PMS-oireet hoito
Vaikka PMS-oireet ja kuukautiskivut ovat vaarattomia, niitä kannattaa silti hoitaa.
Terveys

7 keinoa helpottaa PMS-oireita ja kuukautiskipuja ilman lääkkeitä – asiantuntija kertoo, milloin on syytä hakeutua lääkäriin

Jokakuukautisista huonoista päivistä voi yrittää tehdä parempia monin konstein. Kokosimme lääkkeettömiä keinoja, joita PMS-oireiden ja kuukautiskipujen helpottamiseen voi kokeilla.
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: iStock

PMS-oireet voivat saada naisen olon kuukautisten alla todella hankalaksi, joten niiden hoito kannattaa. Syy kurjaan oloon on munasarjojen hormonitoiminnassa tapahtuvissa, aivojen välittäjäaineisiin vaikuttavissa muutoksissa. Ne voivat tehdä naisesta itkuisen, vetämättömän ja kiukkuisen; itselleen ja läheisilleen vieraan ihmisen. Kurjalla ololla on nimi.

– Naisen elämää häiritsevät, kierron loppupuolella tulevat psyykkiset ja fyysiset oireet ovat premenstruaalisyndroomaa, gynekologi Sanna Hänninen Aavasta sanoo.

PMS voi nostaa painoa ja viedä unet. Ruokahalu voi muuttua, päätä särkeä, rintoja aristaa ja vatsaa turvottaa.

Kun kuukautisvuoto alkaa, PMS yleensä helpottaa. Naisesta voi kuitenkin tulla todella kipeä, ja nyt syynä ovat kohdun limakalvon erittämät prostaglandiinihormonit. Niiden tuotanto lisääntyy munasolun irtoamisen jälkeen, jolloin kohtu alkaa supistella ja verenkierto heikentyä. Nainen tuntee tämän esimerkiksi alavatsa- ja selkäkipuna, pahoinvointina, ripulina ja päänsärkynä.

– PMS-oireet ja kuukautiskivut ovat vaarattomia. Niitä kannattaa hoitaa, sillä ne estävät naista elämästä täysipainoista elämää kuukauden kaikkina päivinä.

Lue myös: Pahenevatko kuukautisvaivat iän myötä? Gynekologi listaa kolme tyypillistä muutosta kuukautisissa yli nelikymppisillä

Kokosimme erilaisia keinoja, joilla PMS-oireet ja kuukautiskivut voivat helpottaa –  lääkkeetönkin hoito voi auttaa.

Lue myös: Voiko akupunktiolla helpottaa kuukautiskipuja ja vaihdevuosivaivoja? Asiantuntija kertoo, miten akupunktio toimii ja mihin siitä voi saada apua

1. Lisää lempeää liikettä

Liikunta vaikuttaa aivojen välittäjäainetuotantoon. Se lisää mielialan säätelyyn osallistuvan serotoniinin ja hyvänolontunnetta lisäävän endorfiinin tuotantoa. Koska välittäjäaineissa tapahtuvat muutokset eivät varastoidu, säännöllinen liikunta hoitaa mieltä parhaiten. Liikunta rentouttaa, vähentää turvotusta ja helpottaa unentuloa. Se ohjaa veren lihaksiin kohtuontelon sijasta, mikä saattaa osaltaan helpottaa kuukautiskipuja.

Jos on kovin kipeä, liikunta ei onnistu. Silloin voi levätä saunassa tai lämpimässä suihkussa. Alavatsalle voi laittaa lämpöpakkauksen tai mikrossa lämmitettävän kauratyynyn ja hakeutua asentoon, jossa on mahdollisimman hyvä olla. Asento voi löytyä jooga-asanoista.

Lue myös: Helpota kuukautiskipuja ja PMS-oireita joogan avulla – 6 rentouttavaa asanaa

2. Hae apua purkista

B6-vitamiini voi auttaa PMS:n mielialaoireisiin. Oikea annos on 50–100 milligrammaa B6-vitamiinia viikon tai kaksi ennen kuukautisia. Banaani, linssit ja kesäkurpitsa ovat erityisen hyviä, ruoasta saatavan B6-vitamiinin lähteitä.

Kalsium yksin tai D-vitamiinin kanssa voi helpottaa oireita. Kalsiumia on maitotuotteissa, kalsiumilla täydennetyissä kasvijuomissa, seesaminsiemenissä ja lehti- ja parsakaalissa. D-vitamiinia on kalassa, leipärasvoissa sekä vitaminoidussa maidossa ja kasvimaidoissa. Tarvit­taessa sitä otetaan lisää purkista.

Jos kuukautiskipu tuntuu kramppeina vatsassa, voi kokeilla magnesiumlisää.

3. Säästele suolaa ja sokeria

Makean- ja suolaisenhimo voi voimistua juuri kuukautisten alla. Runsaasti rasvaa, suolaa ja sokeria sisältävät ruoka-aineet voivat kuitenkin pahentaa PMS-oireita.

Sokeriherkut saavat verensokerin heittelemään, mikä laskee mielialaa. Suola sitoo itseensä nestettä, ja se sekä rasvainen ruoka turvottavat. Liikkuminen ja riittävästä veden juomisesta huolehtiminen sekä vihannesten, hedelmien ja marjojen syöminen laittavat nesteet liikkeelle.

Säännöllinen ateriarytmi helpottaa herkkuhimoja. Herkuttelu pysyy paremmin aisoissa, kun syö herkun ate­rian päälle.

Lue myös: Miksi ruokahalu kasvaa juuri ennen kuukautisia? Lääkäri kertoo, mistä se voi johtua

4. Testaa tipaton

Alkoholi turvottaa, heikentää unenlaatua ja voimistaa olemassa olevaa tunnetilaa. Jos mieli on valmiiksi matala, lasillisen tai parin jälkeen se voi olla ihan maassa.

Kahvi ja sen sisältämä kofeiini voivat vaikeuttaa nukahtamista ja tehdä olosta levottoman.

5. PMS-oireet ja niiden hoito: kokeile kasvivalmisteita

Vadelmanlehtiuute saattaa estää prostaglandiinien tuotantoa ja helpottaa kuukautiskipuja. Siveydenpuu voi helpottaa PMS-oireista rintojen arkuutta.

Jos käytössä on lääkkeitä, kasvirohdosten käytöstä kannattaa kysyä apteekissa. Rohdoksilla voi olla yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.

6. Anna itsellesi lupa ottaa rennommin

PMS on luonnollinen, hedelmällisessä iässä olevan naisen hormonitoimintaan liittyvä asia. Perheriitojen välttämiseksi kotona kannattaa kertoa, mistä siinä on kyse. Pahin tilanne on ohi muutamassa päivässä.

Hankalina päivinä nainen ei ole parhaimmillaan eikä tehokkaimmillaan. Jos vain onnistuu, kaikkein tärkeimpiä menoja ja asioita ei kannata ajoittaa kuukautisten alle.

7. Huolehdi unesta

Säännöllinen nukkumaanmenoaika ja samanlaisina toistuvat iltarutiinit iltapesusta iltapalaan kertovat elimistölle, että on aika nukahtaa. Jotta uni ei katkeaisi huoliin, mielessä pyörivät asiat kannattaa kirjata ylös hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Muistiinpanoihin palataan vasta aamulla.

Makean- ja suolaisenhimo voi voimistua juuri kuukautisten alla. Runsaasti rasvaa, suolaa ja sokeria sisältävät ruoka-aineet voivat kuitenkin pahentaa PMS-oireita.

Lue myös: Kotiliesi.fi: Kuukautissovellus x 5 – olethan ladannut yhden näistä jo puhelimeesi?

X