– 16:8-pätkäpaasto sopii minulle, sillä rakastan hyvää ruokaa, Nina Filatov sanoo. Nina on koonnut reseptejään Nina ja minit -blogiinsa.
– Pätkäpaasto sopii minulle, sillä rakastan hyvää ruokaa, muutosjohtamisen asiantuntijana työskentelevä Nina Filatov sanoo. Nina on koonnut reseptejään Nina ja minit -blogiinsa.
Ravinto

Nina, 38, saa 16:8-pätkäpaastosta energiaa: ”Aloitan päiväni lounaalla” – ravitsemusterapeutti kommentoi plussat ja miinukset

Nina Filatov on löytänyt 16:8-pätkäpaastosta itselleen sopivan ruokarytmin. Ravitsemusterapeutti kommentoi, mitkä ovat pätkäpaaston hyvät puolet ja mihin kannattaisi kiinnittää huomiota.
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: Sampo Korhonen

Nina Filatoville, 38, 16:8-pätkäpaasto on sopiva ateriarytmi. Näin Nina kertoo ruokarytmistään:

”Aamu on paastoaikaa”

”Kolme- ja viisivuotiaat poikani syövät aamupalan päiväkodissa, mutta minä jätän omani väliin. Syön päivän syömiseni kahdeksan tunnin aikana ja 16 tuntia paastoan. Aamu on paastoaikaa.

Aiemmin ajattelin, etten pysty olemaan aamulla syömättä. Olin raskausajan paastoverikokeisiin liittyvillä labrareissuilla mielestäni nälkäkuoleman partaalla. Suurin este aamupaastolleni oli kuitenkin korvien välissä, sillä aamiaisen väliin jättäminen on ollut vapauttavaa. On hyvä, kun aamukiireessä ei tarvitse syödä vain syömisen vuoksi. Minulla ei edes ole nälkä.

16:8-pätkäpaasto sopii loistavasti päiväkoti-ikäisten lasteni rytmiin. Lapset menevät nukkumaan pian iltapalan jälkeen, jolloin aloitan paastoni. Vaikka syömme osan aterioista erillämme, syömme ne suunnilleen samoihin aikoihin. Iltapäivällä ateriavälit ovat sellaiset, ettei kenenkään nälkä ehdi kasvaa hevosennäläksi.”

Lounaaksi enimmäkseen proteiinia ja kasviksia

”Lounas kello 11 on päivän ensimmäinen ateriani. Etäpäivänä kokkaan tai tilaan noutoruokaa. Toimistopäivinä syön henkilöstöravintolassa. Lounaani koostuu pääosin proteiinista ja kasviksista, mutta mukaan mahtuu myös hiilareita.

Kokoonnumme perheenä kello viisi päivälliselle, kun pojat ovat kotiutuneet päiväkodista. Minun puolestani syömisellä ei olisi kiire, sillä olen syönyt kolmen maissa välipalaa; rahkaa tai jugurttia ja hedelmää. Tosin välipala tahtoo usein unohtua, sillä lounas pitää pitkään nälkää.

Teen päivälliselle ruokia, joista lapset pitävät, kuten tofuwokkeja, kalaa ja perunoita sekä keittoja. Mustapapupihvit, linssilasagne ja tacot ovat koko perheen lemppareita. Lihaa emme syö lainkaan.

Jos päivällinen viivästyy, jätän iltapalan väliin. Muuten voin syödä seitsemän maissa poikien kaverina voileivän. Mieheni on hurahtanut hapanjuurileivontaan ja hemmottelee meitä usein tuoreella leivällä.”

”Olen entistä energisempi”

”Seurasin pätkäpaastoilijana miestäni. Hän muutti ateriarytmiään kaksi vuotta sitten ja jätti iltasyömisen. Se jäi minultakin, sillä tuntui tylsältä mussuttaa yksin telkkarin ääressä. Illanviettoon liittyvät karkit ja sipsit katosivat ruokavaliosta, ja ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi. Kun iltasyöminen jäi, ehkä yllättäen minulla ei ollut aamullakaan nälkä.

Pätkäpaastoon siirtyminen sujui helposti. En koe, että olisin joutunut luopumaan sen takia mistään, päinvastoin. Pätkäpaastolla painoni ei pääse nousemaan. Olen entistä energisempi ja liikun enemmän. Voin polkea illalla crosstraineria ja käydä aamulla kävelemässä ennen työpalaveria. Aiemmin sopivan hetken löytäminen liikuntaan oli vaikeampaa, kun vatsassa oli koko ajan liian täysi olo.

En noudata pätkäpaastoa fanaattisesti, eivätkä ruoka-aikani ole kiveen hakattuja. Jos syön työkavereiden kanssa ulkona myöhäisen illallisen, siirrän seuraavan päivän lounasta. Lauantaisin pidän pätkäpaastosta vapaata ja vietän mieheni kanssa leffailtaa, johon kuuluvat nachot ja guacamole. Sunnuntaiaamun aloitamme brunssilla, ja illalla olen syömisissäni jo arkirytmissä.”

Lue myös: Jos nukahtaminen on vaikeaa, voi syy löytyä suolistosta – kokeile helppoa 12 tunnin pätkäpaastoa

Lue myös: Näin eri hittidieetit vaikuttavat suolistosi hyvinvointiin: Ketogeeninen ruokavalio vähentää mikrobien monimuotoisuutta, mutta pätkäpaasto voi parantaa suoliston toimintaa

X