromia.
Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Kauraöljy tunnetaan ihonhoitotuotteena, mutta tiesitkö, että kauraöljy soveltuu hyvin myös ruoanlaittoon? Kysyimme ravitsemusterapeutilta, mitkä ovat kauraöljyn terveyshyödyt, ja miten kauraöljyä kannattaa käyttää ruoanlaitossa.

Lue myös: Trendikäs kookosöljy, aliarvostettu avokadoöljy, allergikolle sopiva camelinaöljy – tunnetko jo eri ruokaöljyjen terveyshyödyt ja parhaat käyttötavat?

Kauraöljy sisältää runsaasti omega-6-rasvahappoja, mutta ei voita rypsiöljyä

Kauraöljy on kaurasta valmistettu kasvipohjainen öljy, joka sisältää enimmäkseen terveydelle hyödyllisiä, tyydyttämättömiä eli pehmeitä rasvahappoja. Terveystalon ravitsemusterapeutti Kirsi Englundin mukaan kauraöljy on ravintosisällöltään verrattavissa oliivi- ja auringonkukkaöljyyn.

– Kauraöljyssä on runsaasti omega-6-rasvahappoja, mutta vain vähän omega-3-rasvahappoja. Jos halutaan saada tarpeeksi omega-3-rasvahappoja, silloin kauraöljy ei riitä yksittäin päivän rasvaksi, vaan lisänä on hyvä käyttää rypsiöljyä, saksanpähkinöitä, pellavansiemenrouhetta, kalaa, hampunsiemeniä tai kasviöljypohjaisia levitteitä, Englund kertoo.

Kauraöljy sopii niin paistamiseen kuin salaattiinkin

Vaikka kauraöljy ei pärjää vertailussa rypsiöljylle, se soveltuu mainiosti ruoanlaittoon. Kauraöljyä voidaan käyttää niin paistamiseen, leivontaan kuin muuhunkin kokkaukseen. Kauraöljyssä on myös aromikas maku, joka tuo mukavaa vivahdetta ruokiin.

– Kauraöljyä voidaan käyttää esimerkiksi salaatinkastikkeena tai leivän dippaamiseen, Englund neuvoo.

Muista tarkistaa nämä asiat, kun valitset ruokaöljyä

Onko öljyssä omega-3-rasvahappoja?

Suomalaiset saavat FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan ruokavaliostaan niukasti omega-3-rasvahappoja. Kuivat kädet sekä irtoilevat ja kuivat hiukset voivat kieliä rasvahappojen puutoksesta. Omega-3-rasvahappojen saaminen on kuitenkin tärkeää, sillä rasvahapot edistävät muun muassa sydämen ja verisuonien terveyttä sekä edistävät hyvän HDL-kolesterolin muodostumista.

Ruokaöljyn valinnassa kannattaakin olla tarkkana, sillä kaikki öljyt eivät sisällä omega-3-rasvahappoja. Tästä esimerkki on muun muassa suosittu oliiviöljy.

– Oliiviöljy on hyvälaatuinen kasviöljy, mutta siinä on vähän omega-3-rasvahappoja. Oliiviöljyä voi käyttää salaatinkastikkeena, mutta sen ohella kannattaisi olla jotain omega-3-lähteitä, kuten rypsiöljyä, pähkinöitä tai siemeniä, Englund kertoo.

Onko öljy kylmäpuristettua?

Osa öljyistä soveltuu paistamiseen, mutta eivät kaikki. Esimerkiksi kylmäpuristetussa oliiviöljyssä on terveydelle hyödyllisiä polyfenolisia yhdisteitä, mutta yhdisteet tuhoutuvat kuumentuessa. Kylmäpuristettuja öljyjä kannattaakin käyttää ruoanlaitossa, joka ei vaadi öljyn kuumentamista.

Oliivi- tai kauraöljy eivät sisällä tarpeeksi tärkeitä omega 3 -rasvahappoja.

Oliiviöljy sopii moneen ruokaan, mutta toisin kuin rypsiöljy, siitä ei saada tarpeeksi terveydelle tärkeitä omega-3-rasvahappoja.

X