Itsetuntemus

Monet meditoivat ja hehkuttavat sen vaikutuksia – miksi? ”Mielenhallintataidot voivat tehdä meistä miellyttävämmän ihmisen ja kumppanin”

Moni kaipaa levollisuutta elämäänsä, mutta paahtaa silti pysähtymättä menemään. Voisiko julkkisten hehkuttama meditaatio auttaa sisäisen rauhan löytämisessä, vai onko siitä mihinkään?
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: iStock

Meditaatio muutti elämäni.” ”Olen entistä onnellisempi.” ”Päivittäinen meditaatio on säästänyt minut burnoutilta.” Nykyään tuntuu, että monet meditoivat ja hehkuttavat sen vaikutuksia. Miksi ihmeessä?

– Vaikka elämän ulkoiset puitteet olisivat kunnossa, ihmisen sisällä voi olla rauhaton tai tyhjä tunne, ja se voi tulla kenelle tahansa, meditaatio-opettaja Mia Jokiniva aloittaa.

Moni havahtuu tyhjään tunteeseen silloin, kun elämän rakennuspalikat alkavat olla kohdillaan. On perhe ja oma asunto, työpaikka ja harrastuksia – asioita, joiden pitäisi tehdä onnelliseksi. Silti todellinen onni on jäänyt saavuttamatta. Materiaalinen maailma ei tarjonnutkaan kaikkea tyydytystä, ja ihminen alkaa kaivata elämäänsä jotain syvempää.

– Meditaatio vastaa hyvin tähän kaipuuseen ja tyytyväisyyden löytymiseen niiden puitteiden keskellä, joissa ihminen juuri nyt elää – vaikka se tarkoittaisi kärsimystäkin, Jokiniva sanoo.

Meditaatio voi ohjata kohti omien arvojen mukaista elämää

Meditaatio on mielenhallintataito. Se on syvällistä itsetutkiskelua, tapa lisätä itsetuntemusta ja tutustua oman mielen toimintaan. Se voi ohjata kohti omien arvojen mukaista elämää. Se auttaa huomaamaan, etteivät ulkoiset asiat tuo, mutta eivät myöskään estä onnea.

– Meditaatio voi auttaa löytämään tasapainon ulkoisten asioiden ja oman mielen välillä. Se voi tuoda sisäisen rauhan.

Osa ihmisistä hakee meditaation avulla toisenlaista rauhaa. Heille meditaatio on työkalu, jonka avulla kestää kiireistä arkea.

– Meditaatio lisää sietokykyä kuormittavia asioita kohtaan ja auttaa rauhoittumaan, jolloin se huoltaa aivoja. Ellei aivoille tarjota mahdollisuutta lepoon, ne eivät lepää valveilla lainkaan, psykologi Outi Pikkuoksa sanoo.

Elleivät aivot saa levätä tarpeeksi, pinna kiristyy ja ihminen alkaa reagoida asioihin turhan voimakkaasti.

– Stressaantuneella aivojen soluarkkitehtuuri muuttuu. Tietyt hermosoluyhteydet heikkenevät ja tietyt voimistuvat. Meditaa­tiolla voi korjata näitä yhteyksiä, Pikkuoksa kertoo.

Mielenhallintataidot lisäävät psyykkistä joustavuutta ja itsehillintää

Mielen harjoittaminen aktivoi aivoissa aluei­ta, jotka vaikuttavat muun muassa tunteiden säätelyyn, käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen. Nämä alueet ohjaavat meitä esimerkiksi suhteuttamaan asioita ja tulkitsemaan niitä tietyllä tavalla.

– Mieli tekee jatkuvasti tulkinnoissaan virheitä, jotka vaikuttavat toimintaamme ei-toivotulla tavalla. Mielenhallintataidoilla mieltä voi harjoittaa tekemään oman hyvinvoinnin ja ihmissuhteiden kannalta parempia päätelmiä.

Meditoinnilla voi vaikuttaa siihen, miten tulkitsee oman kehon viestejä. Se vaimentaa aivoissa hermoyhteyksiä, jotka viestivät epätodellisesta vaarasta ja herättävät turhaa pelkoa. Huolestuneisuuden ja ahdistuksen tunteet lievenevät. Olosta tulee entistä levollisempi.

– Mielenhallintataidot voivat tehdä meistä miellyttävämmän ihmisen ja kumppanin. Ne lisäävät psyykkistä joustavuutta ja itsehillintää, jolloin ihminen ei lähde mukaan kaikkiin tunnereaktioihin.

”Mielenhallintataidot voivat tehdä meistä miellyttävämmän ihmisen ja kumppanin. Ne lisäävät psyykkistä joustavuutta ja itsehillintää, jolloin ihminen ei lähde mukaan kaikkiin tunnereaktioihin.”

Kun ärsytyskynnys kasvaa, ei myöskään ota asioita niin henkilökohtaisesti. Ymmärrys toisen ihmisen näkemyksiä kohtaan lisääntyy.

– Omaan mieleen hiljentyminen nostaa vaikeat asiat pintaan. Niiden kohtaaminen voi aiheuttaa liian suuren ahdistuksen mieleltään hauraalle ihmiselle, ja tällöin mieleen on hyvä tutustua ammattilaisen ohjauksessa, Pikkuoksa sanoo.

Meditaation hyödyt – jo muutaman minuutin harjoitus tuo tuloksia

Jo muutaman minuutin meditaatioharjoituksella saa aikaan hyviä vaikutuksia.

– Aivot ovat vähään tyytyväisiä. Niiden meditaatiosta saama hyöty ei lisäänny, kun aika pitenee yli 20 minuutin, Pikkuoksa kertoo.

Hyödyt tulevat, jos jaksaa harjoitella säännöllisesti. Käyttämättä jääneet hermosoluyhteydet heikkenevät, jos ylläpitävä treeni jää tekemättä. Siksi on parempi tehdä joka päivä yksi lyhyt harjoitus kuin kerran viikossa tunnin mittainen treeni.

– Jo lyhyt, puhelinsovelluksen ohjaama meditaatiohetki näkyy aivoissa hyvällä tavalla, Jokiniva sanoo.

Aamulla meditointi valmistaa mieltä tulevaan päivään. Illalla se auttaa purkamaan kertynyttä stressiä ja helpottaa unen tuloa. Oli meditaatioon varattu aika mikä tahansa, se kannattaa pitää suhteellisen säännöllisenä.

– Jos meditaatio on mieluisaa, mieli alkaa pian odottaa omaa hetkeään. Siksi alussa ei kannata pakottaa itseään liian tiukoilla tavoitteilla, Jokiniva neuvoo.

Matkalla minään – 4 meditaatioharjoitusta

Mielenhallintamenetelmille yhteistä on taito olla läsnä hetkessä. Mitä vähemmän ympärillä on ärsykkeitä, sitä helpompi on keskittyä. Hakeudu siis hiljaisuuteen. Mene metsään, suuntaa saunan lauteille.

Kun harjoitukset alkavat tuntua helpoilta, lisää haastetta ja astu arkiympyröihin. Tavoitteena on rauhoittaa oma mieli häiriöistä piittaamatta. Vaikka seinän takana tehdään remonttia, sinä olet tyyni. Kokeile näitä harjoituksia.

1. Keskity hengitykseesi

Laita kello soimaan viiden minuutin päähän ja keskity tuo aika hengitykseesi. Hengitä nenän kautta sisään. Tunne, kuinka ilma virtaa nieluun ja sieltä keuhkoihin. Huomaa, kuinka rintakehä nousee ja vatsa laajenee. Pian ilma nousee ylöspäin ja sinä hengität ulos.

2. Lepää havainnoissasi saunassa

Istu mukavaan asentoon. Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Salli ympäristön läsnäolo sellaisena kuin se on. Kiuas sihisee, lämpö tekee ihosta nihkeän. Anna havaintojesi tulla ja mennä, kokeile olla reagoimatta niihin: hikipisara saa kutittaa otsalla. Hengitä rauhassa ja lepää havainnoissasi viiden minuutin ajan.

3. Toista mantraa

Valitse jokin olotila tai ominaisuus, jota haluaisit lisätä itsessäsi. Sanoita se yhdellä, kahdella sanalla, kuten ”olen rauhallinen”. Sulje silmät. Toistele mantraa mielessäsi rauhalliseen tahtiin, jokaisella hitaalla uloshengityksellä.

4. Treenaa mielen kohdistamista

Ota läheltäsi kohde, johon kiinnität huomiosi. Se voi olla vaikka silmiesi korkeudella olevan taulun yksityiskohta. Pidä ajatuksesi kohteessa. Mieli lähtee harhailemaan ja koettaa tarjota muuta ajateltavaa. Palauta se lempeästi kohteeseen. Jatka näin viiden minuutin ajan.

Harjoitukset laati meditaatio-opettaja Mia Jokiniva

Juttu on julkaistu Anna-lehdessä 33/2020.

X