8:16-paasto sopii Varpi Taville.
Varpu Tavi voi hyvin noudattamalla 8:16-pätkäpaastoa.
Terveys

Varpu Tavi huolehtii terveydestään paastoamalla 16 tuntia vuorokaudesta – ”En koe olevani dieetillä”

Tietokirjailija Varpu Tavi noudattaa arkisin 8:16-pätkäpaastoa mutta ei ryhtyisi millekään kuurille. Päiväpainotteinen syöminen tuntuu hyvältä ja pitää painon sopivissa lukemissa.
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: Sini Pennanen

Tietokirjailija ja terveystoimittaja Varpu Tavi, 64, noudattaa arjessaan 8:16-paastoa. Päiväpainotteisen syömisen avulla Varpun paino pysyy hallinnassa, mutta ennen kaikkea 8:16-paasto on tapa pitää huolta omasta terveydestä.

”Olen aamuihminen, enkä tykkää syödä illalla. En saa unta, jos syön rytmiini nähden liian myöhään. Jo vuosia olen syönyt päivittäiset syömiseni noin kymmenessä tunnissa. Nykyään noudatan ruokailussani useimpina päivinä 8:16-rytmiä, eli paastoan 16 tuntia ja nautin ateriat kahdeksan tunnin sisällä. 8:16-paastolla jaksan ja voin hyvin, ja pidän painoni hyvältä tuntuvissa lukemissa.

Kehoni kerää herkästi kiloja, ja olen kokeillut monenlaisia tapoja hallita painoa. En laihdu rajoittamalla kaloreita, vaan katsomalla, mistä ne tulevat. Sokeri ja höttöhiilarit jäävät vyötärölleni. Niiden lisäksi rajoitan viljaa.”

8:16-paasto joustaa viikonloppuna ja lomalla – ”Haluan syödä yhdessä puolisoni kanssa”

”Aloitan päiväni aamiaisella kahdeksan ja yhdeksän välillä. Kolmen neljän maissa syön lounaan, joka on päivän viimeinen ateria. Sen ja aamiaisen välissä nautin kevyen välipalan, kuten vihersmoothien tai hedelmän. Jos söisin useammin, en söisi nälkääni.

Aamiaiselle katan herkkujani eli marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä sekä pari palaa ruisnäkkäriä tai varrasleipää. Leivän päällä käytän juustoa ja omatekoisia levitteitä, joihin laitan oliiviöljyä, voita, kurkumaa ja yrttejä. Lounaalla syön kasviksia ja joko riistaa, palkokasveja, äyriäisiä tai kalaa.

Arkipäivisin syön yleensä kahdeksan tunnin aikaikkunassa, mutta viikonloppuna paasto lyhenee parilla tunnilla. Haluan syödä yhdessä puolisoni kanssa ja joustan omasta rytmistäni. Joskus paasto venyy, kun en touhuiltani huomaa syödä. Kovemman nälän päivinä syön sitten enemmän.

Lomilla ja juhlapyhinä syön rennosti. Vieraana ja emäntänä syön muiden mukana. Poikkeamat näkyvät painossa, mutta palautan sen nopeasti normaalilukemiin luopumalla hetkeksi lihasta, maitotuotteista, viljoista ja sokeripitoisista syötävistä. Syön tällöin esimerkiksi linssejä, höyrytettyjä vihanneksia, marjoja ja vihersmoothieita.”

Suvussa diabetesta ja sydänsairauksia – ”Sokeri- ja rasva-arvoni ovat kohdallaan”

Minulle 8:16-paasto on enemmän keino huolehtia terveydestäni kuin mitoistani. Tutkimuksissa on huomattu, että se parantaa insuliiniaineenvaihduntaa. Toisin kuin monilla sukulaisillani, minulla ei ole aikuistyypin diabetesta eikä sydänsairauksia. Veren sokeri- ja rasva-arvot ovat kohdallaan.

En koe, että olisin millään dieetillä. Päiväpainotteinen syöminen vain tuntuu hyvältä. Tämän ikäisenä en halua enää kiusata itseäni millään kuureilla. Elämässä on tarpeeksi harmeja ilman, että niitä pitäisi kehitellä itse.”

Juttu on ilmestynyt Kotilääkärin numerossa 1/2022.

X