Terveys

TLC-dieetti on lempeä tapa voida hyvin – sopii hyvin suomalaisille

Joko olet kuullut lempeästä TLC-dieetistä ja sen hyvää tekevästä vaikutuksesta? Kysyimme suomalaiselta asiantuntijalta, miltä maailmalla suosiota niittänyt hittidieetti hänen korviinsa kuulostaa.
10.3.2019 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

TLC tulee sanoista Therapeutic Lifestyle Changes. TLC-dieetti on kehitetty korkean kolesterolin hoitoon ja pikadieetin sijaan se on pitkän aikavälin elämäntapa. Esimerkiksi Harvard Medical School suosittelee dieettiä.

– TLC-dieetissä on hieman tiukempi kokonaisrasvan määrä ja tyydyttyneen rasvan määrä kuin suomalaisissa ravitsemussuosituksissa. Muuten ohjeet kulkevat aika käsi kädessä suomalaisten ravitsemussuositusten kanssa. Ainoa selkeä ero on, että suomalaisissa ravintosuosituksissa ei sanota erikseen mitään kolesterolista. TLC-dieetissä sillekin on annettu yläraja, liikuntatieteiden tohtori Enni-Maria Hietavala Jyväskylän yliopistosta sanoo.

TLC-dieetti pähkinänkuoressa

Kokonaiskalorit määräytyvät sen mukaan, kuinka paljon kulutat. Kokonaiskaloreiden on oltava sillä tasolla, että yhdessä liikunnan kanssa painosi asettuu terveellisiin lukemiin ja pysyy niissä. Lääkäri tai ravitsemusterapeutti voi auttaa selvittämään, kuinka monta kaloria sinun pitäisi päivässä saada.

  • Rasvaa yhteensä 25–35 % kokonaiskaloreista.
  • Tyydyttynyttä rasvaa vähemmän kuin 7 prosenttia kokonaiskaloreista.
  • Monityydyttymättömiä rasvoja enintään 10 prosenttia kokonaiskaloreista.
  • Kertatyydyttymätöntä rasvaa enintään 20 prosenttia kokonaiskaloreista.
  • Kolesterolia alle 200 mg päivässä.
  • Proteiinia noin 15 prosenttia kokonaiskaloreista.
  • Kuitua 50-vuotiaille ja sitä nuoremmille naisille 25 grammaa päivässä, yli 50-vuotiaille naisille 21 grammaa päivässä, 50-vuotiaille ja sitä nuoremmille miehille 38 grammaa päivässä, yli 50-vuotiaille miehille 30 grammaa päivässä.

Vinkkejä TLC-dieettaajalle

  • Opettele miettimään ruoka uudella tavalla. Vuosia sitten liha ja peruna olivat ihanteellista ruokaa. Nyt tiedämme, että vihannekset, hedelmät, täysjyvätuotteet, pähkinät ja kalat ovat parhaita.
  • Kokeile uusia rseptejä ja ateriasuunnitelmia. Ole luova ja anna uudelle mahdollisuus. Älä pelkää dieettiä vaan pidä hauskaa.
  • Tee muutoksia hitaasti. Anna muutokselle aikaa. Aloita muutos aamupalasta ja jatka sitten yksitellen muihin aterioihin ja välipaloihin.
  • Ole rento dieettisi suhteen. Et koskaan voi syödä täydellisesti. Jos paistettu naudanliha on suosikkisi, voit herkutella sillä silloin tällöin, vaikkapa sunnuntaipäivällisellä – kunhan annokset pysyvät kohtalaisina.
  • Mieti dieettiä pitkän ajan muutoksena. Älä lopeta dieettiä, vaikka sortuisit herkutteluun. Älä ole huolissasi jokaisesta ateriasta tai suupalasta. Jos ruokavaliosi on yleisesti hyvä, pienet lipsumiset eivät kaada maailmaa.

Lähde: Harvard Medical Schoolin tiedote

TLC-dieetti sisältää hyviä yleisohjeita kenelle tahansa

Hietavalan arvion mukaan kasvispainotteinen ja rasvojen laatuun huomiota kiinnittävä TLC-dieetti vaikuttaa oikein hyvältä.

– Mielestäni nämä näyttävät järkeviltä ruokavalio-ohjeilta. Tässä on paljon hyviä ajatuksia. Vaikka tämä dieetti on alun perin kehitetty alentamaan kolesteroliarvoja, on ohjeiden mukainen syöminen ihan yleisesti ottaen hyvää syömistä, Hietavala sanoo.

Kuten suomalaisia ravitsemussuosituksiakin, Hietavalan mukaan TLC-dieettiä voi suositella kenelle tahansa tavalliselle ihmiselle. Koska mitään yksittäisiä ruokia ei ole lueteltu, ruokarajoitteet on helppo huomioida.

– Näissä ohjeissa korostetaan sitä, että hyvä syöminen ei ole mikään rangaistus vaan mahdollisuus. Puhutaan siitä, että ruoasta saa nauttia. Sanotaan myös, että kun ruokavalio on kokonaisuutena terveellinen, siinä on tilaa myös niille ei-niin-terveellisille valinnoille. Nämä ovat sellaisia hyviä yleisohjeita periaatteessa kelle tahansa.

Mahdollisesti jopa vaihtoehto kolesterolilääkitykselle

Hietavalan mukaan dieetti kuitenkin sopii myös alkuperäiseen tarkoitukseensa eli kolesteroliarvojen kuriin pistämiseen.

– Kyllähän se tiedetään, että esimerkiksi juuri ruokavalion rasvan laatu ja kuitujen määrä vaikuttavat veren kolesteroliarvoihin, Hietavala sanoo.

Jos kolesteroliarvojen kanssa on ongelmia, pitäisikin joka tapauksessa puntaroida omien elintapojen terveellisyyttä.

– Onnistunut elämäntapamuutos voi parhaimmillaan johtaa esimerkiksi siihen, ettei kolesterolilääkitystä tarvitse aloittaa ollenkaan. On kuitenkin muistettava, että kyseessä on tosiaan pitkäjänteinen prosessi, jonka aikana terveelliset elämäntavat juurtuvat arkipäivään pysyvästi, Hietavala muistuttaa.

Suosittelemme