yliliikkuvat nivelet
Yliliikkuvat nivelet ovat liikeradoiltaan normaalia laajemmat.
Terveys

Yliliikkuvat nivelet: näin tunnistat, onko sinulla yliojentuvat nivelet ja onko se haitallista

Jotta yliliikkuvat nivelet luokitellaan haitaksi tai sairaudeksi, yhden tärkeän kriteerin on täytyttävä. Suurimmassa osassa tapauksia yliliikkuvuus on ominaisuus, ei sairaus.
Teksti: Anna Ferrante Kuvat: iStock

Yliliikkuvat nivelet on geneettinen sidekudoksen joustavuuden ominaisuus, joka ilmenee nivelten yliojentumisena. Suurimmalla osalla ihmisistä nivelsiteet ja muut sidekudokset estävät nivelen yliojentumisen, ja liike pysähtyy ajoissa.

Yliliikkuvilla ihmisillä nivelten liikerata on laajempi, jolloin esimerkiksi pikkurilli saattaa ojentua kohti kämmenselkää, peukalo lähelle rannetta ja polvet taipua mutkalle taaksepäin. Myös kämmenten saaminen kokonaan lattiaan vartalon eteentaivutuksessa voi kertoa yliliikkuvuudesta.

Yliliikkuvat nivelet on noin kymmenellä prosentilla suomalaisista

Yliliikkuvat nivelet – arkikielessä yliojentuvat nivelet – on Reumaliiton mukaan noin kymmenellä prosentilla suomalaisista. Naisilla yliliikkuvuus on hieman yleisempää kuin miehillä.

Useimmille yliliikkuville ominaisuus ei aiheuta mitään haittaa, eikä yliliikkuvuudesta sinänsä tarvitsekaan olla millään lailla huolissaan.

– Yliliikkuvuus on ominaisuus, ei sairaus, painottaa fysioterapeutti Joonas Putti.

Pienelle osalle yliliikkuvuudesta tulee kuitenkin arkea haittaava ja haitallinen piirre, jopa sairaus. Selkeänä merkkinä on kipu:

– Useimmilla kipua tuntevilla kipu ilmenee ääriasennoissa eli yliliikkuvuusalueella, mutta ajan myötä särky voi laajentua ja tuntua myös tavallisimmilla liikelaajuuksilla.

Yleisintä on kipu, joka paikallistuu lonkkaan, polveen, olkapäähän, ranteeseen tai selkään. Myös nyrjähtelytaipumus voi olla merkki siitä, että on haitallisen yliliikkuvat nivelet.

Yliliikkuvuus voi ilmetä myös käsivarren yliojentumisena.

Yliliikkuvat nivelet on hyvä ottaa huomioon arjessa ja liikunnassa

Yliliikkuvuuden toteamiseen käytetään kansainvälistä Beightonin kriteeristöä, jossa eri nivelten taipumista pisteytetään. Yksittäisten nivelten yliojentuminen ei tarkoita diagnoosia, vaan se tehdään aina ammattilaisen vastaanotolla kokonaisuuden pohjalta.

Nivel tai nikamat Yliliikkuva…
pikkusormi taipuu kämmenselkään suorassa kulmassa tai pidemmälle
peukalo taipuu kiinni kyynärvarteen, kun käsivarsi on suora
kyynärpää taipuu yli, ainakin 10 asteen kulmaan
polvi taipuu yli, ainakin 10 asteen kulmaan
selkäranka saa kämmenet kiinni lattiaan suorilta jaloilta

Jos yliliikkuvuus todetaan ja jos potilas valittaa kipua, lääkärin vastaanotolla ensin suljetaan pois muut syyt ja sairaudet kuten reuma. Sen jälkeen diagnoosiksi voidaan antaa yliliikkuvuuskirjon oireyhtymä tai hypermobiili EDS (joukko perinnöllisiä tukikudosten sairauksia).

Vaikka kipua ei olisikaan, taipumus yliliikkuvuuteen on kuitenkin hyvä ottaa huomioon arjessa, liikunnassa ja elämässä. Notkeuteen tottunut ei välttämättä edes huomaa yliojennusta, jolloin siitä tulee helposti jatkuvaa. Tällöin riski nivelten ja lihasten ylikuormittumiseen ja sitä myötä kiputiloihin kasvaa.

Yliliikkuvien nivelten aiheuttamien ongelmien ennaltaehkäisy on hyvä aloittaa siinä vaiheessa, kun tiedostaa olevansa yliliikkuva.

– Jos nivelten liikerata jatkuvasti ja toistuvasti menee yli, niveltä ympäröivät tukilihakset joutuvat koville, Putti kuvaa.

Tällöin voi käydä niin, että lihakset ajan myötä menevät yksipuolisesta ja kuormittavasta käytöstä jumiin – sama mikä pätee mihin tahansa kuormittavaan ja yksipuoliseen lihasten käyttöön. Moni kireitä lihaksia valittava asiakas fysioterapeutin vastaanotolla on yllättynyt kuullessaan, että jopa noidannuolen ja jännitysniskan tai -päänsäryn tapaisten lihasjumien taustalla voivatkin olla yliliikkuvat nivelet.

Venyttelyt vähemmälle, lihaskuntoa tilalle

Mikä sitten avuksi yliliikkuvuuden aiheuttamiin lihasjumeihin? Auttaisiko venyttely? Sitä asiantuntija ei varauksetta suosittele.

– Venyttely sinänsä ei ole yliliikkuville ihmisille kiellettyä, mutta sen tulisi olla tietoista, ohjattua ja harkittua, Putti mainitsee.

Pitkiä ääriasentojen venyttelyjä hän ei suosittele.

– Yliliikkuvat ihmiset usein mielellään tekevät juuri näitä pitkiä staattisia venyttelyjä, koska huomaavat niihin hyvin taipuvansa. Ne kannattaa kuitenkin jättää vähemmälle.

Venyttelyjen sijaan Putti suosittelee yliliikkuvaisille kehon vakautta ja lihaskuntoa kokonaisvaltaisesti parantavia harjoitteita, kuten kuntosali- ja tasapainoharjoittelua.

Kaikki sellainen liikunta ja liikkuminen, joka tukee koordinaatiota ja kehon hahmottamista, on erityisen hyvästä, kun ongelmana on yliliikkuvat nivelet. Hyvä lihaskunto ja kehonhallinta on yliojentuville nivelille loistavaa tukihoitoa ja ennaltaehkäisee monia ajan myötä mahdollisesti seuraavia ongelmia.

– Hyviä lajeja yliliikkuville lihaskunnon ja -tasapainon kehittämiseen ovat muun muassa tai chi, jooga ja pilates, sanoo fysioterapeutti Joonas Putti.

Geneettistä alttiutta yliliikkuvuudelle ei paraskaan lihaskunto poista, mutta se on kuitenkin tehokas ja itse asiassa ainoa keino, jolla yliliikkuvuuden anatomiaan voi vaikuttaa. Lihaskuntoharjoittelu vahvistaa niveliä tukevia sidekudosrakenteita eli lihasten lisäksi myös nivelsiteitä.

– Haluan tässä painottaa ympäristöä perimän yli, eli omalla käyttäytymisellä voi hyvin paljon vaikuttaa tulevaisuuteensa ja siihen, miten paljon yliliikkuvuus ongelmia aiheuttaa vai aiheuttaako ollenkaan. Kun sidekudosrakenne on hyvässä kunnossa, on helpompi hallita kehon ja samalla myös nivelten liikkeitä, Putti vinkkaa.

Yliliikkuvuus helpottuu usein iän myötä

Varsinkin jos yliliikkuvat nivelet ovat aiheuttaneet vaivaa mutta myös muuten, asiantuntija suosittelee yliliikkuvuutta itsessään tunnistaville lihaskuntoharjoitteiden aloittamista ammattilaisen valvonnassa. Huolimattomasti tai summittaisesti valitut ja tehdyt liikkeet voivat olla tehottomia ja jopa haitallisia.

Hyvä idea on tehdä alkukartoitus tilanteesta lääkärillä tai fysioterapeutilla ja tilanteen mukaan myös sulkea pois nivelten yliliikkuvuutta ja kipuja aiheuttavia vakavampia syitä ja sairauksia. Varsinkin jos kivut ovat kovia ja pitkään jatkuneita tai on nyrjähtelytaipumusta, tsekkaus ammattilaisen vastaanotolla on ehdottoman suositeltavaa.

Yliliikkuvuus yleensä helpottaa iän myötä, sillä nivelten liikeradat luonnostaan vähenevät ihmisen vanhetessa. Ikääntymisen varaan ei asiaa kuitenkaan kannata jättää, sillä nivelten yliojennuksen aiheuttama nivelrikko voi kehittyä jo nuorella iällä.

Lue myös:

Näihin asioihin fyysisessä kunnossa kannattaa panostaa eri ikäisenä – monia iän tuomia vaivoja ja sairauksia voi ehkäistä liikkumalla oikein

Auttaako polvikipuun liike vai lepo? Asiantuntija kertoo yleisimmät polvikipujen syyt ja milloin tarvitaan lääkäriä

X