TOS-oireyhtymä johtuu lihasepätasapainosta, ja sen ensisijainen hoito on ryhtiin keskittyvä lihasharjoittelu.
TOS-oireyhtymä johtuu lihasepätasapainosta, ja sen ensisijainen hoito on ryhtiin keskittyvä lihasharjoittelu.
Terveys

TOS-oireyhtymä särkee niskassa, vie voimat käsistä ja puuduttaa pikkusormen – 2020-luvun istumatyöläisen vitsaus

TOS-oireyhtymä on varsinkin istumatyöläisen vitsaus, mutta voi iskeä keneen tahansa huonoryhtiseen. Muista niskahartiaseudun lihasjumeista TOS:in voi erottaa parista helposti tunnistettavasta oireesta.
Teksti: Anna Ferrante Kuvat: iStock

Thoracic outlet -syndrooma (TOS) eli rintakehän yläaukeaman pinneoireyhtymä on yksi monista niskahartiaseudun kiputiloista. TOS-oireyhtymä on yleisnimitys monenlaisille hermojen ja verisuonten puristustiloille ylärintakehän ja kaulan alueella.

TOS-oireyhtymän katsotaan kehittyvän, kun hermot tai verisuonet joutuvat puristuksiin eli pinnetilaan rintakehän yläaukeaman alueella. Hyvin usein syy puristustilaan on huono ryhti ja pään sekä hartioiden väärä asento.

– Hyvä ryhti on asia numero yksi, kun puhutaan niskahartiaseudun hyvästä lihastasapainosta, painottaa fysioterapeutti Karoliina Leskinen Fysiokselta.

– TOSissa ongelma on nimenomaan lihasepätasapaino, joka johtuu usein siitä että pää on liian eteen työntynyt ja hartiat lytyssä. Pitkittynyt pään eteentyöntynyt asento ja hartioiden eteenkiertynyt tai kohonnut asento voi aiheuttaa kylkiluun kannattajalihasten ja pienen rintalihaksen lyhentymistä ja kiristymistä, mikä ahtauttaa rintakehän yläaukemaa, Leskinen jatkaa.

Kaikki mikä ahtauttaa rintakehän tilaa, myötävaikuttaa TOS-oireyhtymän syntyä. – Jos istuessa jatkuvasti röhnöttää miten sattuu eikä tuolin ja pöydän korkeus ole optimoitu, riskit pinnetilaan kasvavat.

TOS-oireyhtymä ilkeilee erityisesti, kun kädet nostaa ylös

Asento on pääriskitekijä, mutta myös kova paino- ja voimaharjoittelu voi altistaa TOSille. Tällöin kuitenkin puhutaan erittäin kovasta harjoittelusta, jonka seurauksena kaulan alueen lihakset voimakkaasti kasvavat.

Muita syitä TOS-oireyhtymälle ovat toistuva rasitus esimerkiksi työasennossa, joissa käsiä joutuu jatkuvasti pitämään vaakatasossa tai pään yläpuolella. Harvinaisempi syy on rakenteellinen poikkeama, kuten ylimääräinen kylkiluu tai onnettomuuden tai iskun seurauksena kehittynyt ylärintakehän ahtautuminen.

TOS-oireyhtymä oireilee epämääräisinä kipuina käsien, niskahartiaseudun ja ylävartalon alueella, esimerkiksi kaulassa, niskassa, lapojen välissä ja kainaloissa. Myös päänsärkyä ja huimausta voi esiintyä. Tyypillistä on käsien ja käsivarsien kömpelyys ja heikkous, joka ilmenee erityisesti kun kädet nostaa yläasentoon. Esimerkiksi lampun vaihtaminen, verhojen ripustaminen tai vaikkapa hiusten peseminen voi aiheuttaa selittämätöntä heikkouden tunnetta, jopa niin että kädet tahattomasti putoavat alas.

”Puristus kohdistuu niihin hermopunoksen säikeisiin, jotka hermottavat pikkurilliä.”

Myös yläraajan ja ylävartalon puutumista voi esiintyä. Erityinen TOS-tuntomerkki on pikkusormen puutuminen varsinkin yöllä. Miksi juuri pikkusormi?

– Yläraajaan menevän hermopunoksen säikeet voivat joutua eri tavoin puristuksiin, esimerkiksi solisluun ja ylimmän kylkiluun väliin tai pienen rintalihaksen alle. Puristus kohdistuu yleensä niihin hermopunoksen säikeisiin, jotka hermottavat yläraajan ulkosyrjää ja pikkurilliä, Leskinen selventää.

Kaikki puutumisoireilu ei kuitenkaan ole yhtä kuin TOS-oireyhtymä.

– On aika yleistä, että niskahartiaseudun vaivoista kärsivällä  fysioterapia-asiakkaalla on yläraajaan kohdistuvaa säteilyoireitta, Yläraajan hermo-oireilulle on olemassa muitakin syitä, eivätkä kaikki suinkaan ole TOS, Leskinen muistuttaa.

Kun vaivaa lähdetään tutkimaan, fysioterapeutti tekee tietyt toiminnalliset testit, joiden perusteella voidaan päätyä TOS-diagnoosiin. Harvemmin tarvitaan röntgen-kuvausta, ellei epäillä rakenteellista poikkeamaa oireilun taustalla.

– TOS-oireyhtymässä keskeistä on, että oiretta eli kipua tai heikkoutta ilmenee käsien ollessa kohoasennossa. On vahva viite TOS:iin, jos tällaista ilmenee testeissä ja muutenkin, Leskinen alleviivaa.

Liikkumattomuuden noidankehä

Usein oireilu myös ruokkii itse itseään: kivut ja heikkouden tunne saavat välttämään käsien ja ylävartalon käyttöä sekä kaikenlaista liikkumista ja rasitusta, ja liikkumattomuus sekä paikoillaan istuminen, mahdollisesti  vielä huonossa asennossa, heikentää lihaksistoa entisestään ja vahvistaa virheasentoja.

Leskisen mukaan tehokkain apu on fysioterapeutin avulla tehtävät harjoitukset, joilla TOS-oireyhtymä pyritään hoitamaan lihastasapainolla ja hyvän ryhdin palauttamisella. Summittainen niskan venyttäminen ja pään pyörittäminen eivät auta, päinvastoin voivat pahimmassa tapauksessa lisätä oireilua.

TOS-oireyhtymä ilmoittaa ikävästi itysestään, kun käsiä pitää ylhäällä.

TOS-oireyhtymä ilmoittaa ikävästi itsestään, kun käsiä pitää ylhäällä.

– Ei pidä myöskään unohtaa hengitystekniikan merkitystä. Pinnallisessa hengityksessä pallean käyttö on vajaata ja hengityksen tehostamisen apuna käytetään liiallisesti kylkiluun kohottajalihaksia. Se voi pitkittyessään ahtauttaa rintakehän yläaukeamaa ja altistaa TOS-oireyhtymälle, Leskinen huomauttaa.

Pinnallisessa hengityksessä rasittuvat kylkiluun kohottajalihakset, jotka aktivoituvat voimakkaassa sisäänhengityksessä ja voivat olla ylikehittyneet esimerkiksi astmaatikoilla. – Hengitystekniikkaan keskittyvä rentouttava joogaharjoitus voi olla tässä hyvä apu, Leskinen vinkkaa.

Lähteet: Fysioterapeutti Karoliina Leskinen, Duodecim

Lue myös: Pääjumppa auttaa niskakipuun? Tämä treeni toimii – kohottaa pään kumarasta

X