Terveys

Puhelimen jatkuva selaaminen altistaa yhä nuoremmat ikävälle niskapatille – näin ehkäiset emännän kyhmyn

Niskaan tullut patti eli emännän kyhmy kielii usein siitä, että niska- ja hartiaseutuun on kohdistunut liikaa yksitoikkoista kuormitusta. Erityisesti runsas puhelimen selaaminen tai tietokoneella työskenteleminen edistävät kyhmyn syntyä. Onneksi emännän kyhmyä voi ehkäistä yksinkertaisilla keinoilla.
Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Emännän kyhmy on kansantajuinen nimitys kaula- ja rintaranganliitoskohdassa olevalle pehmytkudoskertymälle. Näöltään emännän kyhmy muistuttaa pattia, joka sijaitsee selän puolella yläselän ja niskan liitoskohdassa.

Jos katsoo peilistä ryhtiä, emännän kyhmyn voi tunnistaa siitä, että pään asento painuu vähän eteen ja niskan ja yläselän liitoskohdassa on pehmeää kudosta, joka voi olla myös jännittynyttä. Rangan nikamat eivät tunnu kevyesti painellen läpi liitoskohdassa olevan sidekudoksen takia, sanoo Terveystalon fysiatrian erikoislääkäri Lotta Kuusinen.

Emännän kyhmy on seurausta huonosta ryhdistä ja yksitoikkoisesta kuormitukesta

Huono ryhti ja yksitoikkoinen kuormitus huonontavat rintarangan yläosan sekä rinta- ja kaularangan liitoskohdan liikkuvuutta. Kun kuormitus jatkuu pitkään, alkaa niskan seudulle kertyä sidekudosta eli pehmytkudoslisää, josta muodostuu ajan kanssa näkyvä patti.

Emännän kyhmyn synnyn yleisin syy onkin niska- ja hartiaseudulla pidemmän aikaa kestänyt toiminnan muutos.

– Emännän kyhmyä ei ole lääketieteellisesti tutkittu tarkkaan. Potilaista otetuissa kuvissa voidaan kuitenkin havaita rasvaista sidekudosta niskan alueella, Kuusinen sanoo.

Emännän kyhmyn oireet

Emännän kyhmyyn liitetään liuta oireita, jotka vaihtelevat yksilöstä riippuen. Patti ei välttämättä oireile mitenkään, jolloin se voi tuntua lähinnä kosmeettiselta haitalta.

Jos kyhmyyn liittyy kipuilua, kipu tuntuu yleensä patin alueella tai olkapäissä. Potilas voi myös tuntea jäykkyyttä kaularangan ylä- ja keskiosassa sekä rintarangan alueella. Jokin alue saattaa myös antaa liikaa periksi siitä syystä, että toisesta alueesta puuttuu liikkuvuutta.

Kyhmyä ei saa poistettua, mutta mahdollisia kipuja kannattaa hoitaa

Jo olemassa olevaa emännän kyhmyä ei pystytä poistamaan, mutta patin, niskan sekä yläselän kipuongelmia voidaan ja kannattaakin hoitaa.

Kuusinen sanoo, että emännän kyhmyn hoito on yksilöllistä ja usein fysioterapeuttista.

– Fysioterapeutti katsoo, onko ongelmassa kyse liikkuvuuden puuttumisesta eli jäykkyydestä vai antaako jokin alue liikaa periksi. Syy voi myös löytyä lihaksiston epätasapainosta tai kuormitusongelmasta, joka johtuu pitkäkestoisesta kuormituksesta.

Emännän kyhmy ei ole enää vain ikäihmisten ongelma

Aikaisemmin emännän kyhmy miellettiin lähinnä keski-ikäisten ja vanhempien ihmisten ongelmaksi. Nykyään siitä kuitenkin kärsivät yhä nuoremmat ihmiset.

Termi someniska tarkoittaa samaa asiaa kuin emännän kyhmy, mutta linkittää niskan seudun ongelmat runsaaseen älylaitteiden käyttöön.

– Nuorilla etenkin ryhtitottumukset yhdistettynä älylaitteiden käyttöön, tietokoneella työskentelyyn tai runsaaseen pelaamiseen aiheuttavat rakennemuutoksia niskan, yläselän ja hartiaseudun alueille, fysiatrian erikoislääkäri Lotta Kuusinen sanoo.

Emännän kyhmyyn liittyvää kipuilua voidaan hoitaa fysioterapeutilla. Kuvassa nainen fysioterapeutin vastaanotolla.

Jokaisella emännän kyhmyn aiheuttamat ongelmat oireilevat yksilöllisesti. Fysioterapeutin vastaanotolla ammattilainen osaa katsoa, mistä niskaseudun kipuilu voi johtua.

Näin ehkäiset emännän kyhmyn muodostumista

Hyvä uutinen on se, että jokainen voi ehkäistä emännän kyhmyn muodostumista ja niskaseudun ongelmia omassa arjessaan.

Liiallista yksitoikkoista kuormitusta kannattaa välttää parhaansa mukaan. Yksitoikkoista kuormitusta voi aiheutua esimerkiksi toimistotyöstä tai muusta sellaisesta tekemisestä, jossa  kädet ovat jatkuvasti etuasennossa ja pää vähän etukumarassa.

Töissä kuormitusta voi vähentää parhaiten esimerkiksi taukojumpalla.

Jos töiden lisäksi on paljon niskaseutua samalla lailla kuormittavia harrastuksia, kuten esimerkiksi käsitöitä, kannattaa töitä ja harrastuksia tauottaa.

– Välillä on hyvä tehdä vastaliikettä, joka parantaa aineenvaihduntaa, Kuusinen sanoo.

Tauottamisen rinnalla tehokas keino ongelmien ehkäisyyn on monipuolinen liikunta. Liikunnan avulla voidaan lievittää useita niskaongelma ja treenaaminen lisää myös lihasominaisuuksia, joita tarvitaan pitkäkestoisen kuormituksen vastapariksi.

– Työelämän tai vapaa-ajan yksitoikkoista kuormitusta vastaan voi taistella liikkumalla monipuolisesti ja huolehtimalla rinta- ja kaularangan liittymän sekä koko niskarangan liikkuvuudesta ja lihaskunnosta, Kuusinen sanoo.

Emännän kyhmyä voidaan ehkäistä monipuolisella liikunnalla. Kuvassa nainen ulkona lenkillä.

Tehokas lääke niska- ja hartiaseudun ongelmiin on huolehtia monipuolisesta liikunnasta ja työpäivien tauottamisesta.

X