Liikunta

Droppi, pronaatio ja kiertojäykkyys haltuun – juoksuvalmentaja kertoo, miten juoksukenkä kannattaa valita

Juoksuvalmentaja Minna Syvälä kertoo parhaimmat vinkit uusien juoksukenkien hankintaan – näin onnistut lenkkariostoksilla.
18.4.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Miten juoksukenkä kannattaa oikeasti valita? Millainen kenkä sopii juuri minulle? Mitä lenkkareiden ostotilanteessa tulisi huomioida? Millaisella budjetilla on hyvä lähteä liikkeelle?

Juoksukenkien hankinta saattaa herättää useita kysymyksiä. Kysyimme neuvoa juoksuvalmentaja Minna Syvälältä.

Syvälän perusohje on ytimekäs ja helppo muistaa: valitse kenkä, joka tuntuu omassa jalassa hyvältä.

– Mikä istuu kaverin jalkaan, ei välttämättä istu omaan jalkaan, Syvälä huomauttaa.

Vaimennuksella vai ilman?

Kannattaako juoksukengässä olla sitten pehmustetta? Syvälän mukaan silloin puhutaan kengän vaimennuksesta. Aloittelijan kannattaa aloittaa lenkkarista, josta vaimennusta löytyy.

– Kokemuksen karttuessa rinnalle voi hankkia toiset lenkkarit, jotka ovat vähemmän vaimentavat.

Kesän saapuessa ja lämpötilan niin salliessa jalkoja voi myös harjoittaa juoksemalla lyhyitä matkoja avojaloin. Syvälä ohjeistaa, että alustana toimii hyvin nurmikko tai hiekkaranta.

– Harjoittelu vahvistaa jalkaterän pieniä lihaksia, Syvälä täsmentää.

Mieti aina, miten juoksukenkä sopii juuri sinun jalkaasi

Jos fysioterapeutti ei ole analysoinut jalkojasi, lähde silloin neutraalista eli tuettomasta jalkineesta.

Parhain ajankohta kenkäostoksille on iltapäivä, koska silloin jalat ovat jo hieman turvonneet. Mukaan kannattaa napata myös juoksusukat.

– Etenkin naiset ostavat helposti liian pienet kengät. Kengän kärkeen pitää jäädä etusormen leveys tilaa, Syvälä neuvoo.

Lenkkariostoksille suutaava huomaa nopeasti, että kenkien hintahaarukka on leveä. Syvälä huomauttaa, että hinnan sijaan tärkeintä on se, miltä jalkine tuntuu omassa jalassa.

– Kisakengät ovat kaikkein hintavampia, mutta liikkeelle pääsee alle sadalla eurolla.

Lenkkarisanasto haltuun

Pronaatio

Pronaatio tarkoittaa jalkaterän asentoa. Kun jalka saa maakontaktin, jalkaterän pitkittäiskaari laskeutuu ja nilkka kääntyy hieman sisäänpäin. Pronaatio on luonnollinen ja todella tärkeä jalkaterän liike iskunvaimennuksessa.

– Jos henkilöllä on ylipronaatiota, niin jalka joustaa paljon. Silloin voidaan hankkia kenkä pronaatiotuella ja kenkä voi olla myös kiertojäykempi. Alipronatoivassa jalassa sen sijaan on vähemmän luonnollista jousitusta. Tässä tapauksessa jalalle voisi sopia kiertolöysempi neutraali kenkä.

Kiertojäykkyys

Kiertojäykkyydellä tarkoitetaan, kuinka paljon juoksukenkä vääntyy, kun jalkinetta väännetään kannasta vastakkaisiin suuntiin. Kiertojäykkä kenkä ei taivu ja kiertolöysä taas taipuu. Kiertojäykempää ja tuettua kenkää Syvälä suosittelee niille, joiden jalka on ylipronatoiva.

Syvälä painottaa tuetun kengän tärkeyttä etenkin silloin, jos puhutaan raskasrakenteisesta henkilöstä. Juostessa kehon paino kohdistuu jalkoihin monikymmenkertaisena.

– Voidaan miettiä sitä iskutuksen määrää, joka kohdistuu kehoon. Silloin tuetulla kengällä on paikkansa. Tämä pätee myös, jos on juossut vähän, Syvälä lisää.

Droppi

Dropilla tarkoitetaan kantaosan ja päkiän välistä korkeuseroa. Esimerkkinä Syvälä antaa naisten korkokengän, jossa korkeusero voi olla merkittävä.

Juoksukengissä droppi vaihtelee Syvälän mukaan 0–10 millimetriin, mutta nykyisillä markkinoilla on pääosin välimallin kenkiä, joissa droppi on 4–6 millimetriä. Tämä malli sopii hyvin aloittelijoille.

– Korkeadroppinen kenkä sopii niille, jotka ovat kanta-astujia eli kantapää tulee edellä maahan. Minimalistisempi kenkä puolestaan päkiöillä ja keskijalalla astujille. Lähtökohtaisesti monella aloittelijalla ja peruslenkkeilijällä kanta tulee ensiksi maahan, Syvälä kertoo.

Lue myös: Haaveissa puolimaraton? Maratonkonkarin 5 + 1 vinkkiä, miten pääset lähtöviivalle kuudessa viikossa