soijarouhe
Soijarouhe on edullinen proteiinilisä lähes ruokaan kuin ruokaan.
Ruokajutut

Soijarouhe on pihin ruoanlaittajan luottovalinta – helpolla kikalla siitä saa oikeasti maukasta

Soijarouhe on edullinen, monikäyttöinen ja pitkään kaapissa hyvänä säilyvä tuote. Siitä on helppo tehdä kaikki tutut kotiruoat makaronilaatikosta kastikkeisiin ja tacojen täytteistä lasagneen.
Teksti: Hanna Kuusisalo Kuvat: OM-arkisto

Soijarouhe on arjen tuttu ja luotettava konkari, joka pesee uudet kasviproteiinivalmisteet mennen tullen niin käyttömahdollisuuksiensa kuin hintansakin puolesta. Kokosimme vinkit soijarouheen käyttöön ja arjen parhaat luottoreseptit.

Lue myös: Tunnetko jo quornin, tempen ja nyhtökauran? Kokosimme vinkit yleisimpien kasviproteiinivalmisteiden käyttöön ja valmistukseen

Soijarouhe valmistetaan soijapavuista kylmäpuristamalla. Se on pitkään ollut erityisesti vegaanien suosima proteiininlähde, mutta sekasyöjänkin kannattaa kannattaa tutustua siihen tarkemmin.

Soijarouhe säilyy pitkään hyvänä, ja resepti jos toinenkin on helppo tuunata kasvisversioksi sen avulla.

Mikä parasta, pussillinen soijarouhetta ei maksa muutamaa euroa enempää ja siitä riittää moneen ateriaan.

Soijarouhe – näin valitset oikean

Saatavilla on sekä tummaa että vaaleaa soijarouhetta. Tumma soijarouhe on värjätty sokerikulöörillä, muuten se ei juuri eroa vaaleasta esimerkiksi makunsa, käyttötapansa tai ominaisuuksiensa puolesta.

Soijarouhetta löytyy pienimpienkin markettien valikoimista. Sitä on tarjolla useaa merkkiä, myös luomua. Luomusoijarouheet valmistetaan hieman eri tavoin kuin ei-luomut, ja niiden suutuntuma on siksi hieman erilainen. Kannattaa kokeilla eri merkkejä ja etsiä niistä oma suosikki.

Soijarouhe on loistava proteiinin lähde, joka sisältää kaikki ihmiselle välttämättömät aminohapot. Desilitra soijarouhetta painaa noin 35 grammaa ja sisältää noin 17 grammaa proteiinia, mutta vain vähän rasvaa.

Näin soijarouhe saa parhaiten makua

Soijarouhe itsessään on jokseenkin valjun ja tylsän makuista. Se kuitenkin imee makuja hyvin itseensä ja taipuu siten moneen ruokaan.

Soijarouhe on nopea käyttää ja siksi monen suosikki. Ohjeissa tai pakkauksen kyljessä neuvotaan usein liottamaan soijarouhe kasvisliemessä, mutta parhaiten soijarouheeseen saa makua paistamalla sitä kuivana.

Kuumenna pannulla reilu loraus öljyä ja lisää joukkoon pari desilitraa soijarouhetta ja paista hetken aikaa. Varo, ettei soijarouhe pala.

Lisää joukkoon pari ruokalusikallista soijakastiketta ja desilitra tai kaksi vettä pienissä erissä niin, että edellinen vesitikka on imeytynyt soijarouheeseen. Soijarouhe on valmis, kun kaikki vesi on imeytynyt.

Voit mainiosti käyttää soijarouheen maustamiseen mieleisiäsi mausteita, kuten paprikajauhetta tai vaikkapa jauhelihamaustetta. Lisää mausteet pannulle ennen veden lisäämistä.

Samaan aikaan soijarouheen kanssa voi paistaa myös sipulia.

Keittoihin tai kastikkeisiin soijarouheen voi lisätä myös ilman erillistä turvottamista tai kypsentämistä. Näin se myös imee itseensä makuja keiton liemestä tai kastikkeesta. Tarkkaile nesteen määrää, sillä rouhe imaisee osan liemestä.

Soijarouhetta voi syödä myös jogurttien tai puuron päällä sellaisenaan eli kuivana, jos se vain itselle maistuu.

Jauhelihan korvaaminen soijarouheella

Soijarouhe sopii melkein kaikkeen, mihin tavallisesti käyttäisit jauhelihaa, kuten makaronilaatikkoon, pizzaan, tacojen täytteeksi, lasagneen, bolognesekastikkeeseen ja pyöryköihin.

Kaksi desilitraa eli 70 grammaa soijarouhetta vastaa 400 gramman paketillista jauhelihaa. Pussillisesta soijarouhetta saa noin seitsemän jauhelihapakettia vastaavaa annosta.

Jos soijarouheen maku tai koostumus tuntuu alkuun vieraalta, voit korvata osan, esimerkiksi puolet jauhelihasta, soijarouheella. Kun rouheen paistaa lihan kanssa yhtä aikaa, lihasta irtoava rasva mehevöittää ja maustaa soijarouhetta.

Mihin soijarouhetta voi käyttää?

Soijarouhe sopii rakenteensa, makunsa ja ulkonäkönsä puolesta loistavasti arjen tuttuihin kotiruokiin. Mausteita vaihtamalla soijarouheesta saa kokattua hyvin monenlaisia ruokia.

Tee esimerkiksi arjen luottopakki eli makaronilaatikko soijarouheesta. Kun vaihdat myös munamaidon kaurajuomaan, on ruoka täysin vegaaninen.

Chili sin carne tehdään jauhelihan sijaan soijarouheesta. Kasvisversio klassikosta on edullisempi kuin alkuperäinen ja ihan yhtä hyvää. Pavuilla tukevoitettua ja ronskeilla mausteilla höystettyä chili sin carnea voi nauttia riisin kera tai lusikoida myös tortillojen ja tacojen täytteeksi. Ihanan naposteluruoan siitä saa nachojen kera tarjottuna.

Tai sujauta soijarouhetta kaalilaatikon tai –padan sekaan. Kaalista, riisistä ja soijarouheesta valmistettuna kyseessä on todellista arjen budjettiruokaa.

Katso myös Kotiliesi.fi:  Kuivatut pavut sopivat myös herkkävatsaiselle – näin käsittelet ja keität pavut oikein

X