Terveys

Tyynnytä vatsasi FODMAP-asiantuntijan vinkeillä – nämä 4 asiaa on hyvä muistaa ärtyvän suolen oireyhtymästä

Mikä saa vatsan turpoamaan? Entä mitä sille voi tehdä? Vatsan hyvinvointiin vaikuttavat useat eri tekijät elämäntavoista ruokavalioon, muistuttaa ravitsemusterapeutti ja FODMAP-asiantuntija Leena Putkonen.
25.3.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa jopa 10–15 prosenttia suomalaisista. Jos vatsasi on usein kipeä ja turpoaa kummallisesti aina ruokailun jälkeen, voi helpotus ongelmiin löytyä FODMAP-ruokavaliosta.

Ravitsemusterapeutti ja FODMAP-asiantuntija Leena Putkosen mukaan tärkeintä ärtyvän suolen oireyhtymän hoidossa onkin löytää ongelman aiheuttajan todelliset lähteet, jotta ärtyvää suolta hoitavasta FODMAP-ruokavaliosta on oikeasti hyötyä. Lue alta, mitkä neljä asiaa ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivän on hänen mielestään hyvä ottaa huomioon.

1. Vatsaongelmiin liittyy vahvasti elämäntapatekijät

Kysymykseen, miksi vatsa oireilee, ei tällä hetkellä tiedetä tarkkaa vastausta, mutta Putkosen mukaan osa vatsaongelmista selittyy perintötekijöillä.

– Tiedetään, että [vatsavaivojen] perimätekijät ovat yleisiä suomalaisessa väestössä. Monesti ajatellaan, että suomalaisilla olisi jotenkin enemmän vatsavaivoja, mutta olemme ihan normaalia länsimaista keskitasoa.

Vaikka ärtyvän suolen oireyhtymä on melko yleinen, vielä sitäkin yleisempi vaiva on ravitsemusterapeutin mukaan herkkävatsaisuus. Putkosen mukaan syynä molempiin vatsaoireisiin on usein ruokavalio, mutta myös elämäntavat.

– Vatsaongelmiin liittyy elämäntapatekijät, kuten stressi, kiire, uni ja liikunta. Jos hyvän elämän terveystekijät ovat pielessä, voi tulla somaattisia eli fyysisiä oireita, Putkonen muistuttaa.

Yleisimmät vatsaa ärsyttävät ruoka-aineet:

  • Sipuli
  • Ruisleipä
  • Pavut
  • Linssit
  • Herneet
  • Sokerialkoholit, kuten xylitol ja sorbitoli

2. Suolistolla on yhteys aivoihin

Se, kuinka ärtyvä suoli oireilee, riippuu pitkälti yksilöstä. Yleisempiä oireita ovat ripuli, ummetus sekä niiden vaihtelu.

– Turvotus, ilmavaivat ja kivut ovat myös oireita, joita ihmiset tutkimuksissa ja vastaanotoilla kertovat.

Ravitsemusterapeutti on sitä mieltä, että ärtyvän suolen oireyhtymä on koko kehon vaiva. Siksi voikin olla vaikea määritellä tarkasti, mistä mikäkin oire johtuu. Ärtyvää suolta ja sen takana olevia mekanismeja tutkitaan Putkosen mukaan kuitenkin aktiivisesti.

– Kuten tiedetään, suolistolla on yhteys aivoihin, joten hyvin usein väsymys, mielialaoireet, alakuloisuus ja ahdistuneisuus ovat myös mukana, ravitsemusterapeutti lisää.

Vatsaongelmissa kannattaakin kääntyä aina lääkärin puoleen, jotta vaivaan saadaan varmasti oikea hoitomuoto. Putkonen kertoo, että taudin diagnosoinnissa katsotaan, esiintyykö oireilua ylä- vai alavatsassa tai voisiko kyse olla esimerkiksi refluksitaudista.

– Koska meillä on geneettisesti kohonnut riski keliakiaan ja tulehduksellisiin suolistosairauksiin, on tärkeää, ettei lähdetä hoitamaan vaivaa väärin. Toki monesti tulehdukselliset suolistosairaudet oireilevat niin paljon voimakkaammin, että ihmiset hakeutuvat lääkäriin, mutta esimerkiksi keliakia voi olla epämääräisempi.

Ärtyvän suolen oireyhtymä

Linssit ja pavut aiheuttavat monelle vatsan oirelua niissä olevien kuituyhdisteiden takia.

3. Kaasu venyttää suolta ja aiheuttaa kipua

Ärtyvän suolen oireyhtymän yhteydessä puhutaan usein FODMAPista. Sillä tarkoitetaan ruokavaliota, jossa vältellään huonosti ohutsuolessa imeytyviä ja nopeasti paksusuolessa fermentoituvia hiilihydraatteja.

– Ruokavaliosta karsitaan neljästä kuuteen viikkoon FODMAP-lähteitä reippaasti ja rauhoitetaan suolen toiminta mahdollisimman neutraaliksi. Näin päästään näkemään, mikä oireita aiheuttaa, Putkonen kertoo.

Ennen FODMAP-ruokavaliota ärtyvän suolen oireyhtymä oli suuri kysymysmerkki. Putkonen muun muassa huomauttaa, että pitkään uskottiin vatsaoireista kärsivien potilaiden vain kuvittelevansa oireet. Nykyään kuitenkin tiedetään, että suolistossa tapahtuu reaktioita, joilla kipuilua voidaan selittää.

– Kun kuituyhdisteet päätyvät paksusuoleen, bakteerit syövät niitä ravinnokseen ja tekevät kaasua suoleen, joka näkyy puolestaan turvotuksena. Kaasu myös venyttää suolta ja aiheuttaa kipua, ravitsemusterapeutti selventää.

4. Käännä katse siihen, mitä voit syödä

Aikaisemmin vatsakivuista kärsiviä potilaita kehotettiin eliminoimaan sattumanvaraisesti erilaisia ruoka-aineita pois ruokavaliostaan. Lähestymistapa ei ravitsemusterapeutin mukaan ole kuitenkaan toimiva.

– Se on äärettömän työlästä ja turhauttavaa. Siinä ei ole päätä eikä häntää, jos ruoka-aineita lähdetään summamutikassa arpomaan, Putkonen linjaa.

Putkonen muistuttaa, että karsintavaiheen jälkeen aterioihin tulisi lisätä pikku hiljaa uudelleen erilaisia FODMAP-lähteitä. Ravitsemusterapeutti kertoo tapaavansa työssään liian useita potilaita, jotka ovat jääneet noudattamaan karsittua ruokavaliota jopa pariksi vuodeksi.

Halutessaan FODMAP-dieetin voi kuitenkin aloittaa myös itsenäisesti. Erityisesti silloin huomio tulisi Putkosen mukaan siirtää siihen, mitä saa syödä, ennemmin kuin siihen, mitä ruokavaliosta karsitaan pois.

– On potilaita, jotka sanovat, että ’olin varma, että ruisleipä on ongelma’ tai ’olin varma, että palkokasvit ovat ongelma’.  On tavallaan hieman vaarallista antaa listoja ruoka-aineista, koska se on erittäin yksilöllistä, Putkonen muistuttaa eri ruokien sopivuudesta ja sopimattomuudesta.

Ravitsemusterapeutin vinkit FODMAP-ruokavalioon:

1. Hae riittävästi tietoa.

2. Karsintavaiheen jälkeen laajenna ruokavaliota ja testaa eri ruoka-aineita.

3. Muista pitää ruokavalio mahdollisimman monipuolisena.

4. Huolehdi myös muista elämäntavoista.

5. Muista säännöllinen ateriarytmi ja sopivat annoskoot.

Lue myös

Suosittelemme