Laihdutus 8.8.2017

Pudota painoa ayurvedan keinoin – eroon liikakiloista ilman tiukkaa dieettiä

Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock
Listasimme seitsemän ayurvedan oppia, jotka auttavat pudottamaan ylimääräisiä kiloja. Ayurvedan mukaan paino putoaa kuin itsestään, kun ihminen muun muassa nukkuu riittävästi, syö tukevan lounaan ja harrastaa liikuntaa jo aamusta.

Ayurveda, suomennettuna ”elämän tiede”, tähtää siihen, että ihminen saisi elää terveen, pitkän ja onnellisen elämän. Kyseessä on tuhansia vuosia vanha luontaislääketiede, joka suhtautuu terveyteen kokonaisvaltaisesti.

Ayurvedan mukaan ihminen voi hyvin, kun hänen fysiologiaansa hallitsevat doshat ovat tasapainossa. Keskeisissä rooleissa ovat ruokavalio, liikunta ja lepo. Kun nämä asiat otetaan huomioon, ihminen voi hyvin niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Myös paino putoaa optimaaliseen tasoon kuin itsestään, kun elintavoissa noudatetaan tietenlaisia periaatteita.

Listasimme seitsemän ayurvedan oppia, jotka auttavat karistamaan liikakiloja – ja mikä parasta: ilman tiukkaa dieettiä tai kaloreiden laskemista.

Nuku joka yö 8 tuntia

Univaje altistaa lihomiselle ja tekee painonhallinnasta vaikeaa. Unen puute vaikuttaa hormonitoimintaan ja kiihdyttää nälkähormoni greliinin ja vähentää kylläisyyshormoni leptiinin eritystä. Näin ruokahalu lisääntyy, mutta ruoasta ei tule yhtä helposti kylläiseksi kuin normaalisti.

Aikuiselle riittävä unen määrä on noin 7-8 tuntia yössä. Ayurvedan mukaan unen määrän lisäksi myös unen ajoitus on hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Kun uni on harmoniassa auringon rytmin kanssa, se on kaikista levollisinta. Nukkumaan kannattaa mennä illalla kello 22 ja aamulla herätä kello 6.

Lähde heti aamusta liikkeelle

Ayurvedan mukaan aamulla kello 6–10 ihmistä hallitsee kapha-dosha, joka ilmentää veden ja maan elementtejä. Kapha tekee olosta helposti raskaan ja väsyneen. Jotta liiallinen kaphan vaikutus vähenee, kannattaa heti aamusta lähteä liikkeelle ja esimerkiksi joogata, lenkkeillä tai pyöräillä. Näin olosta tulee kevyempi ja päivä lähtee käyntiin hyvällä energialla.

Pidä kiinni ruokarytmistä

Säännöllinen ruokarytmi tukee painonhallintaa ja auttaa kehoa polttamaan rasvaa. Ayurvedan oppien mukaan ylimääräisiä välipaloja aterioiden välissä kannatta välttää. Jos napostelun himo kuitenkin iskee, kannattaa esimerkiksi syödä jokin hedelmä.

Vietä iltapäivällä rentouttava hetki

Terveellisten ruokailutottumusten unohtaminen ja herkkuihin sortuminen on tyypillistä erityisesti iltapäivisin. Ayurvedan mukaan elämme kello 14–18 vata-aikaa. Vata on ilman, keveyden ja liikkeen elementti ja jos se ei ole tasapainossa, olo on helposti levoton ja mieliteot ottavat itsestä vallan.

Vatasta voi huolehtia viettämällä iltapäivällä rauhallisen ja rentouttavan hetken. Pidä 10 minuutin tauko ja tee joogavenytyksiä tai rauhoita itsesi hengitysharjoituksilla.

Syö tukeva lounas ja kevyt illallinen

Ayurvedan mukaan luonto ja ihminen ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa. Kun aurinko on korkeimmillaan, ruoansulatus on tehokkaimmillaan. Tämän vuoksi lounaan tulisi olla päivän suurin ateria. Se kannattaa nauttia kello 12–14. Erilaiset padat ja ravinteikkaat keitot sopivat hyvin lounaaksi.

Auringon laskiessa ihmisen ruoansulatus puolestaan hidastuu. Päivällinen kannattaakin pitää kevyenä ja helposti sulavana. Sopivia ruokia päivälliseksi ovat esimerkiksi höyrytetyt kasvikset tai misokeitto.

Päivällinen tulisi nauttia viimeistään kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa, mielellään ennen kello seitsemää. Jos sänkyyn kaadutaan täydella vatsalla, ruoansulatus kärsii ja olo on seuraavana päivänä laiska ja turvonnut.

Sisällytä 6 makua joka aterialle

Ayurveda luokittelee ruoat kuuden maun perusteella. Jokaista makua tulisi olla edes pieni määrä jokaisella aterialla, jotta ruoansulatus ja ruokahalu pysyvät tasapainossa.

Makeisiin ruokiin kuuluvat mm. makeat hedelmät, pähkinät, linssit, viljat ja maitotuotteet. Ne antavat ihmiselle energiaa.

Happamiin ruokiin kuuluvat mm. sitrushedelmät ja pikkelöidyt tai hapatetut ruoat, kuten jogurtti ja hapankaali. Happamat ruoat puhdistavat kehoa.

Suolaisiin ruokiin kuuluvat mm. merilevä, kala ja merisuola. Suola stimuloi ruoansulastusta ja ravintoaineiden imeytymistä.

Pistäviin  ruokiin kuuluvat mm. pippurit, inkivääri, sipuli, valkosipuli ja monet mausteet. Ne avaavat hengitysteitä ja piristävät aineenvaihduntaa.

Kitkeriin ruokiin kuuluvat mm. tummanvihreät lehtikasvikset ja vihannekset, kahvi ja kaakao. Kitkerien ruokien tehtävä on puhdistaa kehoa.

Karvaisiin ruokiin kuuluvat vihreä tee, granaattiomena, viinirypäleet ja kikherneet. Ne kuivattavat suuta, vähentävät kehon kuumuutta ja rauhoittavat tulehdusta.

Syö ruokia, jotka tasapainottavat kehotyyppiäsi

Testaa, mitä kehotyyppiä itse edustat ja millainen ruoka doshasi mukaan sopii sinulle parhaiten. Vata-doshan kannattaa suosia lämpimiä ja ravitsevia ruokia, pitta-doshan kylmiä ja kuivia ruokia ja kapha-doshan kevyitä ja lämpimiä ruokia.

Lähteet: Ayurveda College, Chopra, VPK by Maharishi Ayurveda, Yoga Journal

Lue myös:

Tällaista ruokaa juuri sinun kannattaisi ayurvedan mukaan syödä – 3 ruokavaliota eri kehotyypeille

Laihdu jopa 10 kiloa ruokarytmin muutoksella – säännöllinen ruokarytmi tukee painonhallintaa ja aineenvaihduntaa

Dieetitön dieetti – Laihdu laihduttamatta

50:50-dieetti ei kiellä pizzaa tai herkuttelua: ”6 kiloa katosi ilman, että olisin laihduttanut päivääkään”

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi