Rautalisä sisältää tarpeeseen verrattuna monin verroin rautaa.
Rautalisä sisältää tarpeeseen verrattuna monin verroin rautaa.
Terveys

Rautalisä aloitetaan yleensä 100 tabletin kuurilla – tästä tietää tismalleen, onko sen jälkeen enää järkeä jatkaa

Maksamakkarassa, pihvissä ja ruisleivässä on rutkasti rautaa, ja rautalisä pillereinä antaa sitä vielä enemmän – monen tarpeeseen liikaa.
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: iStock

1. Kannattaako ottaa avuksi rautalisä, jos aina väsyttää?

Tavallisin syy anemiaan eli veren hemoglobiinipitoisuuden laskuun on raudanpuute. Matala hemoglobiini voi aiheuttaa esimerkiksi väsymystä ja päänsärkyä. Oireet ovat hyvin yleisiä, ja syy niihin voi olla yhtä lailla liian vähissä yöunissa, ruokavalion laadussa kuin vaikka diabeteksessa. Näihin ongelmiin ei rautalisä auta.

Rautalisän ottaminen suunnittelemattomasti voi viivästyttää todellisen raudanpuutteen toteamista. Jos syy raudanpuutteeseen on runsaissa kuukautisissa, tärkeä hoidon osa löytyy gynekologin vastaanotolta, eikä pelkästään rautapurkista.

2. Pitääkö aina käydä verikokeessa, ennen kuin ottaa rautalisää?

Raudan tarpeen määrittäminen verikokeella ennen rautalisän käyttöä voi tuntua turhan tiukalta ohjeelta, mutta verikoetta suositellaan turvallisuussyistä.

Pohjoismaissa joka kymmenes ihminen kantaa perimässään hemokromatoosille altistavaa geenivirhettä. Hemokromatoosi on sairaus, jossa elimistöön kertyy rautaa jo normaalista ravinnosta. Kertyessään kudoksiin rauta vaurioittaa sydäntä, maksaa ja munuaisia.

Raudankertymäsairaus on harvinainen, sillä sekä isän että äidin on oltava taudinkantaja.

3. Kuinka luotettavasti verikoe mittaa raudanpuutetta?

Perusverenkuva paljastaa raudanpuuteanemian. Tyypillisessä raudanpuuteanemiassa hemoglobiiniarvo on viitearvojen alapuolella ja punasolut ovat kooltaan pieniä.

Muissa kokeissa ferritiiniarvo on matala ja transferriinireseptori- eli TfR-arvo on koholla. Ferritiiniarvo kertoo varastoraudan tilanteesta. Transferriinireseptori kuvastaa elimistön raudantavoittelun vilkkautta. TfR- ja ferritiiniarvo eivät kuulu perusverenkuvaan. Niitä tarvitaan myös, kun epäillään piilevää raudanpuutetta, joka ei vielä näy hemoglobiiniarvossa.

TfR-arvo paljastaa rautavarastojen hupenemisen myös tulehdusten yhtey­dessä. Ferritiiniarvo voi tulehduksen vuoksi kohota ja antaa väärän kuvan rautatilanteesta.

4. Miten pitkään rautalisä voi olla raudansaannin tukena?

Raudanpuute ei korjaannu hetkessä, sillä rauta imeytyy heikosti. Naisilla suun kautta saatavasta raudasta vain noin 13 prosenttia päätyy elimistöön käyttöön.

Tärkeä osa hoitoa on raudanpuutteen syyn selvittäminen.

Jos on todettu raudanpuute, potilaan rautalisä on alkuun yleensä 100 tabletin pakkauksen kuuri. Ellei hoito näy sen jälkeen mitenkään verikokeissa, sitä on turha jatkaa. Silloin tarvitaan lisätutkimuksia ja pitää miettiä, miksi rauta ei imeydy.

Syy raudan huonoon imeytymiseen voi olla suolistosairaudessa, joista tavallisin lienee keliakia. Hoidettuna keliakia ei vaikuta raudan imeytymiseen.

5. Saako kasvipohjaista rautalisää syödä vapaammin?

Ravinnon rauta on joko hemi- tai non-hemimuodossa olevaa rautaa. Kasviperäinen rauta on non-hemirautaa. Koska se imeytyy eläinkunnan tuotteista peräisin olevaa hemirautaa selkeästi huonommin, sitä voi ottaa enemmän. Yliannostuksen vaara on kasviperäisellä tuotteella pienempi.

Kasviperäisen raudan imeytyminen tehostuu, jos ihmisellä on raudanpuute. Sitäkään ei pidä käyttää holtittomasti, vaan pakkauksessa olevien ohjeiden mukaan.

6. Kuinka nopeasti rautalisän tehon huomaa?

Jos rautaa ottaa todelliseen raudanpuutteeseen, ja se imeytyy kunnolla, vaikutuksen huomaa voinnissa muutamassa viikossa. Hoitoa pitää jatkaa, sillä varastojen täyttyminen vie useita kuukausia ja pidempään, jos rauta-annos on pieni.

Tärkeä osa hoitoa on raudanpuutteen syyn selvittäminen. Ellei syytä voida poistaa, rautalisää tarvitaan todennäköisesti jatkossakin.

7. Miksi rautalisä kannattaisi ottaa joka toinen päivä?

Koska rauta imeytyy niin huonosti, rautalisät sisältävät tarpeeseen verrattuna monin verroin rautaa. Ison kerta-annoksen aiheuttamat vatsavaivat ovat tavallisin rautahoidon haitta, eivätkä ne houkuttele jatkamaan hoitoa.

Jos 100 mikrogramman tabletista tulee oireita, se voidaan vaihtaa 50 mikrogramman tablettiin tai ottaa tabletti joka toinen päivä. Pienempi annos tai harvempi annostelu näkyy rauta-arvoissa hitaammin, mutta on parempi edetä hitaasti kuin jättää hoito kesken.

Muutaman päivän tauko rautahoidossa ei vaikuta lopputulokseen. Esimerkiksi flunssaisena olo voi olla valmiiksi kurja. Jos vatsa vielä menee raudasta sekaisin, kannattaa jättää tabletti ottamatta. Flunssa itsessään ei vaikuta hoidon tehoon.

8. Haittaako kasvimaitojuoma raudan imeytymistä?

Ruoka-aineet voivat haitata tai parantaa raudan imeytymistä. Esimerkiksi tee, kahvi ja maitotuotteiden sisältämä kalsium heikentävät raudan imeytymistä, ja kalsiumilla täydennetty kasvimaitojuoma tekee samoin – varsinkin, jos juoma on soijajuomaa. Soijapro­teiini haittaa non-hemiraudan imeytymistä. Maitotuotteita voi nauttia, mutta niitä ja rautavalmistetta ei kannata ottaa samalla aterialla.

C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä. Tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat ovat parhaita C-vitamiinin lähteitä.

9. Pitääkö ei-lihansyöjän ottaa rautalisä rutiinisti?

Monipuolinen sekaruokavalio turvaa parhaiten raudansaannin. Ellei se sovi, poistetut ruoka-aineet tulee korvata toisella ruoka-aineella eikä purkkilisällä.

Täysjyvävilja, palkokasvit, kuten linssit, siemenet ja vihreät lehtivihannekset ovat hyviä raudan lähteitä.

Kasvisaterian päälle nautittu hedelmä tai marja-annos parantaa raudan imeytymistä.

10. Kuinka nopeasti lihasta luopu­minen näkyy rauta-arvoissa?

Liha ja lihavalmisteet ovat tärkein hemiraudan lähde. Jos varastoraudan määrät ovat valmiiksi matalat, lihatuotteista luopuminen voi näkyä rauta-arvoissa muutamassa kuukaudessa. Se näkyy herkemmin silloin, jos rautaa poistuu enemmän kuin tulee tilalle, esimerkiksi runsaan kuukautisvuodon mukana.

Hedelmällisessä iässä oleva nainen tarvitsee päivässä 15 mg rautaa. Kun kuukautiset loppuvat vaihdevuosiin, naisen raudan tarve on samanlainen kuin miehellä eli 9 mg päivässä. Noiden määrien koostaminen onnistuu ilman lihaakin.

Asiantuntija kliinisen hematologian erikoislääkäri Perttu Koskenvesa, HUS

Kotiliesi.fi: Parhaat raudan lähteet lautasella

X