Hieronta lihashuoltovasaralla kannattaa aloittaa miedoimmalla tasolla tunnustellen. Älä paina laitetta liikaa, vaan pyörittele rauhallisesti.
Hieronta lihashuoltovasaralla kannattaa aloittaa miedoimmalla tasolla tunnustellen. Älä paina laitetta liikaa, vaan pyörittele rauhallisesti.
Terveys

Testasimme lihashuoltovasaraa – meteli ja tärinä yllättivät, mutta hyviäkin puolia löytyi

Lihashuoltovasara on hierontalaite, jonka vaihtopäillä voi käsitellä kehon eri lihasryhmät kotona. Asiantuntija testasi, onko lihashuoltovasarasta perinteisen hieronnan haastajaksi, ja antoi vinkit laitteen käyttöön.
Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: Sampo Korhonen

Lihashuoltovasara, lihasvasara tai lihaspyssy – millä nimellä hierontalaitetta haluaakaan kutsua – toimii yksinkertaisuudessaan niin, että se tuottaa nopeita sykäyksiä, joiden luvataan vaikuttavan syvälle lihaksiin ja niitä ympäröiviin pehmytkudoksiin. Pakkauksen mukana tulevia hierontapäitä vaihtelemalla laitteen avulla voi käsitellä myös itse oman kehon kauttaaltaan läpi.

Lihashuoltovasaraan kuuluu erilaisia vaihtopäitä kehon eri osien käsittelyä varten.

Lihashuoltovasaraan kuuluu erilaisia vaihtopäitä kehon eri osien käsittelyä varten.

Lihashuoltovasaran avulla palautumisen luvataan nousevan uudelle tasolle ja aineenvaihdunnan lähtevän suorastaan lentoon nopeallakin käsittelyllä. Lihashuoltavasara sopii palautumisen lisäksi myös lämmittelyyn.

Lihashuoltovasaran vaikuttavuudesta ei ole vielä kerääntynyt riittävästi laadukasta tutkimustietoa, jotta sen tehosta voitaisiin sanoa mitään varmaa. TtM, FM Personal trainer Päivi Pelkonen testasi laitetta käytännössä. Kannattaako lihashuoltovasara hankkia itselle tai lahjaksi? Onko siitä perinteisen hieronnan haastajaksi?

Miten lihashuoltovasara toimii? Testasimme

Aloitamme lihashuoltovasaralla käsittelyn miedoimmalla tasolla pallon muotoisella päällä reisistä ja pakaroista. Marketistakin saatavassa laitteessa on kuusi erilaista hierontatasoa. Koneen käynnistyessä ensimmäisenä huomio kiinnittyy kovaan ääneen. Jos kaipaa rentouttavaa ja hiljaista hierontahetkeä, sitä ei ainakaan tällä laitteella saa.

Pallon muotoinen hierontapää sopii reisi- ja pakaralihasten käsittelyyn.

Pallon muotoinen hierontapää sopii reisi- ja pakaralihasten käsittelyyn.

Pallonmuotoisen hierontapään lisäksi pakkauksessa on mukana kolme muuta vaihtopäätä: haarukka, litteä ja pistopää. Haarukka sopii hyvin selkälihasten, pohkeiden ja käsivarsien hierontaan ja litteä esimerkiksi rinta- ja reisilihasten hierontaan. Pistopäällä voi puolestaan kohdentaa hierontaa triggerpisteisiin eli niihin jumisiin solmukohtiin, joita hieronnan aikana kehosta saattaa löytyä.

Lue myös: Triggerpisteiden avaamisella eroon lihasjännityksestä, kivuista ja väsymyksestä? Testasimme!

Reisien jälkeen siirrymme selkään. Vaihdamme hierontapääksi haarukan mallisen vaihtopään, joka on tarkoitettu juuri tälle alueelle. Yläselkään ja epäkkäisiin on helppo yltää laitteen avulla itse, vaikka jyskyttävä lihashuoltovasara tuntuu hieman epämiellyttävältä. Selän keskiosien hierontaan tarvitaankin sitten jo kaverin apua. Yläselkää hieroessa saa aktiivisesti muistutella itseään, ettei jännitä hartioita samalla, kun kurkottelee koneella taakse selkään.

Viimeistelemme hieronnan käymällä läpi rintalihakset, pohkeet sekä jalkapohjat. Käytämme pohkeisiin vielä samaa haarukkaa ja vaihdamme sen jälkeen pistopään jalkapohjille. Jalkapohjissa tuntuma on hyvä. Lihashuoltovasara soveltuu testin perusteella parhaiten juuri tämän alueen hierontaan.

Pistopää sopii jalkapohjille. Jalkapohjien käsittelyssä lihashuoltovasara tuntui toimivan hyvin.

Pistopää sopii jalkapohjille. Jalkapohjien käsittelyssä lihashuoltovasara tuntui toimivan hyvin.

Lopuksi käsittelemme vielä rintalihakset sille tarkoitetulla litteällä päällä. Koneella pääsee mukavasti käsiksi eri kohtiin, mutta rentoutuminen on tässä vaikeaa metelin ja tärinän vuoksi.

Lihashuoltovasara käytössä. Litteä hierontapää on tarkoitettu rintalihaksille.

Litteä hierontapää on tarkoitettu rintalihaksille.

Lihashuoltovasara – vinkit käyttöön:

  • Aloita hieronta miedoimmalla tasolla tunnustellen. Kuljeta konetta raajoja pitkin rauhallisesti.
  • Pidä koneen vaihtopää kohtisuorassa asennossa hieroessasi. Muista rentouttaa erityisesti hierottava alue ja hartiat.
  • Hieronta ohuen urheiluvaatteen läpi on huomattavasti mukavampaa kuin paljaan ihon käsittely.
  • Käy ensin läpi isot lihasryhmät eli reidet, pakarat, selkä ja rintalihakset niille parhaiten soveltuvilla vaihtopäillä.
  • Jos löydät kipeitä jumikohtia, voit jäädä hetkeksi työstämään aluetta. Älä paina kuitenkaan liikaa, vaan pyörittele rauhallisesti.
  • Älä hiero herkkiä alueita itse koneella. Esimerkiksi niskaa hieroessa olisi hyvä tuntea jonkin verran anatomiaa, jotta ei tule käsitelleeksi kehoaan väärin.

Näin asiantuntija arvioi lihashuoltovasaraa

Päivi Pelkonen arvioi lihashuoltovasaraa näin:

Urheiluhierontaan tottuneelle lihashuoltovasara tuntuu aluksi todella oudolta. Äänekäs ja tärisevä kone saa olon tuntumaan kuin olisi oikeasti työmaalla vasaroitavana, vaikka ei perinteinen urheiluhierontakaan pelkkää sivelyä ole.

Lue myös: Kenelle hieronta sopii ja voiko hieronnasta olla haittaa? 9 kysymystä ja vastausta hieronnasta

Tämä on kuitenkin makuasia. Jos lihashuoltovasaralla tehty käsittely tuntuu itselle luontevalta eikä omatoimista huoltoa jumpan muodossa tule tehtyä, voi lihashuoltovasara olla ihan hyvä hankinta.

Testin perusteella lihashuoltovasara ei vielä voita perinteistä hierontaa, vaikka jotain etujakin siitä löytyy hierontaan verrattuna. Ensinnäkin perinteiseen hierontaan verrattuna kone on hyytymätön. Sillä pystyi jopa hieromaan laitteen latautuessa. Lisäksi lihashuoltovasaraa voi käyttää matalallakin kynnyksellä kotona, kun kaipaa hierontaa.

X