Ravinto

Iskikö makean, suolaisen tai hiilareiden himo? Näitä asioita kehosi oikeasti huutaa

Tunnetko usein tarvitsevasi suolaisia sipsejä, kermaista jäätelöä tai pehmeää suklaata? Selvitimme, mitä mielesi ja kehosi oikeasti kaipaavat, kun elimistösi tuntuu vaativan erilaisia herkkuja.
15.5.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Yhtäkkiä iskevät mielihalut kuten suklaanhimo tai suolaisen tarve, viestivät siitä, että kehosi kaipaa jotain. Mutta mitä tiettyjen ruokien himot tarkkaan ottaen tarkoittavat?

Selvitimme, mistä karkkien, suklaan, suolaisten herkkujen, jäätelön tai nopeiden hiilihydraattien halu voi oikeasti johtua.

Karkit

Jos mielesi tekee makeaa, saatat kärsiä matalasta verensokerista. Elimistösi janoaa sokeria, koska se kaipaa pikaista korjausliikettä.

Ratkaisu: Syö hitaita hiilihydraatteja sisältävä välipala, joka ei aiheuta piikkiä verensokerissa vaan pitää sen tasaisena pitkään. Hyviä vaihtoehtoja ovat marjat ja täysjyvätuotteet. Pidä myös ruokarytmisi säännöllisenä, niin mieliteot vähenevät.

Makeanhimo voi olla myös viesti aivoiltasi. Kenties haluat tuntea olosi iloiseksi ja energiseksi, ja olet oppinut yhdistämään makeat herkut myönteisiin kokemuksiin.

Ratkaisu: Mieti, mikä muu asia kuin sokeri voisi olla elämässäsi suloista ja makeaa. Lähtisitkö kävelylle, tekisitkö joogavenytyksiä, soittaisitko ystävällesi tai uppoutuisitko hyvän kirjan pariin?

Myös huonosti nukuttu yö voi ajaa ihmisen kaupan karkkihyllyjen äärelle, sillä unenpuute saa elimistön kaipaamaan nopeaa piristystä.

Ratkaisu: Älä tingi unestasi ja pidä unirytmisi mahdollisimman säännöllisenä.

Suklaa

Suklaanhimo voi olla merkki siitä, että ruokavaliosi ei sisällä tarpeeksi magnesiumia. Magnesium on ihmiselle elintärkeä kivennäisaine, joka osallistuu muun muassa aineenvaihduntaan.

Ratkaisu: Lisää ruokavalioosi täysjyväviljaa, tummanvihreitä lehtikasviksia, siemeniä ja pähkinöitä. 

Tarve saada suklaata voi johtua myös siitä, että suklaan sisältämät ainesosat saavat aikaan hyvän olon tunnetta.

Ratkaisu: Sen sijaan, että haet turvallista ja hyvää oloa suklaasta, vedä syvään henkeä ja mieti, mikä saa tuntemaan olosi rakastetuksi. Mitä voisit tehdä, jotta elämässäsi olisi enemmän rakkautta?

Jos et saa suklaanhimoa pois mielestäsi, valitse vähintään 75 prosenttia kaakaota sisältävä tumma suklaa. Tummassa suklaassa on antioksidantteja eikä se sisällä yhtä paljon sokeria kuin maitosuklaa.

Suolaiset herkut

Janoatko sipsejä, pizzaa tai suolakurkkuja? Saatat kärsiä nestehukasta. Kehosi haluaa pitää kiinni kaikesta nesteestä, joka sillä on sisällään, ja suola auttaa nestettä pysymään elimistössä.

Ratkaisu: Muista juoda riittävästi vettä ja täyttää nestevarastojasi etenkin silloin, jos olet hikoillut tai menettänyt nesteitä esimerkiksi vatsataudin seurauksena. 

Kokeile myös juoda iso lasillinen vettä, kun suolaisen himo iskee. Odota puoli tuntia ja himo voi olla jo tiessään.

Suolaisen himo voi johtua myös siitä, että kärsit stressistä. Jos olet yhdistänyt sipseillä herkuttelun rentoutuneeseen olotilaan, saatat hakea sipseistä apua paineista vapautumiseen.

Ratkaisu: Tee jotain, joka saa sinut rentoutumaan. Kokeile esimerkiksi hengitysharjoituksia tai lähde kävelylle.

Jäätelö

Tarve saada jäätelöä voi johtua samasta syystä kuin sokerinhimo. Jos tunnet olosi tylsistyneeksi tai väsyneeksi, saatat etsiä jäätelöstä sokerin synnyttämää mielihyvän tunnetta. Jäätelö on paitsi makeaa myös kylmää ja pehmeää, joten kenties kaipaat jäätelöä myös sen turruttavan ja lohduttavan koostumuksen vuoksi.

Ratkaisu: Kokeile kuumaa kylpyä tai hierontaa tai jaa murheesi läheisellesi. Myös pehmeisiin vaatteisiin pukeutuminen tai peiton alle kääriytyminen voi saada sinut tuntemaan olosi rauhalliseksi ja tyyneksi.

Höttöhiilarit

Vaalea leipää, pastaa, pullaa, keksejä, leivonnaisia… Kehosi voi janota nopeita hiilihydraatteja, koska luulee olevansa nälkiintynyt. Tosiasiassa elimistösi saattaa olla leptiiniresistentiksi kutsutussa tilassa.

Ratkaisu: Leptiiniresistenssiä hoidetaan terveellisellä ruokavaliolla: syömällä marjoja, kasviksia, terveellisiä rasvoja ja laadukkaita proteiininlähteitä.

Hiilareiden himo voi liittyä myös hiilihydraattien aikaan saamaan olotilaan, sillä ne kohottavat hyvän olon hormonina tunnetun serotoniinin tasoa. Kun ihminen on uupunut, ahdistunut tai huonolla tuulella, hän saattaa hakea hiilihydraateista lohtua.

Ratkaisu: Juttutuokio ystäväsi kanssa tai halaus rakkaimmaltasi voi auttaa enemmän kuin hiilihydraattien tankkaaminen. 

Lähteet: Bustle, Huffington Post, Psychology Today, Women’s Health

Lue myös:

Jenkkakahvojen, jumahtaneen painon ja herkkuhimon syynä leptiiniresistenssi? 9 ratkaisua

Oletko koukussa sokeriin? Näillä vinkeillä pidät makeanhimon kurissa

Tunnesyömisen 7 syytä – Tämän takia sorrumme liialliseen herkutteluun

Suvi jojolaihdutti 20 vuotta: Laihduin oikeasti vasta, kun tajusin olevani ruokariippuvainen