Laihdutus

Tämän takia ei kannata olla liian hyvä laihduttaja – nälkävelka lisää ahmimishimoa

Vaikka tiedät konstit, joilla ylimääräiset kilot lähtevät nopeasti, laihdutuksessa ei kannata olla hikari. Voit aiheuttaa itsellesi nälkävelan, jolloin kilot tulevat takaisin – korkojen kera.

16.1.2019 Teksti: Sari Hannikainen Kuvat: iStock

Suunnitteletko laihdutusta? Tiukkaa rutistusta, jolloin ensin syödään vähän ja pudotetaan kiloja ja sen jälkeen toivotaan, että tulokset pysyvät normaalissakin arjessa?

Ei ihme, jos suunnittelet, sillä ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan suurin osa meistä yrittää hallita painoaan tällaisella taktiikalla. Hänen mielestään taktiikka on kehno.

– Se on hankala tehtävä, sillä keho ei toimi niin, Patrik sanoo.

Hän kertoo syyt siihen, miksi hidas painonpudottaminen on paljon taidokkaampaa ja viime kädessä tuloksellisempaa.

1. Nälkävelka tuo kilot takaisin

Tutkimuksissa on nähtävissä, että jos laihduttaa liian nopeasti lihasmassaa menettäen, keho ei hyväksy sitä ja alkaa vaatia takaisin menettämiään. Patrik kutsuu prosessia nälkävelaksi.

Mitä nopeammin ja pienemmällä energiamäärällä laihtuu, sitä varmemmin kehosta häviää myös lihasmassaa. Kun lihasmassaa häviää, keho lähtee vastaiskuun. Se haluaa lihakset takaisin.

Nälkävelka tuntuu kehossa esimerkiksi jatkuvana näläntunteena, makeanmielitekona ja ahmimishimona. Näitä tuntemuksia sammuttaakseen ihminen alkaa yleensä syödä taas enemmän. Lihasmassan kerääminen kestää kauemmin kuin sen menettäminen. Sen takia käy niin, että nopeasti laihdutetut kilot tulevat takaisin korkojen kera eli painoa on lopulta enemmän kuin sitä oli ennen laihdutusta.

Laihduttaminen voi onnistua myös ilman nälkävelkaa. Keho antaa ihmisen syödä hieman kulutustaan vähemmän, jolloin paino putoaa hitaammin, mutta ilman rajua takapakkia. Mitä enemmän ylipainoa on, sitä nopeammin keho antaa laihtua ilman ongelmia jonkin aikaa, mutta pitemmän päälle esimerkiksi kilo viikossa -laihtumistahti on useimmiten ongelma. Puoli kiloa viikossa -tahtikin voi tuoda ongelmia, jos ylipainoa on vain lievästi.

Kaikki haluavat laihtua nopeasti, mutta aina se ei kannata. Sopivaan tahtiin pääsee, kun keskittyy tekemään itselleen mieluisia asioita laadukkaammin: nukkuu riittävästi, tavoittelee virkeää arkitilaa, syö tasaisesti ja laadukkaasti, lisää aterioilleen kasviksia ja miettii itselleen sopivia tapoja olla aktiivinen. Joustavia elintapoja on helppo jatkaa vuosien ajan.

Lue myös: Laske oma painoindeksisi – laskurimme kertoo, onko sinulla ylipainoa ja mitä tuloksesi tarkoittaa

2. Painonhallinta hallitsee liikaa elämää

Laihduttamisesta saa välillistä nautintoa: tulee hyvä mieli, kun paino putoaa ja saa nopeita tuloksia. Se tarkoittaa yleensä sitä, että itseään joutuu rajoittamaan sen suhteen, mitä saa syödä, miten paljon ja kuinka usein. Mielitekoja painetaan alas itsekurilla. Painontarkkailusta tulee helposti hallitseva osa elämää, ja omaa olemista määritellään painon ja lihomisen pelon kautta.

Pidemmän päälle tämä voi johtaa siihen, että elämästä katoaa nautinto. Laihduttaminen ja painonhallinta on myös mahdollista toteuttaa siten, että ne eivät vie voimavaroja elämän muilta osa-alueilta.

Kun satsaa elintapamuutoksessa nukkumiseen, jaksamiseen ja stressinhallintaan, elämästä tulee paljon mielekkäämpää. Painonhallinta helpottuu ohessa, ja silloin se on vakaalle, omaa jaksamista tukevalle pohjalle rakennettua toimintaa. Joustavampien elämäntapojen opettelu vie aikaa, eikä se tapahdu pikakuureilla.

Joustava ote tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ruokavalio ei rakennu kieltojen varaan. Jos jaksamisen perusasiat ovat kunnossa ja ruokailurytmi on sellainen, että saa riittävästi hyvää, itselle mieluisaa ja terveellistä ravintoa tarpeeksi usein, pulla silloin tällöin ei kaada painonhallintaa.

3. Tiukka laihdutuskuuri voi olla lähtölaukaus ahmimiskohtauksille

Jos on päättänyt laihtua paljon ja nopeasti, se tarkoittaa yleensä isoa liikuntamäärää yhdistettynä niukkakaloriseen, tiukkaan ruokavalioon. Kun liikuntaa on paljon ja syömisnaru on kireällä, nälkä alkaa kasautua vastaiskuiksi, mikä tarkoittaa sitä, että on altis syömiskohtauksille ja makeanmieliteoille. Toistuessaan ne nostavat painoa rajustikin lyhyessä ajassa.

Vaikka tiukka kuuri voi aluksi olla hallinnassa, pitemmän päälle se voi olla alkua makeanhimon ja ahmimiskäyttäytymisen kehittymiselle. Makeanhimoisen ja ahmimiskäyttäytymiseen taipuvaisen henkilön painokäyrä on yleensä laihdutuskuureista huolimatta nouseva, eli painoa kertyy pikkuhiljaa lisää ja lisää.

Ahmimiskohtauksia ja makeanmielitekoja hillitsee painonpudotuksen aikana esimerkiksi se, että saa ravintoa riittävästi ja riittävän usein, eli että ateriarytmitys on kunnossa. Se tarkoittaa sitä, että painonpudottajankin on järkevää syödä joka päivä kunnon aamiainen, lounas, päivällinen sekä niiden lisäksi väli- ja iltapalat.

Lähde: Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg

Lue myös

Suosittelemme