Terveys

Hyvästi turvotus! 10 vinkkiä, joilla torjut pöhötyksen ja nesteen kertymisen kesällä

Saunominen ja hikitreeni eivät välttämättä helpota turvotusta helteellä, vaan olo voi olla pöhöttyneempi. Pääset turvotuksesta eroon, kun kevennät liikuntaa ja ruokavaliota, juot riittävästi vettä ja viilennät kuumia jalkoja.
15.6.2018 Teksti: Janica Brander Kuvat: iStock

Keho turpoaa kuumalla säällä herkästi, ja suolaiset grilliherkut ja alkoholi lisäävät nesteen kertymistä elimistöön. Toisin kuin moni ajattelee, rankka treeni ei välttämättä helpota oloa, vaan turvotus voi jopa pahentua.

Listasimme vinkit, joiden avulla saat helteellä nesteet liikkeelle:

1. Lipitä vettä, älä viiniä

Paras janojuoma on vesi. Sen sijaan alkoholi kuivattaa kehoa ja turvottaa, koska siinä on runsaasti ylimääräistä energiaa. Lopputuloksena on janoinen, mutta pinkeä olo. Tissuttelu lisää myös himoa napostella rasvaisia ja suolaisia ruokia, jotka turvottavat entisestään.

Juo mieluummin alkoholittomia mocktaileja, jotka maustetaan marjoilla ja yrteillä. Laimenna viini kivennäisvedellä ja jäillä spritzeriksi. Juo lasillinen vettä jokaista alkoholiannosta kohden.

Lue myös: Juotko tietämättäsi liikaa? Nämä merkit paljastavat vaarallisen tissuttelun

2. Suosi kasvisruokaa ja syö säännöllisesti

Runsas lihan ja makkaran syöminen voi hidastaa ruoansulatusta. Syö grilliruoan kanssa salaattia ja pidä kasvisruokapäiviä. Lisää ruokavalioosi täysjyvätuotteita. Jos viljat kuitenkin pahentavat turvotusta, testaa hyvin siedettyä kauraa, spelttiä ja tattaria.

Vaikka ruoka ei maistuisi hellepäivinä, syö jotain kevyttä kolmen tunnin välein. Säännöllinen syöminen ehkäisee turvotusta, ja ateriakoko pysyy maltillisena.

3. Nesteet kiertoon hedelmillä ja marjoilla

Marjoissa ja hedelmissä on runsaasti vettä ja kuitua, jotka saavat kehoon kertyneet nesteet liikkeelle. Mansikka, ananas ja vesimeloni ovat tehokkaita nesteenpoistajia. Nauti niitä jälkiruokana, salaateissa, smoothieissa ja sellaisenaan.

4. Liiku runsaasti, mutta kevyesti

Rehkitkö koko päivän salilla, mutta seuraavana päivänä olosi on entistä pinkeämpi? Rankka liikunta kerää kehoon nesteturvotusta. Olo voikin olla pönäkkä etenkin kesällä, kun turvotusta kertyy muutenkin herkästi.

Jalkojen liikuttaminen saa pohjelihakset pumppaamaan laskimoverta ja nestettä ylöspäin, jolloin  turvotus helpottuu. Liiku runsaasti, mutta vältä äärisuorituksia. Käy reippaalla kävelyllä tai hölkkälenkillä. Ui, vesijuokse, jumppaa kevyesti ja pelaa pallopelejä ulkona. Juo hyvin ennen treeniä ja sen jälkeen.

5. Venyttele ja huolla kehoa

Etenkin liikkujan kannattaa satsata kesällä kehonhuoltoon. Syvä hengitys, verryttely ja venyttely tehostavat lihasten toimintakykyä ja nestekiertoa. Tietyistä joogaliikkeistä voi olla apua jopa vatsan pömpötykseen ja hitaaseen ruoansulatukseen.

Lue myös: Älä jätä venyttelyä seuraavaan päivään – 7 tärkeää venytystä koko keholle

6. Käy hierojalla

Hieronta poistaa kehoon kertynyttä nestettä. Jos turvotus on niin voimakasta, että lihaksia ja niveliä aristaa, ja tavallinen hieronta aiheuttaa kipua, kokeile lymfahierontaa.

Lymfahieronnassa turvonnutta kudosta painellaan lempeästi käsin tai hierontalaitteella. Painelu tehostaa kehon nesteitä kuljettavan imusuoniston toimintaa ja poistaa nestekertymiä.

Liian kovakätinen tai väärin tehty hieronta voi sen sijaan painaa imuteitä tukkoon, jolloin nesteet eivät pääse virtaamaan. Voimakasta turvotusta kannattaa siis hoitaa ammattihierojalla.

Lue myös: Vähennä selluliittia ja turvotusta – 5 vinkkiä, joilla saat tehoa lymfajärjestelmään

7. Nosta jalat ja kokeile tukisukkia

Jalkojen ylös nostaminen saa laskimoveren ja nesteet virtaamaan jaloista ylemmäs, jolloin jalkojen turvotus laskee.

Myös tukisukat helpottavat turvotuksen aiheuttamaa paineen tunnetta. Tukisukkia ja jalkojen kohottamista suositellaan hieronnan tuloksia tehostavaksi kotihoidoksi.

Imusuoniston toimintaa tehostava kompressio ja kireys ovat kuitenkin eri asioita. Älä käytä tiukkoja farkkuja tai paitoja, kun olet turvonnut. Ne tekevät olosta tukalamman ja voivat hiertää ihoa kivuliaasti.

Lue myös: Puristavatko kenkäsi? Näin ehkäiset ja poistat turvotusta jaloista

8. Ota kylmä suihku

Viileys helpottaa pinkeää oloa ja nivelkipua. Kylmä vesi voi myös saada nesteet kiertämään, joten ota suihku tai pulahda uimaan. Jos jalkoja kuumottaa, lisää jalkakylpyyn jääpaloja ja tippa viilentävää eukalyptus- tai minttuöljyä.

9. Sauno maltilla

Kuumuus voi pahentaa turvotusta ja nivelkipuja. Pöhötys voimistuu, jos vielä nautit saunajuomaksi makean siiderin ja syöt suolaista.

Sauno kevyesti ja otan saunan jälkeen pitkä, kylmä suihku. Juo saunan jälkeen runsaasti vettä ja syö kevyt ateria, älä valtavaa grilliannosta.

10. Tarkista grillimarinadin suolaisuus

Valmiissa grillikastikkeissa voi olla hurjasti suolaa. Tee marinadi itse, ja jos käytät soijaa, valitse vähäsuolainen vaihtoehto. Muista, että myös pelkällä öljyllä, valkosipulilla ja yrteillä saa ruokaan makua.

Lue myös: Syötkö liikaa suolaa? Nämä oireet kertovat sen

Lähteet: FTK Fysioterapiakonsultit, Livestrong, Suomen Vodder-lymfaterapeutit, Terveyskirjasto

Lue myös

Suosittelemme